Goscinny Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Hva er det Kina er mest kjent for opp gjennom historien fra omtrent 1200 til 1850? Holder på med et prosjekt, og kan trenge litt hjelp. Har funnet noe på Kinas_historie @ WIkipedia, men langt fra tilstrekkelig. Kan noen hjelpe meg litt? Atle Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Følger du lenkene på Wikipedia aktivt? Synes det virker som det er utrolig mye informasjon der, men spredd over mange sider. Alle dynastiene og de som ledet dem har f.eks. egne sider. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Da jeg hører Kina, tenker jeg krig og "den røde arme"... Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 De kom lenge etter 1850. 1 Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hmm, fra 1200 til 1850. Hva du enn gjør, ikke glem å skrive om den kinesiske mur. Sakset fra wikipedia: Den kinesiske mur, også kjent som Den store mur, er et circa 6400 km langt forsvarsverk bygget av både jord og sten. Muren ligger i i det nordlige Kina. Den regnes som jordens største byggverk og ble bygget under Ming-dynastiet fra slutten av 1300-tallet til begynnelsen av 1600-tallet. Muren skulle beskytte Kina mot plyndringer fra mongolske og tyrkiske stammer. Den kinesiske muren er etterfølgeren til flere andre murer som ble påbegynt på 200-tallet f.Kr. av Shi Huangdi, den første keiseren av hele Kina. Flere deler av muren er ødelagt av tidens tann eller forsvunnet, da lokale innfødte har brukt steinen til byggemateriell. I dag er muren fredet og ble oppført på UNESCOs verdensarvliste i 1987. I motsettning til populære myter er ikke muren synlig fra månen. Men under ideelle forhold kan den ses med det nakne øye fra verdensrommet. Selv i lav bane rundt jorden er den vanskelig å få øye på, og er på ingen måte det tydeligste menneskeskapte objektet. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Når jeg hører ordet Kina så tenker jeg på,at de fant opp kruttet og Silken og så den kinesiske mur. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Kruttet og silken begynte de med før 1200. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Er ikke Kina et av verdens mest stabile land historisk sett? Hadde ikke de keiserdømme i gud vet hvor mange tusen år? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville si den store muren Jeg tror ikke Kina har vært noe mer stabilt enn Europa, det har vel vært mye som har hendt der hvis en ser nærmere. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Er ikke Kina et av verdens mest stabile land historisk sett? Hadde ikke de keiserdømme i gud vet hvor mange tusen år? 7786313[/snapback] Stabilt er nå litt drøyt. Periodene i historien deles opp i dynatier, og mellom hvert dynasti er det en ny herskerfamilie. Et slikt dynasti varte skjeldent med enn 400 år, ofte 250 og oppover. Mellom hvert dynasti var det enten internt opprør, eller angrep utenfra. Men landegrensene har de klart å holde på _relativt_ bra. Kina har eksistert lenge (den tredje eldste sivilisasjonen i verden), og har overlevt lenge, dog med utskifting av herskerslekter med opprør og krig imellom. Goscinny Lenke til kommentar
Chrst Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvis du skal skrive om Kina synes jeg du burde ta med foelgende tema: De 3 store filosofier, Confucianism, Taoism (uttales Daoism) og Legalism. Khublikai Khan The Terracotta army Foot binding (velding interesant) Veneration of Ancestors (som fortsatt er stort i Kina, var nylig en sak om det paa DB.no http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/26/490014.html) +++ sorry for at jeg har skrevet paa stikkordsform, men finnes sikkert mer enn nok wiki sider om detta. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 MARCO POLO selvfølgelig! Lenke til kommentar
Chrst Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Haha Tarantino. Synd at Ibn Battuta kommer i skyggen av Marco Polo. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Opgpaven er delt i fire: 1. Hvorfor sivilisasjon? (religion, kultur, vitenskap og teknoligo, osv) 2. Del 1200-1850 opp i perioder (Yuan, Quing, Sing, osv) 3. Hva er Kina kjent for? (den kinesiske mur, rustning, boktrykkerkunsten, kulerammen, den forbudte by, osv) 4. Rester etter dene sivilisasjonen i dag (den kinesiske by, kompasset, osv) Foredraget skal være på maks ti minutter, og da sier det seg selv at jeg ikke kan ta med all verdens. Dedt er veldig mye interessant jeg gjerne skulle tatt med, men tiden strekker ikke til. Dersom det blir over ti minutter, trekker det ned. Goscinny Lenke til kommentar
Chrst Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 http://www2.nfld.k12.mn.us/education/compo...ter=ALL#showDoc her er det 2 gode powerpoints som Kina. All kred. til Historielaerern min. Lenke til kommentar
EJN Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Kompasset kom før 1200. Noe av det jeg finner mest interessant med Kinas historie er hvordan de, til tross for at alle vilkårene var på plass, ikke industrialiserte seg. De hadde råvarer, MASSE arbeidskraft, kapital, marked etc, men likevel valgte de å ikke industrialisere seg, mye pga. de konservative konfusianerne som styrte landet. (Vi har det bra, don't fix it if it ain't broken). Kineserne var jo også veldig forsiktige med utenlandsk innblanding, på 1700tallet var de ekstremt arrogante mot engelskmenn som kom for å åpne handelsruter med dem. Dette slo tilbake på dem på 1800tallet med opiumshandelen og millitær suverenitet fra britenes side, men jeg antar at dette står i boken din. Hvilken bok har dere? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Haha Tarantino.Synd at Ibn Battuta kommer i skyggen av Marco Polo. 7811237[/snapback] Blir vel faktisk omvendt. EDIT: De powerpoint greiene var ikke så veldig mye og skryte av egentlig. Endret 12. februar 2007 av Q_Tarantino Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Maos lille røde! :!: (tanker Mao hadde om hvordan man skulle leve osv.) Den er nå bare best da. Mvh LockBreaker Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Maos lille røde! :!: (tanker Mao hadde om hvordan man skulle leve osv.)Den er nå bare best da. Mvh LockBreaker 7927884[/snapback] Tror han havner i ketgorien etter 1850. Sorry. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg tenker på Mao, kulturevolusjonen og rødegardistene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå