Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Insert systemdisk / korrupt winload.exe


Anbefalte innlegg

HW:

Asus A8N Premium (S939)

64 3700+ / X2 4600+

Twinmos DDR400 512*4

S-ata WDC 40gb raptor (systemdisk) + 1-s-ata +2ide + 1ekstern

XFX 7600gt xxx

Benq 1650

PSU: Sweex 450W

 

 

Kjører Vista Ultimate RTM. Vista fungerte flott i noen uker, men så kom problemene. Plutselig da jeg skulle starte maskinen på nytt en dag fikk jeg opp: Please insert system disk and press enter. Er litt vandt med dette fra XP, så jeg bare bootet fra vista dvd'en for å starte windows. men dette begynte å bli litt irriterende så kjørte en "repair" hvor det stod sucessful uten at det hjalp noe. Prøvde så å sette tilbake date and time for kanksje å komme unna problemet - hjalp ikke!

 

Så, like før jeg skulle sette i ny CPU (fra 3700+ til X2 4600+) skulle jeg bare restarte dataen men får da opp Enda en ny feilmld hvor det står noe som: vista cannot load, due to possible hardware and software change. Noe som ikke stemmer, da jeg ikke har byttet CPU'en ennå :\ Dette pleier å gå greit med en "repair", men når jeg prøver å gjøre det med lokaldisken står det available space som 0 kb, ikke 40gb som det skal være.

 

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, noe som har noen fantastiske ideer?

Blir supertakknemmelig hvis jeg/vi får fikset dette =]

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, prøvde fixboot og fixmbr i Run som jeg kan få opp når jeg booter med Vista dvd'en. men det stod noe sånn som at kommandoen ikke var godkjent.

Jeg får ta et søk om hva det eventuelt kan hete i vista...

 

Hva er sannsynligheten for at C-disken faktisk er fysisk ødelagt?

Lenke til kommentar

Det jeg måtte skrive var "bootrec.exe /fixboot eller fixmbr. det stod det skulle funke, men det gjør det altså ikke

 

Jeg prøver en repair og hvis jeg leser diagnosen står det at det Windows-booten ikke fungerer. hmm

Har prøvd chkdsk også, men stod ikke om noen ødelagte sektorer

 

Prøvde også Help-kommandoen, men den ga ingen svar ...?

 

er virkelig blank jeg ass

Lenke til kommentar

Ny update: har søkt fram og tilbake og tror jeg kan bruke "bcdedit /import..." for å imporere winloader.exe fila, men fra HVOR? og hva er den eksakte kommandoen for å gjøre denne :| ?

 

den skal til \windows\system32\winloader.exe

eller skal jeg kunne klare å "bcdedit /create..." en ny winloader?

 

UPDATE: har koblet bort alle IDE-diskene så nå står jeg igjen med S-ATA-diskene, men ingen av dem vises når jeg prøver på "repair".

 

Finnes det noen måte å installere s-ata drivere på?jeg trodde det allerede lå inne.. hmm

Tar jeg ikke feil finnes de på XP cd'en, men er det smart å bytte mellom OS'er bare for å få installert noen drivere??

 

Går helt i surr nå jeg ass :thumbdown:

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...