Gå til innhold

pc`n ute i kulda

manpower

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sikkert overklokke mer, men de mekaniske delene vil neppe ha særlig godt av det (harddisk, cd-rom, vifter)

Men har du virkelig lyst til å sitte ute forran PC'n i -30C ? Eller tenkte du å legge kablene inn gjennom et vindu på gløtt?

Kondens er jo seff. ikke noe problem før du skal ta den iskalde boksen inn i varmen igjen..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 23:25, skrev manpower:

Så når jeg tar den inn igjen blir den ødelagt?

Nei. Men kanskje hvis du fyrer opp med en gang som du sa. Det du gjør er og ta HK inn og tørke den en time før du fyrer opp igjen. Har du derimot alt ute,(HD og CD-rom) bør du nok legge en time til for sikkerhets skyld.

"Opptiningen" er en enkel sak. Det du bør være obs på, er at det ikke dannes store mengder is/vann ved siden av varme komponenter som CPU og chipset. Rundt disse komponentene kan du få ugunstige issvuller under drift hvis du holder på lenge. Så følg nøye med.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 02:09, skrev Arctic:
Quote:

Den 2002-11-27 23:25, skrev manpower:

Så når jeg tar den inn igjen blir den ødelagt?

Nei. Men kanskje hvis du fyrer opp med en gang som du sa. Det du gjør er og ta HK inn og tørke den en time før du fyrer opp igjen. Har du derimot alt ute,(HD og CD-rom) bør du nok legge en time til for sikkerhets skyld.

"Opptiningen" er en enkel sak. Det du bør være obs på, er at det ikke dannes store mengder is/vann ved siden av varme komponenter som CPU og chipset. Rundt disse komponentene kan du få ugunstige issvuller under drift hvis du holder på lenge. Så følg nøye med.

Artic du har visst missfortått dette med kondens grunndig. Det er nemlig stikk motsatt av det du sier!

Kort fortalt:

Varme komponenter i kald luft vil forbli knusktørre.

Kalde ting i varm og fuktig luft få kondens.

Bare tenk deg om: Hvis du har mye våte klær på tørkestativet (og dermed luft med høy luftfuktighet i rommet) hvor får man kondens? På panelovnene eller på dårlig isolerte, kalde vinduer?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 23:00, skrev manpower:

Lurte bare på hvordan det hadde hvis man satte pcen ut. Det er/var nemlig -30 grader i karajsok.

Hadde det gått hadde vært kult å prøve litt klokking

Tips :smile: : skjær 2 høl til viftene gjennom veggen ( til sommeren kan du sette katteklaff i det nederste og fuglekasse i det øvre ). Nederste vifta suger inn, øverste ut. Sørg for tett kabinett og vifte tilslutninger ( gummikrage ), voilà !

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 19:26, skrev minimum payne:

jess, det er jo oppsettet til skrue det.

Alldeles riktig det, minimum payne! Og har brukt denne løsningen siden august/september.

Har hittil kommet ned i 12grader, som laveste CPU-temp. Da gikk det også greit å klokke opp CPU, en god del!

Vanntemperaturen lå og svingte rundt 3-4grader. Var selvsagt svært klar over faren for kondens, men takket være ganske lav luftfuktighet her, oppstod det ingen problemer.

Vinterluft i kombinasjon med elektrisk fyring gir som kjent ganske lav luftfuktighet, så forløpig har ikke kondens vært noe problem, her hos meg! :smile:

Lenke til kommentar

Problemet med å ta uteluft er at man får *ekstremt* ustabile temperaturer. Hva er poenget med at du kan klokke langt en dag når maskinen er ustabil dagen etterpå? Det blir litt som LN2 kjøling, joa det er fett å kunne briefe med tøffe temperaturer, men spesielt nyttig er det ikke.

En bedre løsning er å ha elementet som skal kjøle ned vannet et sted hvor du har mer stabile temperaturer. Et smart sted er å grave i moder jord, men også kjølerom og til dels kjelleren er ofte gode steder. Noen meter under bakken vil temperaturen være konstant året rundt! Det gjør at du vil ha "høye" temperaturer når lufta ute er -30, men til om sommeren så slipper du å bruke luft som er +30 grader.

Lenke til kommentar

Oisann Anders!

Dette har vi jo såvidt vært inne på, i en annen sammenheng. Og du har selvsagt fullstendig rett, mht ustabile temperaturer.

Ønsker man å kjøre et system stabilt, så er betingelsen en noenlunde stabil omgivelsestemperatur, f.eks som du nevner; en nedgravd tank.

Men forhåpentligvis kan du medgi at det finnes et lite aspekt, og en utfordring i å eksperimentere med lave utetemperaturer til radiator, som jeg og sikkert mange(?) med meg gjør?

Har man dilla på overklokking uten å legge allverdens kronasjer i dette, så er vel kaldluft fra omverdenen et rimelig alternativ?

Men for all del; Dette holder ikke i "normal" sammenheng, og kan vel til en viss grad sidestilles med LN2-kjøling, om enn i en mildere form! Morro er det, uansett.

Og ikke minst; Alldeles gratis! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 18:57, skrev Simen1:

Artic du har visst missfortått dette med kondens grunndig. Det er nemlig stikk motsatt av det du sier!

Nei, jeg har ikke misforstått det med kondens. Så hvis du gidder og lese posten min en gang til, ser du hva jeg egentlig sier. Mulig jeg formulerte meg knotete, men det er ikke noe nytt :razz: Sånn for du bare leve med.

Diskusjon avsluttet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 01:51, skrev Anders Leipsland:

En bedre løsning er å ha elementet som skal kjøle ned vannet et sted hvor du har mer stabile temperaturer. Et smart sted er å grave i moder jord,

Hehe, det har jeg gjort. Men det var lite spenning i noe så stabilt, så jeg bygde nytt system :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 03:57, skrev Arctic:

Hehe, det har jeg gjort. Men det var lite spenning i noe så stabilt, så jeg bygde nytt system
:grin:

hvor lavt, og hvilke temperaturer var det snakk om?

hvordan er det med å frakte temp'en vekk fra radiatoren (eller hva du nå enn har der nede)? klarer jorda å fordele varmen godt nok?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 12:13, skrev sjanten:

hvor lavt, og hvilke temperaturer var det snakk om?

hvordan er det med å frakte temp'en vekk fra radiatoren (eller hva du nå enn har der nede)? klarer jorda å fordele varmen godt nok?

Opp til rundt 20-22 grader på det varmeste.(sensommer) Tanken var på 20 liter, og lå under huset. Hadde selvfølgelig fått ennå bedre resultater hvis tanken hadde være større og gravd dypere ned. Kaldere vann og jevnere temp.

Jeg vet om et par andre slike systemer. Skal se om jeg klarer og finne linkene i løpet av dagen.

Update: http://www.hexus.net/article.php?review=269

http://www.dwpg.com/content.php?contid=3&a...=57&orgartid=57

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-01 02:38 ]

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at alle er så redde for kondens.

Kjører selv med en tank på 150L, som står ute.(oppga den til 200L tidligere men etter nermere inspeksjoner, så viste det seg at den var på 150L)

Har kjørt med denne tanken siden april, og aldri opplevd kondens.

Har beskyttet kjøleblokken og slangene med armaflex.

Jeg bruker bare vann, ikke noe anet i systemet.

Har funnet ut at 156w peltier er litt for lite til en amn tb 1400, da jeg har store forskjeller mellom load og idle.

Idle med vcool er rekorden -7 grader.

Med 100% load i sommer var jeg så vidt over 20 grader.

Nå ligger tempen på - 4 idle og max load 10 grader.

Alle temp målingene er tatt med proben som ligger under cpu, på ett asus a7m266 hk.

Er ikke sikker på hvor mye feil denne viser, og hvor mye jeg kan stole på denne..

Programmene jeg bruker er mbm + vcool, som viser det det samme.

Pumpen er en eheim 1048.

Kjøleren er en zwiftech mcw462btech, som er modifisert med 1/2" koblinger.

Overklokking er ikke pc'n glad i etter ett tidligere vannuhell. :razz: (bare søk på mitt nick)

Og radiator er helt fraværende. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...