tuppetroll Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg har en Kangoo 2002 dieselmodell, som siden jul har fusket litt med startingen. Jeg kjøpte den brukt i slutten av november, privat. Jeg har forsøkt å finne en fellesnevner for når den ikke vil starte og når den starter, men jeg synes det er vanskelig. Lite sammenheng å spore, annet enn at i frost og snø er den ofte ekstra vanskelig. Dette er det som skjer; Jeg vrir om tenningsnøkkelen, venter til glødelampa har sluknet og vrir helt om - da står bilen og hakker (den mangler liksom den siste lille gnisten for å få start). Noen ganger starter den etter en stund, andre ganger kan jeg prøve et par tre ganger også begynner batteriet å lyse. Batteriet ble helt ladet ut av forsøk (5-6 forsøk a la hakking) i julen, og ble ladet fullt opp igjen 2 ganger. I dag til morgen ville den ikke starte igjen, og gikk raskere ut på batteriet enn vanlig - prøver jeg å starte nå, får jeg ikke mye hakking - bare en gang eller to, før man får den lite batterilyden. Jeg er dame, skikkelig blond på innsiden og presterte å starte bilen som en bensinbil den første uken - halvannen jeg hadde den. Det kan kanskje ha hatt innvirkning på noe. I tillegg kjører jeg mye småturer - sjelden over et kvarter/halvtime. Setter stor pris på all hjelp - jeg er totalt avhengig av bilen, og må ha den til å gå igjen fortest mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Liker ikke franske biler men men... Først ville jeg prøvd å bytte diesel filter da dette mest sannsynlig er fullt av vann/is. Det kan også hørest ut som du har luft i systemet, siden denne er såpass ny er det nok et selvluftende system men det kan være lekkasjer som slipper inn luft i dieselen. Kan sjekke litt mere med da må jeg vite om du har 55-65 eller 80 hester. (40-47 eller 59 KiloWatt) Står i vognkortet undermotoreffekt. Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Liker ikke franske biler men men... Først ville jeg prøvd å bytte diesel filter da dette mest sannsynlig er fullt av vann/is. Det kan også hørest ut som du har luft i systemet, siden denne er såpass ny er det nok et selvluftende system men det kan være lekkasjer som slipper inn luft i dieselen. Kan sjekke litt mere med da må jeg vite om du har 55-65 eller 80 hester. (40-47 eller 59 KiloWatt) Står i vognkortet undermotoreffekt. 7743100[/snapback] Sylindervolum 1900 Effekt 64 hk Er dette med dieselfilter dyrt? Så det er ikke noe med batteriet? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Om startmotoren går normalt, så er det ikke batteriet det er noe problem med. Kan prøve å koble den med startkabler til en annen bil om du vil være helt sikker på at ikke batteriet er problemet. Lenke til kommentar
Revi Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Du har nok mest sannsynligvis en eller flere defekte glødeplugger. Når du kjører den på starteren slår den sannynligvis kun på de synlindrene hvor glødepluggene er i orden. Så lenge du må kjøre den lenge på starteren hver gang du starter den, så vil batteriet også med tiden bli dårligere. Dersom en eller flere glødeplugger er defekte, så bytt alle. Koster ca 2-300 kr pr stk (tror jeg) pluss litt jobb. Du kan forsøke å gløde den 2 ganger etter hverandre før du starter og se om dette gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Om det er batteriet hører du det på turtallet når du filer, ett dieselfilter koster 196.- til denne bilen på mekonomen, og glødeplugger koster 258.- pr stk, (du har 4 stk), men tviler på det er disse da bilen skulle lett startet med dårlige glødeplugger med varm motor. Få byttet dieselfilter, da finner men fort ut om det er noen luftlekkasjer også. Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Du har nok mest sannsynligvis en eller flere defekte glødeplugger. Når du kjører den på starteren slår den sannynligvis kun på de synlindrene hvor glødepluggene er i orden. Så lenge du må kjøre den lenge på starteren hver gang du starter den, så vil batteriet også med tiden bli dårligere. Dersom en eller flere glødeplugger er defekte, så bytt alle. Koster ca 2-300 kr pr stk (tror jeg) pluss litt jobb. Du kan forsøke å gløde den 2 ganger etter hverandre før du starter og se om dette gjør noen forskjell. 7743943[/snapback] Du hadde rett gitt Det hele endte med at jeg måtte melde meg inn i NAF og få tauet bilen til verksted. Der fant de ut at 3 av 4 glødeplugger var gåene (antagelig har de vært på hell siden før jeg kjøpte bilen i november, og har blitt gradvis nedslitt av bruken og kuldegradene osv.). Den startet hvertfall mye lettere enn den noen gang har gjort, glødelampa slukket forøvrig også fortere, når jeg kjørte fra verkstedet i morges De sjekket ikke dieselfilteret, er det noe jeg burde gjort i tillegg eller er det ikke så farlig så lenge den starter? Lenke til kommentar
Revi Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Dersom servicer følges på bilen, så byttes dieselfilter mv innenfor de intervaller som er nødvendig. Så lenge bilen starter og går normalt, så hadde jeg ikke tenkt så mye på det. Men dersom du ikke har hatt den på service innenfor de foreskrevne intervaller, så kan det jo være at filteret begynner å bli tett. Du kan i alle fall spare deg for å stå i mange minus etter veien en eller annen plass, dersom du bytter det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå