sogkib10 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Er 17 år og hører stadig vekk at jeg har krav på 100% ekstra lønn på søndager på arbeidsplassen min. Er det sant? Skulle helst hatt dokumentasjon på dette. Søndager er jo en rød dag på kalenderen. Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Dette står i Arbeidsmiljø loven paragraf § 10-10 (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. Dersom du vil lese mer så kan du se her. Søndag og helgedags arbeid er med andre ord overtid. Men du kan faktisk heller få fri en dag ifølge arbeidsmiljøloven paragraf § 10-8 punkt 4. Lenke til kommentar
sogkib10 Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Dette står i Arbeidsmiljø loven paragraf § 10-10 (1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid. Dersom du vil lese mer så kan du se her. Søndag og helgedags arbeid er med andre ord overtid. Men du kan faktisk heller få fri en dag ifølge arbeidsmiljøloven paragraf § 10-8 punkt 4. 7742250[/snapback] § 10-10. Søndagsarbeid (2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Jeg arbeider på et avistrykkeri, så må jo nesten på jobb for at avisen skal være klar til mandag. Arbeider på kveldstid fra kl 1900 på søndager. Vil det si at jeg har krav på ekstra betaling, siden arbeid innenfor dette tidsrommet regnes som søn- og helgedagsarbeid? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Overtids ytelse "eksisterer" ikke før man har passert 7,5/8 timer pr dag eller 37,5/40t iløpet av en uke. Søndags jobb har andre betingelser hvis man jobber i en skift ordning. Lenke til kommentar
smy Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 spør litt på bedriften om søndag lønn.Normal sett er vel kunne helgentillegg tror jeg.For helger er ikke heligdag sånt sett eller overtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå