Gå til innhold

Noe jeg lurer på til vista?

Anbefalte innlegg

tenkt og skaffe vista men det er noe jeg lurer på

1. at hvis jeg legger den på en annen partisjon, blir xp fortsatt værende?

2. funker netttet på xp når jeg legger inn vista? tror jeg må legge inn det på vista men har xp den fortsatt?

3. hvor finner jeg den gratise beta versonen?

4. og nesten det samme som 2. må jeg legge inn noe av de programene jeg har på nytt?

TAKK FOR SVAR :love::love::love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, det blir den. Du får et valg under oppstart om du vil starte XP eller Vista

2: Ja, når du booter tilbake i XP har du internett hvis du har det nå. I Vista er det ikke sikkert nettverkskortet ditt fungerer, så det kan være du ikke har nett der.

3: Jeg tror den er fjernet nå.

4: Ja, alt må installeres på nytt og du må ha Vista-kompatibel programvare. Størsteparten av programvare er vel OK, men det finnes visse programmer som ikke funker.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

To partisjoner med hvert sitt operativsystem fungerer nesten som to helt uavhengige datamaskiner. Hva du gjør i XP virker ikke inn på Vista, og vice versa, med mindre du f.eks går inn på XP-partisjonen via Vista og manuelt gjør endringer i innholdet på disken.

Sålenge du ikke sletter XP-partisjonen når du installerer Vista vil XP forbli akkurat slik som om du aldri hadde opprettet en nye partisjon og lagt inn et ekstra operativsystem.

De enste endringene Vista kan gjøre som virke på XP er i master boot record (MBR) og bootloaderen, men dette er ting du ikke trenger å tenke eller bekymre deg over. Det eneste Vista vil gjøre her er å legge til muligheten å velge mellom å start XP eller Vista når du booter PC'en.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hvis du hiver inn Vista-CDen mens du kjører XP kan du velge å Oppgradere. Da får du med deg alle spill og programmer til Vista og du trenger ikke installere på nytt. Dette er egentlig det greieste, så lenge du har nettverkskortdriverene klar eller vet de finnes i Vista.

Lenke til kommentar

Ulempen med å oppgradere er jo at dersom det er noe som galt i Vista, f.eks noen drivere som ikke fungerer, så har han ikke lengre XP som "backup-partisjon".

Er leit å måtte installere XP med alle spill, drivere, programmer, etc, etc, bare fordi Vista-oppgraderingen ikke fungerte så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...