Gå til innhold

FAQ rundt feil på telefoner og dine rettigheter


Anbefalte innlegg

Det at du mener at å sende den inn 2. gang er urimelig... hvor backer loven deg opp på akkurat dette? Norge har verdens beste kjøpslov og vi klager og syter for det.

Andre land har stort sett 2 år på alt av produkter og spør om å få en lånetelefon i andre land...

7754530[/snapback]

Andre land er fullstendig uinteressant. Hvor backer loven meg ikke opp på en maks grense på to uker? (Det er tiden uten telefon, og ikke antall servicer jeg er opptatt av.). Si tre eller fire uker da, poenget mitt er at 2x3 uker på service= seks uker uten telefon, og man ender til slutt opp med å ha den mer på service enn i hånda. Det er urimelig.

7755457[/snapback]

Hvor er det loven sier at 2-3 uker er urimelig per service? Det har jo ikke blit noen lovfestet tid her, men begge parter ser jo på 2-3 uker som helt ok.

Du har 2 års reklamasjon på en telefon, si at etter 1 år så skjer samme feil for 3. gang, den har vært inne to ganger tidligere og de tidligere servicene har tilsammen tatt 6 uker. Da har hun hatt en mobil som funket 89% av tiden. Hvis det skjer etter 6 måneder har hun hatt en telefon som fungerer 70% av tiden - heller ikke det er veldig urimelig spør du meg... såklart ønsker jo alle parter at alt skal fungere 100% men det gjør det ikke alltid og norges lov, som er verdens beste, deler ikke alle meningene dine. De sier ikke noe om at hvis det skjer innen 3 måneder skal man få ny eller skjer det flere ganger innen 6 måneder så får man ny...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor er det loven sier at 2-3 uker er urimelig per service? Det har jo ikke blit noen lovfestet tid her, men begge parter ser jo på 2-3 uker som helt ok.

7758282[/snapback]

Ikke den dagen jeg er part. ;) Jeg skal nok ikke krangle på en tre uker 1. gang, men hvis den da like etterklikker på nytt, kan de la vær å levere den gamle tilbake etter 3 nye, men heller gi meg en ny telefon
Du har 2 års reklamasjon på en telefon, si at etter 1 år så skjer samme feil for 3. gang, den har vært inne to ganger tidligere og de tidligere servicene har tilsammen tatt 6 uker. Da har hun hatt en mobil som funket 89% av tiden. Hvis det skjer etter 6 måneder har hun hatt en telefon som fungerer 70% av tiden - heller ikke det er veldig urimelig spør du meg... såklart ønsker jo alle parter at alt skal fungere 100% men det gjør det ikke alltid og norges lov, som er verdens beste, deler ikke alle meningene dine. De sier ikke noe om at hvis det skjer innen 3 måneder skal man få ny eller skjer det flere ganger innen 6 måneder så får man ny...

7758282[/snapback]

Nei, men til gjengjeld legger den vekt på at det skal skje med minst mulig ulempe for kunden, noe tre servicer på tre uker i løpet av fire måneder ikke er. At du ikke synes kun 70% "oppetid" er på trynet får gjerne mene, men jeg skulle likt å se deg kjøpe et webhotell som reklamerte med at de hadde denne oppetiden. 89% er også egentlig helt bak mål. Hadde det vært en bil eller TV det hadde vært snakk om hadde du antakeligvis vært enig med meg. Mobiltelefoner har en feilprosent som ligger vanvittig mye høyere enn andre produkter, og så lenge man ikke gjør noe med dette, synes jeg at det godt kan gå svært hardt ut over alle ledd i handelen, untatt forbruker.
Lenke til kommentar

Så det da vil ende med at både forhandler og leverandør går konkurs og man må importere telefoner selv fra utlandet og sitte igjen med mye dårligere vilkår!

 

NgZ: Det jeg mente med at begge parter er enige i 2-3 uker er siden med forhandlere/leverandører og forbrukerrådet og andre som representerer sluttbrukerne. At du vil mene noe annet betyr ingen verdens ting. Du vil ikke ha en eneste lov å banke i bordet med, det du kan er å gå til sak mot forhandleren, men taper du pga. at loven ikke backer deg opp er omkostningene på saken en del tusen...

Husk at loven sier ikke noe om tid og 3 uker på en service er godtatt!

Lenke til kommentar
Mobiltelefoner har en feilprosent som ligger vanvittig mye høyere enn andre produkter, og så lenge man ikke gjør noe med dette, synes jeg at det godt kan gå svært hardt ut over alle ledd i handelen, untatt forbruker.

 

Det er klart at jeg også har opplevd feil på telefoner, uforklarelige merkeligheter med Sony Ericsson-telefoner som ikke vil slå seg på igjen etter man har slått de av f.eks.

 

Men personlig har jeg faktisk aldri hatt en eneste feil på noen av telefonene jeg har brukt, foruten en skjerm jeg knuste en gang. Da er det min feil, og jeg får bare finne meg i at den måtte være 5 uker på verksted (p800 i sine tidlige dager). Jeg har nå hatt roughly 25 telefoner over de siste 9 årene. Merkelig at noen personer har feil etter feil på sine telefoner, mens jeg aldri har det, synes jeg... Er det jeg som bare har griseflaks, eller skal vi heller kjøpe min egen forklaring om at jeg er flinkere enn gjennomsnittet til å ta vare på de?

Lenke til kommentar
Mobiltelefoner har en feilprosent som ligger vanvittig mye høyere enn andre produkter, og så lenge man ikke gjør noe med dette, synes jeg at det godt kan gå svært hardt ut over alle ledd i handelen, untatt forbruker.

 

Det er klart at jeg også har opplevd feil på telefoner, uforklarelige merkeligheter med Sony Ericsson-telefoner som ikke vil slå seg på igjen etter man har slått de av f.eks.

 

Men personlig har jeg faktisk aldri hatt en eneste feil på noen av telefonene jeg har brukt, foruten en skjerm jeg knuste en gang. Da er det min feil, og jeg får bare finne meg i at den måtte være 5 uker på verksted (p800 i sine tidlige dager). Jeg har nå hatt roughly 25 telefoner over de siste 9 årene. Merkelig at noen personer har feil etter feil på sine telefoner, mens jeg aldri har det, synes jeg... Er det jeg som bare har griseflaks, eller skal vi heller kjøpe min egen forklaring om at jeg er flinkere enn gjennomsnittet til å ta vare på de?

7763277[/snapback]

 

tror du tar feil med en slik slutning. jeg har drøssevis med feil, men ingen som kan bevises å skylde meg eller inkompetanse. Så tror det har mer med flaks enn dårlige brukere.

Lenke til kommentar

Her holder jeg med bufodill. Har hatt veldig mange telefoner over de siste årene og har kun hatt 2 telefoner inne på service. Jeg er klar over at Christian86 har enorm uflaks, men generelt har jeg inntrykk av at de som jobber i bransjen har vesentlig mindre problemer med sine egne telefoner enn det kundene har. Tilfeldig?

 

Ta for eksempel SE K750, som "alle" må levere inn på grunn av at joysticken svikter. Jeg har nå hatt min K750 i ett og et halvt år, den har vært i daglig bruk og joysticken har ikke sviktet et sekund. Ja, det er en produsentens ansvar å rette feilen, men dette må også ha noe å gjøre med bruken hos den enkelte. De K750'ene vi får inn med feil på joysticken ser som regel ut som de har vært i krig.

 

Hvis folk flest hadde behandlet mobiltelefonen slik de behandler TV'en, hadde problemene vært langt mindre. Det store unntaket er selvfølgelig SW-relaterte feil.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Det er klart at jeg også har opplevd feil på telefoner, uforklarelige merkeligheter med Sony Ericsson-telefoner som ikke vil slå seg på igjen etter man har slått de av f.eks.

 

Men personlig har jeg faktisk aldri hatt en eneste feil på noen av telefonene jeg har brukt, foruten en skjerm jeg knuste en gang. Da er det min feil, og jeg får bare finne meg i at den måtte være 5 uker på verksted (p800 i sine tidlige dager).  Jeg har nå hatt roughly 25 telefoner over de siste 9 årene. Merkelig at noen personer har feil etter feil på sine telefoner, mens jeg aldri har det, synes jeg... Er det jeg som bare har griseflaks, eller skal vi heller kjøpe min egen forklaring om at jeg er flinkere enn gjennomsnittet til å ta vare på de?

