Gå til innhold

Finne mulige støtta skjermkort?

dabear

Anbefalte innlegg

Heisann. Mitt skjermkort begynner å bli gammelt, og er ikke lengre støtta av Ati sine drivere. Jeg er derfor på utkikk etter et nytt skjermkort, helst fra Nvidia da dette støttes bedre i linux.

Nå har jeg ikke mye peiling på slikt, hva som jeg kan kjøpe etc, pci, agp, pci-express etc gjør det vanskelig å holde oversikten. Jeg er likevel nesten sikker på at det er et AGP-kort, men hastighetre som støttes av hovedkortet er jeg usikker på.

Hvordan kan jeg finne ut hvilket skjermkort jeg kan kjøpe? Kortet jeg har nå er et Raedon 9200se. Jeg er hovedsakelig på utkikk etter et nytt skjermkort fordi jeg ønsker å spille de fleste nye spill(windows) og kjøre Beryl(linux).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke med 100% sikkerhet om rapporten din stemmer, men her er hva jeg finner om mulighetene til nytt grafikkort:

AGP kontroller:

AGP versjon 2.00

AGP status På

AGP enhet Gigabyte Radeon 9200 SE

Minne satt av til AGP porten 64 Mb

Støttede AGP hastigheter 1x, 2x, 4x

Gjeldende AGP hastighet 4x

Fast-Write Støttet, På

Side Band Addressing Støttet, På

Wikipedia sier følgende om AGP 2.0:

Intel released the first version of AGP; appropriately titled “AGP specification 1.0,” in 1997. It included both the 1x and 2x speeds. Specification 2.0 documented AGP 4X and 3.0 documented 8X.

Så det ser ut som du bare får halv båndbredde (4x) av en allerede relativt treg AGP (8x)-standard. Jeg tror det er lite hensiktsmessig å kjøpe AGP-kort i klassen over GeForce 6 siden AGP-bussen din kun støtter 4x. :hmm:

Men kanskje det er noen som har lenker til tester/artikler som viser ytelsesforskjell mellom AGP 8x og AGP 4x?

Lenke til kommentar

Hei igjen, la merke til at det ikke kom noen flere innspill..

Noen som kan komme med konkrete forslag til skjermkort som kan passe meg, gjerne hos komplett/psdata? Jeg er vel ikke ute etter et veldig dyrt et, men det bør jo være bedre enn mitt nåværende :p rundt kr 1400,-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...