Gå til innhold

Et hjertesukk til alle produsentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel! Jeg er veldig enig i det du skriver her.

 

Tidligere var såkalt "digital zoom" også en villedende opplysning produsentene kom med. Mange intetanende trodde at mer var bedre og at "1000x digital zoom" måtte være utrolig bra. Det vet vi jo er fullstendig feil. Heldigvis har de fleste (alle?) gått bort i fra å bruke såkalt "digital zoom" som salgsargument.

 

Ellers så savner jeg en standarisert skala for støy i bilder. En skala som man kan sammenligne kameraer etter og finne ut hvilket som gir minst støy ved gitte lysforhold, eksponeringstid, blenderåpning og uten digitale juksemetoder som reduserer de reelle detaljene i bildet. Dette tror jeg kunne satt en effektiv brems på megapixelhysteriet.

Lenke til kommentar

Helt enig.

 

Men jeg synes det burde fremheves at det her er snakk om to forskjellig problemer, som ofte opptrer i den samme teksten:

 

1. Markedsføringspråk. Ekstremt svultige formuleringer, som gjerne høres tekniske ut, men som ikke gir mening i det hele tatt for folk som forstår terminologien.

 

2. Dårlig oversettelse til Norsk. Dette problemet har spredd seg over hele samfunnet, og jeg er redd det kan være begynnelsen til slutten for det norske språk. Det er tydelig i undertekster på TV, reklame og bøker. Spesiellt der en viss teknisk forståelse kreves for å finne riktig oversettelse kan det fort bli latterlig. National Geographic Channel med norsk undertekst kan til tider være direkte morsomt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, du kan trygt gå litt hardere ut enn det du gjør. Vi har faktisk noe som heter

markedsføringsloven og som iinneholder et forbud mot villedende reklame - selv om en del markedsføringsfolk viser tydelige tegn på at de ikke kjenner den mest sentrale loven på det området de jobber med. Jeg siterer:

 

§1 "I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som ... er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk."

 

- og § 2:

 

" Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere."

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...