7763277[/snapback]

Som forhandler siden 1997 kan jeg bare skrive under på denne. Jeg har kanskje hatt telefon på service tre ganger på 10 år og jeg har hatt noen telefoner. Har vel tre aktive telefoner akurat nå.

Siste telefon jeg hadde på service var K750 som hadde problemer med kameraknappen. Dette var en fabrikasjonsfeil og ble fikset fortløpende. Ellers har det vært uforsiktig bruk fra min side som har resultert i verkstedbesøk.

 

Den eldste telefonen jeg har i daglig bruk er en Nokia 7110 som brukes til dekningsmåling (Net monitor) Har aldri hatt en eneste feil på denne.

 

Jeg ser ofte at det er de samme som kommer med feil på telefonene sine gang på gang. Jeg har faktisk nektet flere personer å handle hos meg på grunn av dette. En av disse ble til slutt nektet i hele byen.

Det som ofte slår meg er at vi mange ganger ikke klarer å fremprovosere den påståtte feilen heller.

 

En annen sak er lånetelefoner. Det er ingen så vidt jeg vet som garanterer deg en viss oppetid på telefonen. Og er det så utrolig viktig for deg å ha en viss type telefon, bør du kjøpe to... Argumenter som at du taper penger eller er avhengig av mail osv grunnet jobb gjør at du ikke lenger havner i gruppen forbruker men i gruppen proffbruker/bedrift. Og i og med at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder for bedrifter står du igjen med mindre rettigheter.

Endret av TheScirocco
Lenke til kommentar
Hva gjør jeg med en ca. 1,5 år gamme Qtek med defekt joystick? Har jeg noen form for reklamasjonsrett? Jeg har kjøpt den brukt, og veit ikke hvilken forhandler som solgte den i sin tid, men den kommer fra Dangaard.

7767479[/snapback]

Du kan ringe Dangaard og via imei-nummeret kan de spore det opp. :)

Du har reklamasjonsrett i 2 år, om det blir dekt eller ei avgjør et autorisert verksted.

Lenke til kommentar

Dangaard fortalte at den var sendt til Telebutikken Oslo City, men der fortalte de meg at noen andre hadde solgt den og de visste ikke hvem. De påsto altså at de hadde vidersendt den til en annen forhandler.

 

Mail fra verkstedet forteller meg at jeg må betale ca. 1000 spenn for reparasjonen. Kan jeg på noen måte kreve å få det dekket som reklamasjon?

Lenke til kommentar
Dangaard fortalte at den var sendt til Telebutikken Oslo City, men der fortalte de meg at noen andre hadde solgt den og de visste ikke hvem. De påsto altså at de hadde vidersendt den til en annen forhandler.

 

Mail fra verkstedet forteller meg at jeg må betale ca. 1000 spenn for reparasjonen. Kan jeg på noen måte kreve å få det dekket som reklamasjon?

7767733[/snapback]

Det er jo utrolig rart at de ikke vet hvor den mobilen har blitt av... den kan jo ikke bare forsvinne ut av systemer deres til en annen butikk uten noe overførsel eller liknende.

 

Du må ha kjøpsbevis for å få dekket, uten det kommer du ingen vei.

Lenke til kommentar
En liten sak som kan legges til er om man har krav på låneprodukt fra dag én eller etter dag syv. Mange stusser på den.

7769601[/snapback]

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Loven sier ikke noe om dette her, noen tolker det til at hvis selger sier at det kan ta 2-3 uker så skal man ha den fra dag 1 mens andre først etter det har gått 7 dager.

Normalt så gir jo de fleste forhandlere lånetelefon fra dag én, men jeg kan ikke se hvor det står i loven at man faktisk har krav på det.

Lenke til kommentar

Fin oppsummering :thumbup:

 

Et spørsmål: Hvis telefonen har vært reparert 2 ganger for samme feil og feilen oppstår på nytt så har man krav på omlevering/ny telefon. La oss si den tredje reklamasjonen skjer 1 uke før reklamasjonsfristen går ut og man får ny telefon. Vil reklamasjonstiden på den nye telefonen bare være 1 uke eller begynner reklamasjonstiden på starten igjen?

Lenke til kommentar
Fin oppsummering :thumbup:

 

Et spørsmål: Hvis telefonen har vært reparert 2 ganger for samme feil og feilen oppstår på nytt så har man krav på om levering/ny telefon. La oss si den tredje reklamasjonen skjer 1 uke før reklamasjonsfristen går ut og man får ny telefon. Vil reklamasjonstiden på den nye telefonen bare være 1 uke eller begynner reklamasjonstiden på starten igjen?

7774181[/snapback]

Takk :)

Det du spør om er litt omdiskutert, men de fleste er enige om at man da får ny reklamasjonstid med tanke på at kunden kan jo egentlig velge å heve kjøpet og så kjøpe en telefon på nytt.

(som oftest blir det lagd et nytt bilag på telefonen)

Får kunden en SWAP-enhet (byttenenhet) istedenfor reparert telefon f.eks. 2. gang så forandres ingenting.

Lenke til kommentar
Fin oppsummering :thumbup:

 

Et spørsmål: Hvis telefonen har vært reparert 2 ganger for samme feil og feilen oppstår på nytt så har man krav på om levering/ny telefon. La oss si den tredje reklamasjonen skjer 1 uke før reklamasjonsfristen går ut og man får ny telefon. Vil reklamasjonstiden på den nye telefonen bare være 1 uke eller begynner reklamasjonstiden på starten igjen?

7774181[/snapback]

Takk :)

Det du spør om er litt omdiskutert, men de fleste er enige om at man da får ny reklamasjonstid med tanke på at kunden kan jo egentlig velge å heve kjøpet og så kjøpe en telefon på nytt.

(som oftest blir det lagd et nytt bilag på telefonen)

Får kunden en SWAP-enhet (byttenenhet) istedenfor reparert telefon f.eks. 2. gang så forandres ingenting.

7775443[/snapback]

 

den må du være forsiktig med datating, så vidt jeg husker av mailer med FR og FTU så vil omlevering som swap er, gi ny reklamasjonstid.

Lenke til kommentar
Fin oppsummering :thumbup:

 

Et spørsmål: Hvis telefonen har vært reparert 2 ganger for samme feil og feilen oppstår på nytt så har man krav på om levering/ny telefon. La oss si den tredje reklamasjonen skjer 1 uke før reklamasjonsfristen går ut og man får ny telefon. Vil reklamasjonstiden på den nye telefonen bare være 1 uke eller begynner reklamasjonstiden på starten igjen?

7774181[/snapback]

Takk :)

Det du spør om er litt omdiskutert, men de fleste er enige om at man da får ny reklamasjonstid med tanke på at kunden kan jo egentlig velge å heve kjøpet og så kjøpe en telefon på nytt.

(som oftest blir det lagd et nytt bilag på telefonen)

Får kunden en SWAP-enhet (byttenenhet) istedenfor reparert telefon f.eks. 2. gang så forandres ingenting.

7775443[/snapback]

 

den må du være forsiktig med datating, så vidt jeg husker av mailer med FR og FTU så vil omlevering som swap er, gi ny reklamasjonstid.

7775970[/snapback]

Hmm.. gi meg gjerne linker til det. Altså hvis man har en mobil og pga. at det er så lang delevent velger de å sende en bytteenhet tilbake. Det vil si at det er KUN selve telefonen som blir byttet og imei-nummeret såklart. Mener du da at man skal få ny kvittering og reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar

Ved bytte av enhet ved f.eks andre eller første gangs reparasjon så vil denne ha enten 30 dager (eller 3mnd, jeg husker ikke helt) garanti, eller følge garantitiden til den erstattede enheten. alt etter hva som måtte være lengst. Slik er det forøvrig også på flere typer produkter. Samme gjelder også for reparasjoner. man har 30 dager (3mnd?) garanti på utført arbeid hvis denne er lenger enn den originale garantitiden.

 

Hvis man etter 3 (eller 4) gangs reparasjon får en ny telefon og velger å ta en annen modell istedet (som de fleste gjør) så vll det telle som heving av kjøpet og kjøp av nytt produkt, dermed har man garanti/reklamasjonstid som et nykjøp.

 

 

Disclaimer: Dette er stort sett basert på uttalelser fra produsent og fra garantivilkår. Jeg har ingen referanser fra diverse råd, ombud eller utvalg eller noe sånt.

Endret av mckvakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...