Gå til innhold

Problemer med clarkconnect 4 gateway

paroa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problemer med clarkconnect i getway modus. Den står koblet mellom "internett" og en svitsj som skal dele ut ip-ene videre til resten av klientene (Windows xp). Mitt problem er at dette ikke fungerer, er det noen som har noe tips til hva som kan være galt?

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags switch har du satt etter clark boxen? Og en switch deler ikke ut IP adresser. :)

Er det en router av noe slag? En router du har fått fra internett-leverandøren din kanskje? Isåfall bør du sette Clarkconnect boxen etter denne routeren og la clark boxen dele ut IP adresser.

Hvis det er en switch du har skal den stå etter clark boxen men da får du IP adresser fra clark boxen.

Ellers hadde det vært greit med litt mer info :roll:

Lenke til kommentar

Ja det er mulig, men hva er det du ikke får til? Får du ikke IP adresse? Får du kontakt med boksen, men kommer ikke på nett?

Selv har jeg en clark box med 2 nettverkskort stående, switch med lokal nettverket på det ene kortet og det andre koblet til routeren jeg fikk fra ISP.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Det står en svitsj (bare svitsj) etter cc boksen ja, jeg trodde det var mulig og sette opp cc som gateway og plugge denne inn i port nummer 1 i svitsjen og at da resten av klientene fikk vær sin ip-adresse fra routeren.

7750138[/snapback]

Så du har altså en router -> CC gateway -> svitsj ? Du vil at gatewayen skal gi ut IP.. Aller først må du deaktivere DHCP i routeren, hvis det finnes i routeren din. Så må du sette opp CC gatewayen som DHCP server, du sier du har gjort dette, jeg ville sjekket litt grundigere... Høres ikke ut som alt er helt skikkelig satt opp.

Lenke til kommentar

DHCP Tjeneren er hvertfall deaktivert i routeren siden alle må taste inn ipadresse, nettverksmaske, dns og så videre.. Router->cc gateway-> svitsj ->klienter er riktig ja, tror ikke cc boksen får kontakt med internett engang. Når jeg prøver på å gå til www.vg.no fra url feltet på ccboksen får jeg bare feilmeldingen "Bad url". Klientene får heller ikke kontakt med cc boksen, klientene sender pakker, men mottar desverre ingen fra cc boksen.

Beklager et noe rotete svar fra min side og takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
DHCP Tjeneren er hvertfall deaktivert i routeren siden alle må taste inn ipadresse, nettverksmaske, dns og så videre..  Router->cc gateway-> svitsj ->klienter er riktig ja, tror ikke cc boksen får kontakt med internett engang. Når jeg prøver på å gå til www.vg.no fra url feltet på ccboksen får jeg bare feilmeldingen "Bad url". Klientene får heller ikke kontakt med cc boksen, klientene sender pakker, men mottar desverre ingen fra cc boksen.

Beklager et noe rotete svar fra min side og takk for hjelpen så langt :)

7758744[/snapback]

Da har du satt opp det eksterne nettverkskortet feil... Jeg kan dessverre ikke si så mye når jeg ikke vet hvilken router det er en gang, men med NGT's Netopia er standard ip'en til routeren 10.0.0.1. Du må sette CC maskinen sitt eksterne kort (det som går til routeren) til 10.0.0.2, og det interne (det som går til svitsjen) til 10.0.0.3 (hvis du bruker bridging da... ellers vil du vel sette det i et annet subnett, f.eks. 10.0.0.1.1)

Lenke til kommentar

For og forklare litt bedre, dette er et prosjekt vi har på ikt.

Dette gjør at jeg ikke vet så mye om skolen sitt utstyr, men jeg vet at vi må fylle inn ip-adresse osv.

Det er altså noe som er feil med det oppsettet?

Jeg tastet inn følgende:

ip-adresse: 10.13.37.14

nettverksmaske: 255.255.255.0

gateway: 10.13.37.1

dns: 193.75.75.75

Men på dns-en får jeg en feilmelding! Det står at den ikke får kontakt med dns serveren, jeg har fylt 2 forskjellige dns-er som fungerer med vanlige klienter med windows innstalert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
For og forklare litt bedre, dette er et prosjekt vi har på ikt.

Dette gjør at jeg ikke vet så mye om skolen sitt utstyr, men jeg vet at vi må fylle inn ip-adresse osv.

Det er altså noe som er feil med det oppsettet?

Jeg tastet inn følgende:

ip-adresse: 10.13.37.14

nettverksmaske: 255.255.255.0

gateway: 10.13.37.1

dns: 193.75.75.75

Men på dns-en får jeg en feilmelding! Det står at den ikke får kontakt med dns serveren, jeg har fylt 2 forskjellige dns-er som fungerer med vanlige klienter med windows innstalert.

