Gå til innhold

Oppgradering av PC til pro-audio

Anbefalte innlegg

PCen jeg har nå:

Aopen HX-45 kabinett

Pentium4 1.8Ghz

512MB RDRAM (Rambus)

Geforce2 skjermkort

Firewire/USB2.0-kort

Ethernet kort

M-Audio Audiophile 192 lydkort

modem kort (riktig nok ikke i bruk lenger)

Soundblaster live (veldig skjeldent i bruk)

Asus 52x cdrom

Pioneer 16x brenner

2x256GB hard disker

Problemet mitt er at prosessoren ikke er rask nok. Jeg er klar over at 512MB RAM ikke er mye i dag, men det er ikke noe stort problem for øyeblikket.

Da prosessoren er socket 423, må jeg bytte mesteparten av innmaten.

Jeg bruker denne pcen hovedsaklig til mixing av musikk, og har ikke bruk for noe bra skjermkort eller integrert lydkort.

Jeg har tenkt meg om litt, og da budsjettet er stramt, må jeg kutte ned så mye jeg kan. Det jeg sitter og vurderer nå er om jeg skal skaffe et dyrt hovedkort slik at jeg kan skifte til en dyr prosessor seinere, eller om jeg skal skaffe noe som er billig. Kjøper jeg med hensikt på å oppgradere seinere, ser intel ut til å være det beste valget, da alle prosessorene i dag bruker samme socket, men ellers er det vel ett fedt? Jeg har riktig nok langt bedre erfaringer med intel enn amd fra gamle dager..

Jeg tar gjerne imot råd om hva jeg bør se etter i et hovedkort, og hvilke prosessorer jeg bør vurdere, da jeg ikke kjenner dagens marked.

Når det gjelder kabinetter jeg har.. Kan det brukes til et nytt hovedkort? Jeg mener strømforsyningen er på 350W. Den har en av disse 4-pin 12V ledningene, en som ser ut som en gammeldags AT-ledning, og en ATX ledning. Er denne brukbar, eller må den skiftes? (i såfall kan jeg vel like godt skifte hele kassa..)

Jeg vil også fortsette å bruke harddiskene og cdromene mine, og må derfor ha 2 IDE kontrollere.

Da jeg er klar over at gamle ting begynner å forsvinne fra dagens hovedkort, vil jeg nevne at jeg vil ha PS/2 porter til mus og tastatur, og en parallell-port til en gammel printer jeg bruker.

Jeg er avhengig av firewire, men kan bruke tillegskortet jeg allerede har.

Da AGP ikke ser ut til å finnes lenger, er et hovedkort med innebygget VGA å foretrekke, så sant billedkvaliteten i 2D er bra, noe som er mye viktigere for meg enn 3D. (fargegjengivelse er mindre viktig, skarphet er noe jeg virkelig setter pris på) Ellers trenger jeg også råd om kjøp av skjermkort.

Det er også viktig for meg at PCen er stillegående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne i farten bare finne et hovedkort, som delvis innfrir dine ønsker.

Intel S775, 2xPATA kontaker, firewire, parallellport, PS/2

https://prisguiden.no/product.php?productId=58671

Det har ikke integrert skjermkort. Og siden det er beregnet på SLI, så har det bare 3 PCI spor. Vet ikke om du trenger flere? Med et billig skjermkort, så blir totalprisen ca 1.500,- for hovedkort/skjermkort.

Hvis du har P4 kontakt (4kantet kontakt), så trenger du bare en 20pin til 24pin overgang på strømforsyningen din. Er ikke sikkert du trenger overgang, men blir som regel anbefalt for stabilitet.

--

eks fra www.komplett.no

329410 1 # Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775

325501 1 # Gainward GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express

322631 1 # Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

322818 1 # TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT

303777 1 # Strømkabel/adapter ATX (bruk 20-pin PSU på 24-pin hovedkort)

Totalt: 3.864,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...