dabear Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Heisann. Mitt skjermkort begynner å bli gammelt, og er ikke lengre støtta av Ati sine drivere. Jeg er derfor på utkikk etter et nytt skjermkort, helst fra Nvidia da dette støttes bedre i linux. Nå har jeg ikke mye peiling på slikt, hva som jeg kan kjøpe etc, pci, agp, pci-express etc gjør det vanskelig å holde oversikten. Jeg er likevel nesten sikker på at det er et AGP-kort, men hastighetre som støttes av hovedkortet er jeg usikker på. Hvordan kan jeg finne ut hvilket skjermkort jeg kan kjøpe? Kortet jeg har nå er et Raedon 9200se. Jeg er hovedsakelig på utkikk etter et nytt skjermkort fordi jeg ønsker å spille de fleste nye spill(windows) og kjøre Beryl(linux). Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Hvilken maskinvare har du? Da inkl. prosessor, PSU (antall amper), hovedkort, osv. Er ingen vits å kjøpe et helt nytt (AGP) skjermkort til et hovedkort med f.eks 4xAGP og en 700 MHz CPU. Endret 17. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Hovedkortet er visst et FUJITSU SIEMENS D1520 med en intel celeron som kjører på 2600 MHZ, resten du spør om, fant jeg ikke Jeg legger ved rapporten fra Everest Report.htm Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg vet ikke med 100% sikkerhet om rapporten din stemmer, men her er hva jeg finner om mulighetene til nytt grafikkort: AGP kontroller: AGP versjon 2.00 AGP status På AGP enhet Gigabyte Radeon 9200 SE Minne satt av til AGP porten 64 Mb Støttede AGP hastigheter 1x, 2x, 4x Gjeldende AGP hastighet 4x Fast-Write Støttet, På Side Band Addressing Støttet, På Wikipedia sier følgende om AGP 2.0: Intel released the first version of AGP; appropriately titled “AGP specification 1.0,” in 1997. It included both the 1x and 2x speeds. Specification 2.0 documented AGP 4X and 3.0 documented 8X. Så det ser ut som du bare får halv båndbredde (4x) av en allerede relativt treg AGP (8x)-standard. Jeg tror det er lite hensiktsmessig å kjøpe AGP-kort i klassen over GeForce 6 siden AGP-bussen din kun støtter 4x. Men kanskje det er noen som har lenker til tester/artikler som viser ytelsesforskjell mellom AGP 8x og AGP 4x? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Hei igjen, la merke til at det ikke kom noen flere innspill.. Noen som kan komme med konkrete forslag til skjermkort som kan passe meg, gjerne hos komplett/psdata? Jeg er vel ikke ute etter et veldig dyrt et, men det bør jo være bedre enn mitt nåværende rundt kr 1400,-? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Ville vel satset på noe i GeForce 7600GS/Radeon X1650 Pro-klassen for den maskinen. Radeon X1950 Pro 512MB kan nå fås for 1598,- men det er nok en god smule overkill for den. Asus GeForce 7600GS. eller ATI Sapphire Radeon X1650 Pro. Endret 19. januar 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå