Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei, dette vet jeg ikke så mye om, men har forstått at hvis man tar bilder i RAW format, har man mulighet i etterkant vha. programvare som følger med kameraet, og sette hvitbalanse, justere fager osv, mye mer enn hvis man tar bilder i JPG. Er det virkelig mulig å justere dette på en middelmådig PC skjerm som ikke er kalibrert? Skjermen kan vel gjengi både fager og lysstyrke helt feil. Muligens er det noe jeg ikke har skjønt her. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Du kan jo forsøke, men faren for at du gjør en verre jobb enn kameraet er absolutt til stede. Jeg ville a) kopiert filene til en annen katalog (så du har originalene hvis du fucker opp), b) forsøkt å gjøre et mindre antall bilder så fine som mulig, c) få det printet (i fotosjappe) i et ikke altfor lite format (få fortrinnsvis skrevet ut kameraets egne .jpg varianter av samme bilder for sammenligning) og til slutt: d) Hvordan synes du det ser ut? Ligner det på det du tenkte da du redigerte på skjermen? Hvordan er de i forhold til print av jpg fra kameraet? Endret 17. januar 2007 av kaian Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg har ikke dSLR enda, men kommer nok til å kjøpe om ikke altfor lenge. Grunnen til at jeg spurte er at jeg har observert at mange skriver om dette på forumet her (og andre plasser), og kom derfor til til å tenke på dette. Du bekrefter vel indirekte min oppfatning, nemlig at dette ikke er helt beint fram. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei, dette vet jeg ikke så mye om, men har forstått at hvis man tar bilder i RAW format, har man mulighet i etterkant vha. programvare som følger med kameraet, og sette hvitbalanse, justere fager osv, mye mer enn hvis man tar bilder i JPG. Er det virkelig mulig å justere dette på en middelmådig PC skjerm som ikke er kalibrert? Skjermen kan vel gjengi både fager og lysstyrke helt feil. Muligens er det noe jeg ikke har skjønt her. 7742813[/snapback] Kalibrering er et fint ord. Har du en crt-skjerm blir en visuell kalibrering med software helt greit. På en LCD-skjerm er det best med hardware-kalibrering, men her også blir det bedre med software. Finnes som gratis-programmer, så bare å prøve. Ikke noe er værre enn en ukalibrert skjerm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Kalibrering er et fint ord. Har du en crt-skjerm blir en visuell kalibrering med software helt greit. På en LCD-skjerm er det best med hardware-kalibrering, men her også blir det bedre med software. Finnes som gratis-programmer, så bare å prøve. Ikke noe er værre enn en ukalibrert skjerm. 7746401[/snapback] Jeg er ikke ukjent med kalibrering i flere sammenhenger, og har ikke problem med ordet. Å justere fargene på en skjerm opp mot f.eks. et foto printet på papir, er jo ikke helt enkelt. Det blir jo rimelig på måfå. Det jeg imidlertid er usikker på, er om de som sverger til å bruke RAW format, også er opptatt av dette. Folk som jobber med grafikk i yrkessammenheng, kjøper gjerne skjermer til flere x prisen av en vanlig PC skjerm, nettopp grunnet fagegjengivelsen. Mange sverger nok fortsatt til CRT grunnet prisen på disse avanserte LCD. I tillegg kommer jo fargegjengivelsen på printeren. Totalt sett tviler jeg på om at utstyr på privat prisnivå er egnet til å kunne reelt forbedre fargene av et foto tatt med et dSLR. Går ut fra at fotografer som har gått over til digitalt utstyr har kontroll på dette. Det hadde vært interresant å vite hva de har gjort med dette. For all del, nå kan det jo være andre fordeler med RAW som jeg ikke er klar over. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Kalibreringsutstyr (både for CRT og LCD) ligger på ca 1000 NOK i fotoforretninger. Dette kan være nyttig uansett om man benytter RAW, JPG eller TIFF. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Det hjelper ikke at det er kun skjermen som er riktig kalibrert hvis en skal printe ut bilder, printeren er nødt til å være korrekt kalibrert. Fargestyrt billeddredigering er komplekst, jmf følgende tråd på foto.no: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=259645 Utgangspunktet for denne diskusjonen var en artikkel skrevet av Ken Rockwell: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå