Gå til innhold

Fujifilm E900 brukt i Afrika

Anbefalte innlegg

Nettopp kommet hjem fra Afrika og fått sett bildene som jeg tok med Fujifilm E900. Jeg ble litt skuffet over bildene, men det er nok min egen feil i mange tilfeller. Jeg tror jeg må bytte til et kamera som generelt gir godt resultat med auto fotografering. Ved flere andledninger hadde jeg ikke tid til å finne rett innstilling før jeg knipset bilde. An annen ting er at jeg trenger tips om hvordan jeg skal stille inn et kamera for å få kontrastene frem i ansiktet til afrikanerne i stert bakgrunnslys uten at ansiktet ser kun svart ut. Kameraet mitt blir jeg å bruke mye for å ta bilder av forestillinger og natur og ofte er det i mørke lokaler. Jeg skal til Afrika igjen om en måned og håper noen kan gi meg tips om et kamera da jeg kan få byttet dette i løpet av denne uken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

Er det noen som kan hjelpe meg med anbefaling av kamera i samme prisklassen eller burde jeg sette meg inn i bruken av dette?

I fjor lånte jeg et analogt speilreflekskamera og tok alle bildene på auto og jeg var kjempefornøye med alle.

Jeg er skikkelig forvirret. Skulle egentilig kjøpe meg Nikon, men så var det mye snakk om Canon og da jeg kom på butikken ble det Fujifilm E900 som de anbefalte meg fordi jeg kunne bruke ekstra linse på dette.

Sukk, hva kan jeg gjøre for å få et kamera som gir flest gode resultat av bruk av auto og har god blitz for bilder som blir tatt i mørket???

Lenke til kommentar

Du skriver jo ikke hva du skal gjøre/fotografere i Afrika, ikke det at vi har noe med det, men tenkte på bruksområder. Altså folk og bysentrum eller savanne og flotte dyr. Det første som slår meg er iallfall at om jeg hadde vært så heldig å komme på tur til Afrika, ikke bare en men flere ganger, er at jeg iallfall ikke hadde nøyd meg med lommekamera for slikt. Speilrefleks er selvsagt nærliggende i utgangspunktet, men for å slippe å drasse på 2-3 objektiver ville jeg nok gått for et av de større ultrazoomkameraene. Du nevner også blitsens svakheter, og det er jo stort sett dødfødt med lommekamera. Kikker du på f.eks. Fuji S9500/9600 eller Panasonic FZ50, har de alle sko for ekstern blits i tillegg til en relativt god og høytstående intern blits. Spanderer du da en ekstern blits i tillegg, burde du være godt skodd for supre bilder. De nevnte modeller er omtrent like store, på linje med speilrefleks og har også stor og god optikk. Manuelle mekaniske ringer for zoom og fokus gjør dem meget brukervennlige. Fuji har best vidvinkel, mens Panasonic har lengst tele (hhv. 28-300 og 35-420). Mer data kan du se på min kameratestside (se signatur) der jeg har listet opp en del forskjeller. Mulig dette var fullstendig skivebom for deg, men altså velment anbefaling for meg.

Lenke til kommentar

Fujifilm E900 og S9500/S9600 er svært kapable, men forutsetter at man lærer dem å kjenne. Disse kameraene har stort sett samme CCD brikke, men objektivet er forskjellig.

Tar du deg tid til å lære deg bruken av dem kan du ta svært gode bilder.

Dersom du ikke er gira på jobben eller ønsker noe som virker best mulig på automatikk, ville jeg nok velge noe annet enn Fujifilm...

F.eks. Canon IXUS 800 is: http://www.digit.no/wip4/canon_digital_ixus_800_is/tt93607/

eller Canon A630: http://www.digit.no/wip4/canon_powershot_a630/tt103075/

Desverre er det slik at uansett hva man velger må man regne med en stigende læringskurve i starten.

Personlig hadde jeg tatt meg tid til å lære E900 å kjenne. Denne gir deg ca. 80% av S9500...

Lenke til kommentar
Nettopp kommet hjem fra Afrika og fått sett bildene som jeg tok med Fujifilm E900. Jeg ble litt skuffet over bildene, men det er nok min egen feil i mange tilfeller. Jeg tror jeg må bytte til et kamera som generelt gir godt resultat med auto fotografering. Ved flere andledninger hadde jeg ikke tid til å finne rett innstilling før jeg knipset bilde. An annen ting er at jeg trenger tips om hvordan jeg skal stille inn et kamera for å få kontrastene frem i ansiktet til afrikanerne i stert bakgrunnslys uten at ansiktet ser kun svart ut. Kameraet mitt blir jeg å bruke mye  for å ta bilder av forestillinger og natur og ofte er det i mørke lokaler. Jeg skal til Afrika igjen om en måned og håper noen kan gi meg tips om et kamera da jeg kan få byttet dette i løpet av denne uken.

7743140[/snapback]

For å få frem detaljer i ansiktet i motlys, må du enten bruke utfyllingsblitz eller spotmåling( da blir bakgrunnen utbrendt).

Personlig bruker jeg Powershot G7, som er et genialt kamera( selv om Akam sin lite gjennomførte test sier noe annet). Anbefalles sterkt.

Fujifilm og Panasonic har en del ultrazoom kameraer som er bra, og som kan være meget aktuelle på en slik tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...