7759757[/snapback]

Hvilket nettverkskort har denne konfigurasjonen? Begynner å bli usikker på om det eksterne nettverkskortet er aktivert og funksjonelt siden du ikke får tilgang til internett fra CC boksen engang. Logg deg inn via SSH og skriv ifconfig og post output her.

Lenke til kommentar

Logge meg på via ssh, det må man vel gjøre fra en klient? Problemet er at ingen ting får kontakt på cc boksen og cc boksen får ikke kontakt med noen andre. Begge nettverkskortene er aktivert, de står hvertfall oppført som eth 0 og eth 1 når jeg er logget inn som root. Det er bare eth 0 som har ip- adresse som jeg har fylt inn (10.13.37.14 som er til koblingen mot routeren). Det andre nettverkskortet, eth1, har ingen ip-adresse. Man må vel ha en ip-adresse på det kortet for at svitjsen og klientene skal få kontakt med cc boksen? Det er det jeg tror er problemet + at den ikke får kontakt med dns tjener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Logge meg på via ssh, det må man vel gjøre fra en klient? Problemet er at ingen ting får kontakt på cc boksen og cc boksen får ikke kontakt med noen andre. Begge nettverkskortene er aktivert, de står hvertfall oppført som eth 0 og eth 1 når jeg er logget inn som root. Det er bare eth 0 som har ip- adresse som jeg har fylt inn (10.13.37.14 som er til koblingen mot routeren). Det andre nettverkskortet, eth1, har ingen ip-adresse. Man må vel ha en ip-adresse på det kortet for at svitjsen og klientene skal få kontakt med cc boksen? Det er det jeg tror er problemet + at den ikke får kontakt med dns tjener.

7761452[/snapback]

Ok... eth0 har du satt adresse på. eth1 må du sette en adresse på også... Har du satt opp maskinen som bridge? Hvis ikke så må du bruke et annet subnett på de interne maskinene, da setter du f.eks. maskinens interne kort til 10.0.1.1 og subnett maske til 255.255.255.0. Så lar du maskinen dele ut IP'er fra 10.0.1.2 og utover til 10.0.1.254.

Lenke til kommentar

Sikker på at du har plugget inn nettverkskablene i riktig nettverkskort på clark boxen? Du kan jo prøve å bytte dem om. Ellers ville jeg testet nettverkskablene for å sjekke at de fungerer.

Men du trenger vel ikke deaktivere DHCP på routeren hvis den står plugga rett i ett nettverkskort på clark boxen.

Det ene nettverkskortet skal ha en IP adresse fra ISP (internettleverandøren din), det andre nettverkskortet skal sette opp en IP selv. Det fungerer som en DHCP server for alle klientene dine.

I mitt oppsett har clark boxen IP adresse 10.0.0.2 på det kobla mot ISP router, og 10.10.1.1 på det kobla mot det lokale nettverket. Alle klienter er satt opp med å motta en IP adresse automatisk, og får adresser i serien 10.10.1.x

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og bytte om kablene ja, da får eth 1 ipadressen som eth0 hadde. Problemet mitt sånn som jeg ser det er at den ikke deler ut ip-adresser på eth1 kortet, det er nemlig ingen ip-adresse der. Det virker som om den ikke skjønner at den skal dele ut ip-adresser på eth1 kortet enda den står i gateway modus. Kan det ha noe med oppsettet man velger som f.eks LAN, Hotlan, DMZ osv. Hva skal man bruke der?

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått til nett på klientene ved å sette statisk ip. Det jeg har problem med nå er å logge inn på serveren og bruke web-grensesnittet.

Edit: glemte en s for sikker pålogging.. :blush:

Er det en spesiell grunn til at pålogging og all administrering på serveren igjennom webgrensesnittet går veldig veldig tregt? Dårlig maskinvare eller er det svitsjen som klusser til?

Endret av paroa
Lenke til kommentar

Nja kan gå litt tregt noen ganger etter min erfaring, men utstyret har selvfølgelig mest å si ;) Jeg har en tendens til å installere linux på eldre maskiner jeg ikke kan bruke til noe annet :)

Får du logget inn via SSH? Får du opp web-grensesnittet men det går bare tregt, eller kommer det ikke opp i det hele tatt. Hvis du kommer inn på web-grensesnittet, gå inn på "Network" og under "Settings" til venstre "DHCP". Der kan du se hvilke av netverkskortene DHCP er satt på.

Lenke til kommentar

I see :)

Du kan sette opp hvilke mappe som skal være root mappe i conf fila til web og ftp server som regel.

Evt. kan du lage en symbolic link (rtfm) fra feks. '/home/bruker/public_html' til default www root katalog, og la brukerene dine komme rett inn i hjemmekatalogen sin når de logger inn på ftp/sftp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...