Gå til innhold

En diskusjon om kommersielle krefter

dot_

Anbefalte innlegg

Hadde en interessant diskusjon med en kollega i dag.

Min kollega: Hva som tolkes som kommersielt er til det fulle betinget til

en films stil og form.

Jeg: I utgangspunktet kan en film være forbeholdt et kresent og smalt publikum,

mens en film ofte når nye høyder, da den kan ligge til grunn for stor inntjening, med mektige selskap og aktører i ryggen.

Jeg mener da at dette helt klart er kommersielle krefter som ligger bak, av den grunn inntar materialet en ny form og blir kommersiell mat (nyutgivelser, nye lansering, reklame osv.).

Det å tillegge Lynch en merkelapp som går på ikke-kommersialitet pg.a. av stil, form og originalitet blir etter min mening uriktig.

Et annet eksempel som ble trukket frem er Donnie Darko.

Vi er totalt uenige, noe som er hovedgrunnen til at jeg valgte å dele denne med filmpublikumet på diskusjon.no.

Hva er meningene her?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes man skal dele kommersielt opp i flere kategorier. Man har mainstream kommersielle filmer, man har alternative kommersielle filmer, man har smale kommersielle filmer, etc, etc. Både David Lynch og Donnie Darko kommer i så tilfelle inn under kommersielle filmer, uten at de er mainstream.

Disse filmene følger visse standarder om form, presentasjon, stil og innhold, som gjør de relativt lett presentabel for større publikum. De kan være så sære de vil, men likevel laget med mål om inntjening(Inntjening er relativt til produksjonskostnad, slik at en billig film vil ikke trenge like store publikumstall som en høybudsjettsfilm for å bli en kommersiell suksess for selskapet). Ergo så kan en Jim Jarmusch film bli sett av langt langt færre folk og være en suksess enn en James Cameron film.

I tillegg til det har man ikke kommersielle filmer. Kunstfilmer, videokunst, undergrunnsfilmer, etc, etc. Disse er ikke laget, eller skal ideelt sett ikke være laget, med tanke på inntjening. Ergo kan de ha hvilken form, presentasjon, innhold, og stil de vil. Noen kan minne om kommersielle filmer, men da drevet av filmskapers ønske om å lage en film i en spesfikk stil, ikke av ønsket om å nå større publikum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...