Mr-Heier Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Hei! Er det noe program som er lignende Lavalys Everest? Slik at man kan finne ut nøyaktig hva slags hardware som står på maskina? Kansje det er noe kommando for det? Kjører Redhat Linux Endret 17. januar 2007 av Mr-Heier Lenke til kommentar
glucchip Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hei!Er det noe program som er lignende Lavalys Everest? Slik at man kan finne ut nøyaktig hva slags hardware som står på maskina? Kansje det er noe kommando for det? Kjører Redhat Linux 7741903[/snapback] Ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux. Men var jeg deg, ville jeg oppgradert til Ubuntu 6.10 (Edgy) Lastes ned gratis Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 [ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux. Men var jeg deg, ville jeg oppgradert til Ubuntu 6.10 (Edgy) Lastes ned gratis 7742144[/snapback] Til glucchip Han ba ikke om noe tips om distro , er lei av alle som anbefaler Ubuntu til Gud å hvermann , han bruker Redhat , lev med det . Lenke til kommentar
glucchip Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 [ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux. Men var jeg deg, ville jeg oppgradert til Ubuntu 6.10 (Edgy) Lastes ned gratis 7742144[/snapback] Til glucchip Han ba ikke om noe tips om distro , er lei av alle som anbefaler Ubuntu til Gud å hvermann , han bruker Redhat , lev med det . 7742320[/snapback] Jeje, men jeg ga han også hjelp til spørsmålet Han trenger ikke å ta det til seg, for all del, men jeg bare gav han et forslag.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 [ikke det at jeg har peiling på Linux, men vet at man kan bruke et program kalt Wine til og kjøre .exe filer, det kan lastet ned med pakkesystemet i linux. Men var jeg deg, ville jeg oppgradert til Ubuntu 6.10 (Edgy) Lastes ned gratis 7742144[/snapback] Til glucchip Han ba ikke om noe tips om distro , er lei av alle som anbefaler Ubuntu til Gud å hvermann , han bruker Redhat , lev med det . 7742320[/snapback] Dersom han faktisk bruker redhat (dvs. RedHat, ikke RedHat Enterprise eller Fedora), vil jeg si at dette er et meget godt råd. Mange (begynner å bli færre) som ikke har fått med seg at RedHat (1-9) er svært gammelt og utdatert. Jeg vil også selv heller annbefale Fedora (nyere redhat, that is) eller kansje ubuntu. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Du finner da ut en del vha cat /proc/cpuinfo lspci lsusb Da er del vel kanskje bare harddisk, RAM, skjerm o.l. du ikke vet noe om. Kanskje noen har noen tips for disse og. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Har irritert meg over mangel på slike programmer jeg og (har ihvertfall ikke funnet noen), og jobber med å lage et.. men ting tar tid Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 mener redhat bruker noe som heter kudzu, også tror jeg man får en frontend som leser config fila til kudzu som heter hardware browser eller noe i den dur, er ikke helt sikker, kan sjekke når jeg kommer hjem.. ellers så pleier jeg og bruke lspci -v og bare grep'e derfra Lenke til kommentar
Mr-Heier Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det? Endret 18. januar 2007 av Mr-Heier Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 HA! Hvis du prøver å kjøre Everest eller AIDA eller Sandra i Wine så tror jeg noe eksploderer Hvis du ikke vet hvilket hovedkort du har så.... *holde munn* Men du kan jo finne ut alt av hastigheter etc i bios også. -C- Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det? 7748152[/snapback] Hmm... hva med Linux-kommandoen: lshw Det kommer opp flere sider med info om maskinen min iallfall. Eventuelt for å få utskriften av kommandoen til en tekst-fil: lshw > /bane/tekstdokument.txt P.S. Det kommer en advarsel/tips om at kommandoen bør kjøres som superuser/root. Logg i såfall inn som det hvis du vil ha absolutt all info ut. Lenke til kommentar
Mr-Heier Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det? 7748152[/snapback] Hmm... hva med Linux-kommandoen: lshw Det kommer opp flere sider med info om maskinen min iallfall. Eventuelt for å få utskriften av kommandoen til en tekst-fil: lshw > /bane/tekstdokument.txt P.S. Det kommer en advarsel/tips om at kommandoen bør kjøres som superuser/root. Logg i såfall inn som det hvis du vil ha absolutt all info ut. 7751252[/snapback] Funka ikke på redhaten min Lenke til kommentar
Mr-Heier Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Takk for alle svar! Har fått svar på det jeg trenger bortsett fra hvordan ram og hovedkort jeg har? Hastighet osv. Eller har jeg oversett det? 7748152[/snapback] Hmm... hva med Linux-kommandoen: lshw Det kommer opp flere sider med info om maskinen min iallfall. Eventuelt for å få utskriften av kommandoen til en tekst-fil: lshw > /bane/tekstdokument.txt P.S. Det kommer en advarsel/tips om at kommandoen bør kjøres som superuser/root. Logg i såfall inn som det hvis du vil ha absolutt all info ut. 7751252[/snapback] Hvordan installerer jeg det? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Hvordan installerer jeg det? 7753452[/snapback] Å sorry, jeg trodde nesten dette var et standard kommando-linjeprogram i de fleste Linux-distroer. Du er sikker på at du har skrevet LSHW med små bokstaver? Vel... programmet er nok ikke særlig digert. Fant noen rpm-pakker til RedHat f.eks. på denne siden: http://dag.wieers.com/packages/lshw/ Da er det vel bare å velge mellom 32- eller 64-bits pakker. Endret 19. januar 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 I Ubuntu kan du installere lshw (og lshw-gtk) via apt-get sudo apt-get install lshw lshw-gtk Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Du kan også bruker hdparm til å finne ut hva slags harddisker (produsent, produktnummer etc. ) du har. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Programmet hardinfo gir deg en fin oversikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå