danielsn Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Er det mulig å lage en bryter som settes på en usb-kabel som kan aktiveres og deaktiveres ved hjelp av digitalteknikk? En som på en måte vil fungere som den på bildet... Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Er det når du skrur av og på maskinen at bryteren skal aktiveres eller skal den styres fra pcen (program) via USB Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Selvfølgelig er dette mulig. Skal bryteren kun bryte? Ikke bytte eller noe? Selve brytermekanismen er relativt enkel. Her finnes det integrerte kretser som kanskje kan gjøre jobben, feks 4066/4016. Dog ikke sikkert at dette vil være en fullverdig løsning, pga strømtrekk, signalnivå og hastighet. USB-kabelen inneholder jo både digitale signaler og analog strømtilførsel. I så måte kan det være at en digital bryter IC kombinert med -FET's er veien å gå. Hva slags applikasjon er dette? Det kan være at du egentlig kun har bruk for å bryte data-linjene eller spenningsforsyningen. Dette vil gjøre ting en del enklere. Egentlig så er det interfacet mellom pc og denne duppeditten som blir utfordringen. Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Husk på at USB kjører på rimelig høge frekvenser, og at du må opp i komponenter som takler høge frekvenser med minimal forvrenging for å få det til. Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Selvfølgelig er dette mulig. Skal bryteren kun bryte? Ikke bytte eller noe? Selve brytermekanismen er relativt enkel. Her finnes det integrerte kretser som kanskje kan gjøre jobben, feks 4066/4016. Dog ikke sikkert at dette vil være en fullverdig løsning, pga strømtrekk, signalnivå og hastighet. USB-kabelen inneholder jo både digitale signaler og analog strømtilførsel. I så måte kan det være at en digital bryter IC kombinert med -FET's er veien å gå. Hva slags applikasjon er dette? Det kan være at du egentlig kun har bruk for å bryte data-linjene eller spenningsforsyningen. Dette vil gjøre ting en del enklere. Egentlig så er det interfacet mellom pc og denne duppeditten som blir utfordringen. 7743533[/snapback] Planen var å kunne bytte.. lage en "switchbox" på en måte.. Prosjekt til fordypning vett Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Da forandrer jeg mitt utsagn. Tingen her vil være multipleksing. Jeg vil satse på digital multipleksing av USB-datasignalene. Veldig enkelt og greit fordi USB er 5V og jeg regner med den følger enten TTL eller CMOS nivå. Her finnes det tonnevis av kretser, det meste er brukbart. Bla.a: (fra elfa.no) Multiplexers Quad 2-input 157, 158, 257, 258, 298, 4019, 4519, 40257 Dual 4-input 153, 253, 353,4539 8-input 151, 251, 4512 Litt usikker på hvordan enheter vil reagere på å kun få switchet datasignalene sine. Det kan være man bør pulse på Vcc, evt slå denne også av/på for enhetene. Her bør dere skjekke dataflyten for USB-standarden mhp initialisering av enheter, oppstartskriterier, dataoverføring osv. Forøvrig liker en del lagringsenheter (flash/HD, minnepinner, mediaavspillere osv) dårlig det å bli kuttet rett ut. Skal dere kople til datamaskinen ville jeg brukt en mikrokontroller. Fint prosjekt dette her, VG1 eller? Endret 17. januar 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Da forandrer jeg mitt utsagn.Tingen her vil være multipleksing. Jeg vil satse på digital multipleksing av USB-datasignalene. Veldig enkelt og greit fordi USB er 5V og jeg regner med den følger enten TTL eller CMOS nivå. Her finnes det tonnevis av kretser, det meste er brukbart. Bla.a: (fra elfa.no) Multiplexers Quad 2-input 157, 158, 257, 258, 298, 4019, 4519, 40257 Dual 4-input 153, 253, 353,4539 8-input 151, 251, 4512 Litt usikker på hvordan enheter vil reagere på å kun få switchet datasignalene sine. Det kan være man bør pulse på Vcc, evt slå denne også av/på for enhetene. Her bør dere skjekke dataflyten for USB-standarden mhp initialisering av enheter, oppstartskriterier, dataoverføring osv. Forøvrig liker en del lagringsenheter (flash/HD, minnepinner, mediaavspillere osv) dårlig det å bli kuttet rett ut. Skal dere kople til datamaskinen ville jeg brukt en mikrokontroller. Fint prosjekt dette her, VG1 eller? 7744560[/snapback] VG1 ja.. Tengte etter vert på å prøve å våge meg på å lage en switch på rgb og, men får se ossen jeg klarer dette først Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 multiplexere vil ikke virke... USB sender seriell data begge veier over de to signal lederne, det er faktisk differansen mellom disse lederne som er signalet (så vidt jeg husker). Multiplexere er for enveisbruk og vil derfor ikke virke, det du trenger er en switch ( 4016, 4066, 4316 eller noe (tok bare de jeg fant på elfa nå, finnes sikkert noen som er bedre egnet)). Husker ikke hva spenningen på USB er, men det må en også sjekke ut. (hva med å bare kjøpe en USB-hub?) Lenke til kommentar
danielsn Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) multiplexere vil ikke virke... USB sender seriell data begge veier over de to signal lederne, det er faktisk differansen mellom disse lederne som er signalet (så vidt jeg husker). Multiplexere er for enveisbruk og vil derfor ikke virke, det du trenger er en switch ( 4016, 4066, 4316 eller noe (tok bare de jeg fant på elfa nå, finnes sikkert noen som er bedre egnet)). Husker ikke hva spenningen på USB er, men det må en også sjekke ut. (hva med å bare kjøpe en USB-hub?) 7746197[/snapback] Men 4066.. er den sånn at inn/out åpner seg når cont får spenning elns? usb-hub er juks.. Er et skoleprosjekt Endret 18. januar 2007 av danielsn Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Er det mulig å lage en bryter som settes på en usb-kabel som kan aktiveres og deaktiveres ved hjelp av digitalteknikk? En som på en måte vil fungere som den på bildet... 7742151[/snapback] Hei. Her er noen chipper som kan gjøre jobben: http://www.ricoh.com/LSI/product_power/ic_switch/r5520h/ http://www.national.com/pf/LM/LM3526.html http://www.micrel.com/page.do?page=product...s/mic2536.shtml http://www.richtek.com/www_en/products_cat...ier%3ESwitchers http://power.elecdesign.com/products/dsp_f...=&categoryID=13 Se på application notes for de forskjellige chippene. For å bedre forståelsen av hvordan USB "virker", se her: http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb1.htm Good Luck Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 4066: ja, du har en pinne for hver switch som du kan bruke for å styre switchen av/på med. De som er linket til i posten over her (ragstian sin post) ser ut til å bare være chiper som brukes for å styre spenningstilførselen til USB-enhetene, men det kan godt tenkes at du bør bruke disse også, 4066 kan bare brukes på datalinjene. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Tviler sterkt på at 4066/4016 vil fungere. Ser på databladet til CD4066BE og maxfrekvensen er 40MHz. Hvis du bare skal ha USB 1.1 så kan dette gå, men den interne motstanden (typ. 270ohm, max 1050ohm ved 5V driftspenning, 25 grader celsius) kan være et meget stort problem. Hvorfor ikke bare bruke releer? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 som jeg sa, 4066 er bare et eksempel på den typen krets som kan brukes, gadd ikke sjekke om den faktisk kunne brukes. om enleter finner en nok en krets som virker på samme måte som kan brukes. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Releer har ulempen med fysisk størrelse, men er ganske den beste løsningen. Jeg ville nok ikke brukt en analog switch på så høyfrekvente signaler som 40Mhz, kapasitanser osv blir altfor gjeldende. Digitale switcher kombinert med en av USB-power chippene som ragstian beskriver kan nok være tingen. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) hvis denne linkern virker så bør du vell finnen noe her: http://no.farnell.com/jsp/search2/browse.jsp?N=500031+401+1005490+182202+182219+182220+182221+182222+182228+182374+182439+182442+182470&Ntk=gensearch_001&Ntt=switch&Ntx=&_requestid=150743 som forhåpentlig vis kan brukes... (måtte sette linken i code, funka ikke ellers, ikke med min browser i alle fall) Endret 19. januar 2007 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå