int20h Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Den første 2,5-tommers-harddisken som spinner med en hastighet på 15000 rpm er lansert av Seagate. Les mer Lenke til kommentar
Steina Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 15000 RPM i en såå liten harddisk? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Den blir for varm for bærbare maskiner Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 15000 RPM i en såå liten harddisk? 7740207[/snapback] Er lettere å få en liten plate til å rotere fort en en stor. Denne er vel tenkt på å kjøres i raid og du kan få plass til flere i små 1U kabinetter. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 akkurat, den er for 1U kabinetter, da det er stadig mer populært for bedrifter med mindre kabinetter, det er derfor vi antakeligvis kommer til å se stadig flere 2,5" disker med raske hastigheter også. disse harddiskene blir ikke ment på oss vanlige forbrukere, men er vi heldig så får de SAS som grensesnitt, (og ikke FC eller noe annet) og hvis jeg har forstått riktig, så betyr det da at vi kan bruke den på sata kontrollere. jeg lurer på hvor mye den koster, være det seg bedriftspris eller forbrukerpris Lenke til kommentar
saivert Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 SAS-kontrollere har støtte for SATA disker, men SATA-kontrollere har ikke støtte for SAS disker. Begge grensesnitta bruker samme fysiske tilkobling, med en liten vri for SAS så man ikke skal få koblet denne feil. Ellers er trenden 2,5 disker for tiden og dette blir populært. DU kan få godt med plass på disse, og folk som bruker RAID er ofte ikke opptatt av enorm lagringsplass, men heller økt ytelse og redudancy. Mindre disker gjør dette billigere. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Veldig typisk databasedisk til raid oppsett vil jeg si. Mange som vil foretrekke denne tipper jeg. Billigere enn 3.5" hvis du har det trangt i rack skapene dine og nå også med like god aksesstid som 3.5" diskene. På 3U 19" rack får en vel inn 16 3.5" hotswap disker i fronten mens det vel går 36 hotswap 2.5" disker i fronten på 3U kabinett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Den blir for varm for bærbare maskiner 7740288[/snapback] Jeg ser ikke bort i fra at det kommer en eller annen Alienware slepbar arbeidsstasjon med en slik disk som opsjon. Viftestøy og diskstøy må nok påregnes. Ellers så er nok disse diskene rettet inn mot bladservere akkurat som den forrige versjonen av Savvio med 10.000 rpm. I starten var prisene helt vanvittige, men nå ser de ut til å hva blitt ganske så overkommelige. Fra prisguiden: Savvio 36GB 10krpm SAS: 1353 kr Savvio 36GB 10krpm U320 SCSI: 1449 kr Savvio 73GB 10krpm SAS: 2048 kr Savvio 73GB 10krpm U320 SCSI: 2314 kr Savvio 36GB 15krpm SAS: ? kr Savvio 73GB 15krpm SAS: ? kr Redigert: 3,5" disker med 15.000 rpm har også diskplater i 2,5" størrelse, men toppmodellene har flere slik at lagringskapasiteten blir større. Grunnen til at de bruker 2,5" plater er for å minke avstanden mellom innerste og ytterste spor og dermed minke søketida. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 grunnen til at de bruker mindre plater er velg også litt det at platene ikke skal utvide seg når de spinner.. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Yeah! Endelig kan man (i teorien) få en fullverdig arbeidsstasjon i bærbart format! Eller som nevnt sparer man plass i kabinettene og til mitt bruk kan dette passe bra Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) grunnen til at de bruker mindre plater er velg også litt det at platene ikke skal utvide seg når de spinner.. 7740538[/snapback] Merk at platediameteren er mindre også på Cheetah 15krpm disker i 3.5" format enn på 7200rpm disker av samme størrelse. Endret 17. januar 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hm... blir spenndende å se hvordan dette slår ut når slike disker kommer med større lagringsplass i form av høyere datatetthet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 grunnen til at de bruker mindre plater er velg også litt det at platene ikke skal utvide seg når de spinner..7740538[/snapback] Jeg tror ikke det gjør noe. Lesehodet plasserer jeg ikke statisk på bestemte plasser likevel. Det leser "adresser" i sporene for å orientere seg før den finjusterer plasseringen til riktig spor. Hm... blir spenndende å se hvordan dette slår ut når slike disker kommer med større lagringsplass i form av høyere datatetthet.7740734[/snapback] Jeg tror ikke lagringskapasitet er noe stort salgsargument for disse. Jeg tror ytelsen står svært sentralt når man velger slike disker, f.eks til å kjøre database på en bladserver. Jeg tror faktisk modellen på 36GB vil selge langt mer enn den på 73GB. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Blade-enheter blir nok det mest aktuelle bruksområdet for slike disker, ja. Lagringsplass er (nesten) ikke et krav for slike oppsett i det hele tatt, ettersom det gjerne blir kombinert med et SAN på 2-3U. Lenke til kommentar
bushnut Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 de prestandaene er uansett dritkule.. kunne tenkt meg et par slike i pc'en. kanskje det kommer et kult desktop hk med sas kontroller Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 For bedrifter kan nok dette være aktuelt, men for min egen del vil jeg nok foretrekke en SSD i bærbar pc. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 SSD er nok det beste for bærbare hvor man som oftest ikke trenger så vanvittig store overføringshastigheter. SSD har derimot lavere søketid, mindre varme og bruker mindre strøm. Hastiheten kommer etterhvert med utviklingen. Lenke til kommentar
Selectaa Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Dette må jo være midt i blinken for database servere og andre servere som krever mange spindler (f.eks. Exchange). Da kan man kjøre med flere 73GB disker, så jeg er ikke helt sikker på om Simen1 tar rett i at de vil selge dårligere enn 36GB diskene. Skulle jeg smellt opp en Exchange 2007 løsning nå, så hadde jeg prøvd å få tak i slike disker Lenke til kommentar
afirm Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Ajajaj.. Den der såg koselig ut Endret 17. januar 2007 av afirm Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Simen1: Nei, men jeg tenker på datatetthet med tanke på ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå