Gå til innhold

Farlig å formatere?


Julia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[*]Jannis-15/16

[*]Jimmy Pop

[*]LarsC

[*]Borre

[*]Term

[*]Sir. Roger

[*]SnowDOG_

[*]Hondaen

[*]BeachDumb

[*]b-duvaland

[*]XoRc

[*]Herr_Dude

[*]Joker

[*]Eskil87

[*]Jankee77

[*]megavolt

[*]Lufen

[*]Cursed

[*]Xeon

 

Er vel ikke så stor tvil egentlig er det det da?

 

edit: Stygg liste

 

[ Denne Melding var redigert av: xeon på 2002-11-28 19:34 ]

Lenke til kommentar
Quote:


Julia skrev (2002-11-27 23:58):


Men kan det være farlig å formatere?

Hvilken måte er det anbefalt å gjøre det på?


Nei det er ikke farlig, Men eg leste en artikkel som sa at du sliter mere på disken om du formatere mye. Vet ikke om det er sant men eg formaterer ikke mer enn nødvendig. Det er flerne måter å gjøre det på, Fra cd'en til winxp/2k eller fra en diskette. Men det letteste er cd.
Lenke til kommentar

Stakkars.

Om jeg skulle slenge meg på pollen som har startet her, så ville jeg også gått for NTFS.

Fordi det passer til _mitt_ behov.

 

Men hva om Julia ikke har behov for "sikkereheten", Indexing Service, xtra store filer og den forskjellen clusterstørrelsen utgjør?

 

Bare det å ha lett tilgang fra DOS er jo en bonus. (Ja, jeg er klar over at NTFSDos existerer).

 

Et argument tidligere i tråden var å få slettet ting skikkelig før overdragelse av disk. Har man behov for det? Ja da kan man overskrive data x antall ganger. En vanlig "Del" er vel ikke "Helt vekk" i NTFS heller. Alternativt; Om det er så farlig så ikke gi fra deg disken.

 

Når det gjelder formatering eller ikke, så mener jeg også at formatering er det beste. En gang. En ting jeg anbefaler sterkt er Norton Ghost (Eller tilsvarende).Har hatt full format en gang etter siste OS bytte. Om noe kneler, ja så laster jeg opp det siste imaget som var bra, eller det jeg laget rett etter ferdig installasjon.

 

Nå har jeg mistet litt oversikten på hva jeg har skrevet (Seint jo) :smile: Men kom gjerne med innvendinger.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 13:13, skrev BeachDumb:

Quote:


Den 2002-11-28 07:51, skrev dr_spook:


Og hvordan vil dere luringer på listen finne windowspartisjonen i *nix dersom dere bruker NTFS, da?


Det står jo et par poster over posten din:

Det jo ligger i navnet hva det er!

[*]Jimmy Pop

[*]LarsC

[*]Borre

[*]Term

[*]Sir. Roger

[*]SnowDOG_

[*]Hondaen

[*]BeachDumb

[*]b-duvaland

[*]XoRc

[*]Herr_Dude

[*]Joker

[*]Eskil87

[*]Jankee77

 

/me rydde opp litt i lista, SnowDOG_ hvorfor sneik du i køa :razz:

PS: (*kremt*) smiley ødelegger symmetrien i lista

Les de første postene så skal du se.
Lenke til kommentar

[*]Jimmy Pop

[*]LarsC

[*]Borre

[*]Term

[*]Sir. Roger

[*]SnowDOG_

[*]Hondaen

[*]BeachDumb

[*]b-duvaland

[*]XoRc

[*]Herr_Dude

[*]Joker

[*]Eskil87

[*]Jankee77

[*]Dale

 

_________________

Mvh

Kristoffer Dale

- Asus B533-V - NW 2,4@3,2(133fsb) - 2stk 512 3200XMS Corsair - Ti4600 gainward - 3stk WD 120gb 8mb - Alt er vannkjølt med tec (226W, permo GSV3000)

 

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-11-28 23:30 ]

Lenke til kommentar

Jannis-15/16

Jimmy Pop

LarsC

Borre

Term

Sir. Roger

SnowDOG_

Hondaen

BeachDumb

b-duvaland

XoRc

Herr_Dude

Joker

Eskil87

Jankee77

megavolt

Lufen

Cursed

Xeon

aron

Dale

 

Dropp Bulletlist osv så blir det lettere å fortsette lista.

 

Har faktisk aldri trengt å formatere NTFS. Selv om det nå står for tur grunnet dårlig plass. Dette er etterlatenskaper fra jeg kjørte NT4 som ikke taklet større partisjoner en 4 gB. Nt4 leser til info. FAT16. Jeg har hatt en diskkræsj på 4 år. Har nå 3 maskiner 24/7 en med raid 1 på 2 disker. Alt med NTFS.

Ikke noe problem å ha drivere på en annen NTFS partisjon, den blir ikke borte når du formaterer C: Det er også mulig å plugge inn hd i enn annen maskin om du ikke har rotet for mye med kryptering osv.

Før jeg begynte med NT formaterte jeg flere ganger i året på hver maskin. Rekorden med Win898 var et snaut år før jeg måtte formatere, og det var et engangstilfelle..

 

 

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-28 23:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 00:48, skrev Qrt_:

Nei, det er lite/ingenting å hente på NTFS. Garantert! :smile:


 

Ikke sant!!!! Når man kjører winxp eller 2000 så er det mye sikrere å kjøre ntfs. Ved bruk av fat har man ingen kontroll på f. eks. hva filer et virus roter med. Dersom man kjører ntfs får ikke virus o.l. like stor tilgang til alt mulig slags rare systemfiler o.l.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-29 09:28, skrev Pronto:

Vanlig formattering sliter ikke mere på harddisken enn vanlig bruk.

Lavnivåformattering er noe helt annet, som ikke er å anbefale.

Enkelte eldre maskiner hadde denne muligheten i BIOS.

Men den finns ikke lenger.


 

 

De fleste HD produsenter leverer verktøy (software) som ordner dette. Eks. Data Life Guard fra WD og MaxBlast fra Maxtor. WD kaller det "write Zero's to entire disk".

Men hvorfor er dette "å ikke anbefale"?

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke det med at lavformatering skulle være noe negativt. Har gjort det flere ganger, med gode resultater. Fikset mange problemer med det, feks en Scsi-disk jeg krøllet noe fryktelig til da jeg var helt grønn med Linux. Funket fint etter en lavformatering med verktøyet som er innebygd i kontrollerkortet, og har også lavformatert mange ide-disker med den innebygde funksjonen i noen eldre Bios'er. Kan ikke se at noen disker har tatt skade av det, den ene, en 4-5 år gammel 3.2 gig's disk surrer å går helt fint den, etter to lavformateringer. Skulle gjerne sett noe dokumentasjon/henvisninger/begrunnelser på påstanden om at det ikke er å anbefale.

Lenke til kommentar
Quote:


b-duvaland skrev (2002-11-28 04:34):

Ikke finn på å bruk FAT da! NTFS er mer sikkert, stabilt og det utnytter plassen bedre. (4kb clustere mot 16? i fat32).


FAT32 har også endel begrensninger, det er vel 4GB som er maksstørrelse på filer der.


Kan ikke si at NTFS er mere stabilt enn FAT 32. NTFS er bedre nå det gjelder sikkerhet, Men du og eg har ikke brukt for den ekstra sikkerheten. Så eg vil si det er en smaksak om du vil bruke FAT32 eller NTFS.
Lenke til kommentar

Quote:


JohndoeMAKT skrev (2002-11-29 07:49):


Jeg vil ha 64k cluster size = NTFS



Det tror eg du kan, Men du må kjøpe PM 8.0. Tror du vil få en raskere disk om du øker cluster størrelsen. Det fikk eg på mine fat32 og 32k cluster størrelsen. Det fant eg ut med harddisk test programmene. Eg brukte PM 5.0(PartitionMagic)til å lage større cluster størrelse på mine disker.

NTFS cluster resize - Improve performance with more efficient cluster sizes??

Lenke til kommentar

Farlig og farlig fru blom.. Formatering sliter mer på harddisken enn ikke å formatere den. Kan jo bruke eksempelet der jeg formaterte naboens IBM-disk og den dødde 10 % ut i formateringa.. 75GXP-en hadde fungert bra fram til den tid..

 

Ellers er jo formatering en nødvendighet av og til, og normale harddisker tåler mye. Sånn sett er formatering IKKE farlig.

 

Det som er farlig må vel være hvis du glemmer å brenne backup eller formaterer feil partisjon..

 

FAT32 er lettere å få tilgang til med gamle oppstartsdisketter og slikt, men for meg er det uansett bare ett alternativ; NTFS.

 

Her kommer en forklaring på hvordan jeg formaterer. Det kan kanskje hjelpe Julia..

 

c: WinXP

d: diverse

 

1. Kopierer alt viktig materiale over på d:

2. Booter opp fra WinXP-plata.

3. Velger å installere WinXP på c:

4. Der er det allerede et OS installert og du vil få muligheten til å formatere denne partisjonen (c:) først.

5. Så er det bare å følge anvisningene på skjermen og installere WinXP.

6. Voila; clean install av WinXP. d: er som før!

 

PS. Jeg har vært borti flere PC-er som ikke får alternativet om å formatere.. Får bare en beskjed om at dette ikke går. I slike tilfeller har jeg bare fjernet partisjon c: (dette gjøres fra samme sted etter booten med WinXP-plata)

Så oppretter jeg partisjon c: igjen og da formaterer jeg med NTFS. Installasjonen går og clean install er et faktum.

 

Håper at dette kan hjelpe noen. Ble kanskje litt langt.. Lykke til! :smile:

 

_________________

jalla

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-29 21:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...