Gå til innhold

Program lignende Lavalys Everest til Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Er det noe program som er lignende Lavalys Everest? Slik at man kan finne ut nøyaktig hva slags hardware som står på maskina?

Kansje det er noe kommando for det?

Kjører Redhat Linux

7741903[/snapback]

Ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux.

Men var jeg deg, ville jeg oppgradert til Ubuntu 6.10 (Edgy)

Lastes ned gratis

Lenke til kommentar

[ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux.

Lastes ned gratis

7742144[/snapback]

Til glucchip

Han ba ikke om noe tips om distro , er lei av alle som anbefaler Ubuntu til Gud å hvermann , han bruker Redhat , lev med det .

Lenke til kommentar

[ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux.

Lastes ned gratis

7742144[/snapback]

Til glucchip

Han ba ikke om noe tips om distro , er lei av alle som anbefaler Ubuntu til Gud å hvermann , han bruker Redhat , lev med det .

7742320[/snapback]

Jeje, men jeg ga han også hjelp til spørsmålet :tease:

Han trenger ikke å ta det til seg, for all del, men jeg bare gav han et forslag..

Lenke til kommentar

Lastes ned gratis

7742144[/snapback]

Til glucchip

7742320[/snapback]

Dersom han faktisk bruker redhat (dvs. RedHat, ikke RedHat Enterprise eller Fedora), vil jeg si at dette er et meget godt råd. Mange (begynner å bli færre) som ikke har fått med seg at RedHat (1-9) er svært gammelt og utdatert. Jeg vil også selv heller annbefale Fedora (nyere redhat, that is) eller kansje ubuntu.

Lenke til kommentar

mener redhat bruker noe som heter kudzu, også tror jeg man får en frontend som leser config fila til kudzu som heter hardware browser eller noe i den dur, er ikke helt sikker, kan sjekke når jeg kommer hjem..

ellers så pleier jeg og bruke lspci -v og bare grep'e derfra

Lenke til kommentar
Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det?

7748152[/snapback]

Hmm... hva med Linux-kommandoen:

lshw

Det kommer opp flere sider med info om maskinen min iallfall. Eventuelt for å få utskriften av kommandoen til en tekst-fil:

lshw > /bane/tekstdokument.txt

P.S. Det kommer en advarsel/tips om at kommandoen bør kjøres som superuser/root. Logg i såfall inn som det hvis du vil ha absolutt all info ut.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det?

7748152[/snapback]

lshw

Det kommer opp flere sider med info om maskinen min iallfall. Eventuelt for å få utskriften av kommandoen til en tekst-fil:

P.S. Det kommer en advarsel/tips om at kommandoen bør kjøres som superuser/root. Logg i såfall inn som det hvis du vil ha absolutt all info ut.

7751252[/snapback]

Funka ikke på redhaten min :(

Lenke til kommentar

7748152[/snapback]

lshw

7751252[/snapback]

Hvordan installerer jeg det?

Lenke til kommentar
Hvordan installerer jeg det?

7753452[/snapback]

Å sorry, jeg trodde nesten dette var et standard kommando-linjeprogram i de fleste Linux-distroer.

Du er sikker på at du har skrevet LSHW med små bokstaver?

Vel... programmet er nok ikke særlig digert. Fant noen rpm-pakker til RedHat f.eks. på denne siden:

http://dag.wieers.com/packages/lshw/

Da er det vel bare å velge mellom 32- eller 64-bits pakker.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...