balduccis Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Har fått fatt i en sharp 32" lcd-tv, men fant til min forskrekkelse ut at databildet ble latterlig dårlig.. Jeg gikk først til anskaffelse av en akai, og denne fungerte perfekt med datamaskinen, men ble byttet pga defekt fjernis.. Pga mye tull hos elkjop, endte jeg med en tv til 13000 og betalte bare 7000, det er derfor veldig sårt å bytte ned igjen... Lurer av den grunn på om det er mulig og skaffe et skjermkort med hdtv(hdmi?) utgang slik at bildet blir bra..? 1:1 pixelmapping er tydeligvis nøkkelordet her, men når xbox360 allikevel greier å fylle skjermbildet med hdmi kabel bør jo et skjermkort også greie dette? Og hvis dette er mulig, hva er så forskjellen på skjermkort med hdtv ut og hdmi ut? For oppkobling med s-video blir jo ikke noe bedre? Håper noen har peil... Endret 17. januar 2007 av balduccis Lenke til kommentar
stigto Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Har fått fatt i en sharp 32" lcd-tv, men fant til min forskrekkelse ut at databildet ble latterlig dårlig.. Jeg gikk først til anskaffelse av en akai, og denne fungerte perfekt med datamaskinen, men ble byttet pga defekt fjernis.. Pga mye tull hos elkjop, endte jeg med en tv til 13000 og betalte bare 7000, det er derfor veldig sårt å bytte ned igjen... Lurer av den grunn på om det er mulig og skaffe et skjermkort med hdtv(hdmi?) utgang slik at bildet blir bra..? 1:1 pixelmapping er tydeligvis nøkkelordet her, men når xbox360 allikevel greier å fylle skjermbildet med hdmi kabel bør jo et skjermkort også greie dette? Og hvis dette er mulig, hva er så forskjellen på skjermkort med hdtv ut og hdmi ut? For oppkobling med s-video blir jo ikke noe bedre? Håper noen har peil... 7741912[/snapback] 1:1 pixelmapping er viktig her, noe som det ser ut som om Sharp-TVer ikke har over DVI (du kan sjekke her: http://pixelmapping.wikispaces.org). I utgangspunktet kan DVI og HDMI brukes om hverandre - DVI kan også overføre analog video (VGA), noe som HDMI ikke kan, og HDMI kan også overføre digital lyd - DVI er kun bilde. Det ser derimot ut som om Sharp-TVer har 1:1 pixelmapping over VGA - du kan da bruke en DVI-I til VGA-adapter på skjermkortet ditt, og bruke en VGA-kabel til TVen. Vanligvis må du spesifikt skru på 1:1 pixelmapping i TVen for å få dette. HDTV ut på skjermkort betyr vanligvis komponent-video (analog) - da må TVen din ha komponent inn. Om skjermkortet har HDMI ut har ingen betydning. Hvis du skal kjøre Blu-Ray eller HD-DVD over DVI/HDMI, må du derimot ha HDCP-kryptering for å få bilde i full oppløsning. Lenke til kommentar
balduccis Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 tusen takk for hjelp.. men altså i bruksanvisningen står det at den tar max 1024x768 gjennom vga.. det stod i tillegg at dvi-til-hdmi ikke var å anbefale pga kvalitetstap.. men component-vga adapter fulgte med tven, og hdmi inn er på.. og spørsmålet er egentlig om hdmi eller component ut vil vise skjermbilder eller kun hd dvd på tv skjermen.. og om den vil fylle ut skjermen.. Lenke til kommentar
stigto Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 tusen takk for hjelp.. men altså i bruksanvisningen står det at den tar max 1024x768 gjennom vga.. det stod i tillegg at dvi-til-hdmi ikke var å anbefale pga kvalitetstap.. men component-vga adapter fulgte med tven, og hdmi inn er på.. og spørsmålet er egentlig om hdmi eller component ut vil vise skjermbilder eller kun hd dvd på tv skjermen.. og om den vil fylle ut skjermen.. 7742192[/snapback] At det er kvalitetstap ved å bruke dvi til hdmi er bare tøys. Det er bare en pluggovergang. Ved å bruke et skjermkort med HDTV (komponent) ut, kan du benytte komponent-til-VGA-kabelen som fulgte med. Hvis TVen derimot max tar imot 1024x768 over VGA, vil du ikke få 1:1 pixelmapping der heller. Da er det bedre med en DVI til HDMI-kabel. Hvis ikke TVen din er listet på wikispaces-siden, er det vanskelig å vite uten å prøve. Merk også at du må skru av alle mulige bildeprossesseringsfunksjoner for å få et bra bilde - DNR (noise reduction), sharpness (edge enhancement), backlight skal alle være av, skru også ned lys og kontrast. Lenke til kommentar
balduccis Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 prøver en sånn kabel.. håper det funker.. stikker å kjøper meg en sånn nå(hvis de har det på elkjop..) takk igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå