Gå til innhold

IP-telefoni - kan man bruke alle slags telefoner?

Anbefalte innlegg

Så lenge man har alt av HW (telefonadapter mm.), kan man bruke alle slags telefoner på dette systemet da? Analoge, digitale og trådløse telefoner med basestasjoner? Eller må man ha egne ip-telefoner?

Har aldri tenkt over saken før nå, når jeg skal ha det selv...

Er det mulig å koble på vanlig mobiltelefon m/ innebygd wi-fi opp mot denne typen bredbåndstelefoni?

På forhånd takk =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden er vel helt i grenseland under "Åpen diskusjon om mobil", men her er et par kjappe svar:

- Jeg har hatt IP telefon fra Telio noen år, og jeg kan kun bruke analoge telefoner. Selv har jeg koblet 2 stk trådløse telefoner mot IP-adapteret. Begge ringer samtidig og begge kan ringes ut med (ikke samtidig).

- For å ringe gjennom bredbåndskoblingen din kan du bruke en mobil med UMA-teknologi, som for eksempel Nokia 6136. Regner med du har trådløst aksesspunkt ettersom du nevner wi-fi.

Jeg vet ikke hvordan mulighetene er med en vanlig wi-fi mobil. Kanskje noen andre her kan svare på det.

Lenke til kommentar

Det er visst ingen som har noe mer informasjon om IP og WiFi så jeg har sjekket litt rundt. Hvis du har Telio som IP-leverandør så kan du ringe over bredbåndet ditt med Nokia E61 og Nokia N80.

Sitat fra Telio sine hjemmesider:

"FMC er en forkortelse for Fixed Mobile Convergence, og betyr ganske enkelt at du nå kan få IP-telefoni levert på din mobiltelefon. Når du har tilgang til trådløst bredbånd, enten du er hjemme, på jobb eller andre steder, så vil telefonen din automatisk koble seg opp mot vårt nett som en IP-telefon."

Her er det penger å spare for den som ringer mye med mobil.

Lenke til kommentar

Telio FMC funker brukbart det.

Noe "små bugs" med softwaren enda, men det kommer seg.

Kommer stadig nye versjoner.

Den store besparelsen får du ikke før du er i utlandet og skal ringe til Norge. Da kan du ringe gratis til fasttelefon, og 0,89 til mobil.

Kan også legge til at min N80i suger strøm som bare f.... Når Wlan og FMC kjører får jeg ikke mere enn 12 timer standby.

E

Lenke til kommentar
Men hva er liksom forskjellen på om jeg kjøper analogt trådløst telefonset, eller trådløst IP telefonsett?

7761010[/snapback]

Trådløs IP telefon går på wlan, mens analog trådløs går mot en base som er koblet til adapteret ditt.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar

Åja, men jeg har fått tilsent telefonadapter og sånne ting gratis fra netcom, er det da ingen vits for meg å kjøpe ip-telefon? De som har adapter kan kjøre vanlig telefon, mens de som ikke har adapter, kan kjøpe seg en ip telefon og kan koble denne opp mot pc-en (skype mm.) ? Har jeg skjønt det?

Lenke til kommentar
Åja, men jeg har fått tilsent telefonadapter og sånne ting gratis fra netcom, er det da ingen vits for meg å kjøpe ip-telefon? De som har adapter kan kjøre vanlig telefon, mens de som ikke har adapter, kan kjøpe seg en ip telefon og kan koble denne opp mot pc-en (skype mm.) ? Har jeg skjønt det?

7761446[/snapback]

Ingen vits for deg å kjøpe IP telefon nei, er heller ikke sikkert at du vil få den til å virke mot abbonementet du har hos netcom, spørs hvor mye info de deler ut angående instillinger og sånt.

Du må kjøpe en analog telefon. Tråd eller trådløs, begge deler fungerer.

Lenke til kommentar

hmmm...Telio sitt IP Mobil er fortsatt bare en beta, sånn at man er klar over det. Får ingen support over telefon på dette enda. Eneste informasjonen man får, er på forumet som de har satt opp, der folk hjelper hverandre.

IP Mobil kommer nok med stormskritt fremover....thats the word on the street

Lenke til kommentar
hmmm...Telio sitt IP Mobil er fortsatt bare en beta, sånn at man er klar over det. Får ingen support over telefon på dette enda. Eneste informasjonen man får, er på forumet som de har satt opp, der folk hjelper hverandre.

IP Mobil kommer nok med stormskritt fremover....thats the word on the street

7762496[/snapback]

Jupp. Så er det bare å vente på at noen bygger ut wlan nettverk i hele oslo som ikke koster en formue, så blir det bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...