Goscinny Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 ... som også er etter 1850. Fint om dere tar dere tid til å lese i det minste første post. Ellers kan jeg si at det er fremføring til fredag. Goscinny Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Opiumskrigene mot Storbrittania er også en kulinarisk detalj. Ellers kan du si litt om den kinesisk handelspolitikken som såvidt jeg vet var å isolere seg mest mulig i den senere delen av tidsrommet, i likhet med Japan. Opiumssmugling til Kina var big business for engelske handelsfolk. Utfallet av de mange konfliktene med de europeiske kolonimaktene Portugal og England, resulterte såvidt jeg vet i at disse landene fikk noen landområder, bl.a. Hong Kong. I bytte skulle de akseptere Kina's politikk og ikke smugle opium til landet. I mange tilfeller fortsatte de imidlertid som før, men det ble vel relativt rolig på overflaten i alle fall. Ta forbehold om at jeg kan huske feil med årstall, så kan hende noe av det jeg har skrevet er etter det aktuelle tidsrommet. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Opuimskrigene er i denne perioden DEt er med, men jeg kan ikke si så altfor mye pga lite tid (10 min max). Goscinny Endret 14. februar 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Om du har for mye stoff nå, så regner jeg med at du snart er i mål Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg har vel egentlig vært i mål i noen uker Ettersom læreren bare har tatt noen få hver time, har det blitt noen uker. I morgen har jeg iallfall avtalt at jeg skal fremføre. Goscinny Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Maos lille røde! :!: (tanker Mao hadde om hvordan man skulle leve osv.)Den er nå bare best da. Mvh LockBreaker 7927884[/snapback] Tror han havner i ketgorien etter 1850. Sorry. 7928090[/snapback] Oops, skulle ha lest litt bedre hva som skulle være i denne topicen. Beklager Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Hva er det Kina er mest kjent for opp gjennom historien fra omtrent 1200 til 1850? Holder på med et prosjekt, og kan trenge litt hjelp. Har funnet noe på Kinas_historie @ WIkipedia, men langt fra tilstrekkelig. Kan noen hjelpe meg litt? Atle 7742182[/snapback] For meg er Kina = dynastier, opium, masse folk, ettbarnspolitikk, kommunisme vs kapitalisme, ufattelig interessant utvikling mtp framtida, turn, spisepinner, den kinesiske mur, vakker natur og hyggelige, flittige mennesker. Lenke til kommentar
Feonar Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Hva er det Kina er mest kjent for opp gjennom historien fra omtrent 1200 til 1850? Holder på med et prosjekt, og kan trenge litt hjelp. Har funnet noe på Kinas_historie @ WIkipedia, men langt fra tilstrekkelig. Kan noen hjelpe meg litt? Atle 7742182[/snapback] For meg er Kina = dynastier, opium, masse folk, ettbarnspolitikk, kommunisme vs kapitalisme, ufattelig interessant utvikling mtp framtida, turn, spisepinner, den kinesiske mur, vakker natur og hyggelige, flittige mennesker. 7965606[/snapback] Det i kursiv har skjedd etter 1850, og er uinteressant for denne tråden. Lenke til kommentar
scythe Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 lykke til med fremføring da Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Den er allerede overstått, og takk til alle som har bidratt. Har ikke fått noe karakter enda, men det kunne gått bedre - det vet jeg. Goscinny Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Kompasset kom før 1200.Noe av det jeg finner mest interessant med Kinas historie er hvordan de, til tross for at alle vilkårene var på plass, ikke industrialiserte seg. De hadde råvarer, MASSE arbeidskraft, kapital, marked etc, men likevel valgte de å ikke industrialisere seg, mye pga. de konservative konfusianerne som styrte landet. (Vi har det bra, don't fix it if it ain't broken). Kineserne var jo også veldig forsiktige med utenlandsk innblanding, på 1700tallet var de ekstremt arrogante mot engelskmenn som kom for å åpne handelsruter med dem. Dette slo tilbake på dem på 1800tallet med opiumshandelen og millitær suverenitet fra britenes side, men jeg antar at dette står i boken din. Hvilken bok har dere? 7927514[/snapback] Ja hva manglet de for å starte industrialisering ? Jeg har sett kommentarer om at dersom den katolske kirke hadde holdt stand i Europa, så hadde vi ikke hatt PC og Internet i dag. Kanskje ikke bil engang :-) Industraliseringen i Europa kan ha vært en svært spesiell og egentlig liten sannsynlig hendelse som endret historiens gang. Publisering av vitenskapelige resultater og åpen kritikk med en mye personifisert vitenskapelig tradisjon (der enklet-personer får kreditt og kritikk for sine bidrag) var kanskje et viktig bidrag til industrialiseringen - og Kina hadde vel ikke slike tradisjoner ? Tvert imot: en prøvde vel ofte å beskytte og hemmeligholde vitenskapelige resultater og oppfinnelser ! Og hadde egentlig lederne full legitimitet i samfunnet ? Det har de vel ikke i dag ihvertfall ? Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg tenker vel egentlig mest på den kinesiske mur. Lenke til kommentar
Antimon Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Rimelig sikker på at Kina topper lista over land som har mistet flest folk i krig opp gjennom historien. Og generelt blitt eid av langt mindre fraksjoner. Lenke til kommentar
g5r Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Kommunisme, hunder som mat, og henrettelsesbusser. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Jeg føler meg ganske sikker på at det var verken kommunisme eller henrettelsesbusser i Kina før 1850 Takk for hjelpen til alle som har kommet med tidsriktig informasjon Presentasjonen er unnagjort for lenge siden, men utrolig nok har ikke alle fremført enda, så vi har ikke fått karakter enda. Vil KANSKJE meddele det med dere Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå