Gå til innhold

Romtemp på vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hvis man har kjøle blokk på:

Cpu Gpu Hk Hdd og har overklokket en del

blir kjølevannet sikkert veldig varmt, så hva med og henge radiatoren utenfor vinduet.

Det vil jo bli veldig kaldt og komme kondens, men hva hvis man har en kjøleblokk som er rett etter radiatoren (før pc'en) som det sitter en peltier med varme siden på blokka som varmer vannet.

Vet ikke helt hva vanlig vann temp er hvis man har alle de blokkene, men hvis det er 30 da og romtemp er 20 så kommer det ut i -10 og blir kaldt vet ikke om det rekker og komme under 20 da, men hvis du da har en peltier som varmer opp. Da slipper man og isolere,Dette er noe og teste ut for de som har lyst til få lave temperaturer. Hva syntes dere?

daho's mods

[ Denne Melding var redigert av: daho på 2002-11-27 22:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøle ned vannet for å varme det opp igjen..? Høres ikke helt logisk ut for meg.

En ting til: Så lenge noe er varmere enn lufta omkring så vil det ikke kondensere på denne vare tingen. (Tenker da på 20C luft omkring vannrøret med vann på 20C) Hvis luftfuktigheta er under 100% (og det er den som oftest utenom på badet rett etter en dusj) så vil det ikke kondensere før tingen når en viss temperatur under luft-tempen.

Typisk stue-luft har ca 40-60% luftfuktighet og ca 22C. Da vil det ikke luften kondensere på de kalde flatene før tempen kommer ned i ca 5-10C. Du kan altså trygt kjøle vannet ned til ca 10C hvis du har lav luftfuktighet i rommet uten fare for kondens.

Lenke til kommentar

Ha vannkjøleren med radiator på yttersiden av vinduet. Kjøl PC'n på normal måte med dette.

(uten oppvarming av vann og peltier osv)

Så kan du heller sette på en temp-regulert vifte på radiatoren. La den f.eks slå av vifta hvis vannet kommer under 10-15C. Da vil du sikre å aldri få kondens på de kalde rørene.

Altså: Vifta blåser som f*** for å kjøle vannet ned til 12C og slår seg av, så varmer PC'n vannet litt igjen (kanskje til 13C) og vifta slår seg på igjen osv.

Lenke til kommentar

Jeg ville i allefall tatt mine forhåndsregler når det gjelder kondens. Sånn som temp. er nå vil nok kjølevannet komme under 10c hvis radiatoren står utenfor vinduet (btw holder på med et lignende prosjekt), så jeg ville beskyttet meg. En liten pris du må betale, men du får i gjengjeld svært lave temp. på cpu o.l

Spørs jo litt hvor i landet du bor :smile:

Mvh,

LasseAndreK

Old menn declears war, young men fight them - Herbert C. Hoover

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-11-27 23:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 22:58, skrev Simen1:

Ha vannkjøleren med radiator på yttersiden av vinduet. Kjøl PC'n på normal måte med dette.

(uten oppvarming av vann og peltier osv)

Så kan du heller sette på en temp-regulert vifte på radiatoren. La den f.eks slå av vifta hvis vannet kommer under 10-15C. Da vil du sikre å aldri få kondens på de kalde rørene.

Altså: Vifta blåser som f*** for å kjøle vannet ned til 12C og slår seg av, så varmer PC'n vannet litt igjen (kanskje til 13C) og vifta slår seg på igjen osv.

men når det er -20 -30 ute da??

da MÅ det jo bli kondens

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke lage et litt avansert system som måler vanntemperaturen, og "forbikobler" radiatoren ved vanntemperaturer på under 10-15 grader?

Altså vannet blir styrt igjennom en slange forbi radiatoren og inn i systemet igjen hvis vanntemperaturen er under feks 15 grader.

Dette blir jo en type termostatstyring som også finnes i biler( bare litt omvendt). Kjølevannet går ikke igjennom radiatoren før det når en viss temperatur slik at motoren raskere skal nå sin arbeidstemperatur.

Slik vil man jo kunne få en kontrollert lav vanntemperatur uten å bekymre seg for kondens.

Noen som har prøvd noe slikt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 23:33, skrev John_^:

Hvorfor ikke lage et litt avansert system som måler vanntemperaturen, og "forbikobler" radiatoren ved vanntemperaturer på under 10-15 grader?

Altså vannet blir styrt igjennom en slange forbi radiatoren og inn i systemet igjen hvis vanntemperaturen er under feks 15 grader.

Dette blir jo en type termostatstyring som også finnes i biler( bare litt omvendt). Kjølevannet går ikke igjennom radiatoren før det når en viss temperatur slik at motoren raskere skal nå sin arbeidstemperatur.

Slik vil man jo kunne få en kontrollert lav vanntemperatur uten å bekymre seg for kondens.

Noen som har prøvd noe slikt?

Vet ikke om noen har prøvd det, men det hadde vært noe og prøvd ut for de som har utstyr, mangler utstyr selv og lenge til jeg får no er litt fattig etter fest.

Lenke til kommentar

Radiator-ute-kjøling er genialt, helt til det blir for kaldt.

Så jeg har tenkt litt på et litt avansert styringssytem som blir nevnt over meg her. Men har funnet ut det enkleste er og ha en radiator på utsiden av huset. Denne bygger du inn i en litt isolert kasse, som dekker den til for sniktrekk og vind. Likevel er den åpen for luftstrømmen fra vifta.(vifte med kulderassjalusi ville jo være genialt) Vifta styrer du enkelt med en termostat. Likevel kan du på kalde vinterdager (her blir det skjelden under -15) få svinkalde temperaturer på vannet. Dette kan jevnes ut med en vanntank inne, og/eller en radiator nr 2. På denne kan du sette en vifte på laveste hastighet, så her kan du faktisk varme opp vannet til rett under rom-temp! Nå begynner det og ligne på effektiv kjøling :grin:

Lenke til kommentar

Men med en radiator ute for å kjøle masse og en inne i romtemperatur for å varme vannet litt så vil du kunne få kondens fra radiatoren inne.

Hvis vannet som går igjennom radiatorn inne ikke er så kaldt at det oppstår kondens så er det jo heller ikke noe poeng med denne radiatoren for å varme vannet før pc'en.

Lenke til kommentar

Dette var altså noe av det villeste jeg har hørt. Bruke peltier for å varme vann man nettop har kjølt ned?

Jeg ville heller satset på å regulere effekten på radiatoren ute. hvis man kan få tak i en passende termostat, er det glimrende. Det er utallige måter å bruke den i et sånt system.

Hva da med et tokrets-system? en 2L tank, med:

[*] En krets som kjøler på vanlig måte, og istedenfor radiatoren, har du tanken.

[*] Den andre kretsen skal kun regulere tempraturen i tanken. Den er koblet til radiatoren ute.

Du kan da ha en termostat i tanken din, når vannet blir litt varmt, henter den vann utenfra, det vil blande seg med det "varme" vannet i tanken, og lage jevn temp. Blir det for kaldt, stopper bare 2.kretsen, så vi tempaturen stige jevnt.

DEtte er jo også et teit forslag, for hvem har vel 2 pumper, og jeg vet ikke hvor man får tak i passende termostat til vannet? Noen som vet? Eller var denne ideen helt på trynet? :wink:

Lenke til kommentar

Har også planer om å ha radiator utenfor vinduet, har alle delene.. bare å montere, men tanken på kondens står i hodet mitt heletiden.

Har ganske stor radiator fra et gammelt kjøleroms kompressor, og en 300mm bil vifte sim dekker nesten hele radiatoren.

Har lest mange isolerings guider på nettet, og skal nok isolere for sikkerhets skyld.

Men noen som har peil på når vannet kondenserer ved feks. inne temp på ca 21grader ?

Tipper vannet mitt kommer til å bli ganske kaldt med den store radiatoren selv om vifta ikke går i det hele tatt.

og vill ikke ha det problemet med at vannet blir så kaldt at rørene kommer til å kondensere.

Har tenkt på å lage ganske stor tank som vannet kan bli litt varmere i før det går videre til cpu.

Bare hvis vannet blir for kaldt da.....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-27 23:13, skrev daho:

men når det er -20 -30 ute da??

da MÅ det jo bli kondens

Les tipset mitt på nytt. Med en temp-styrt vifte som slår av vifta på radiatoren nåt tempen på vannet går under 10C så unngår du at vannet blir kaldere. (Radiatoren kjøler jo ikke vannet når det ikke blåses luft igjennom.)

Så lenge vannet holder seg på ca 10C eller høyere skal det ikke være noe problem. Hvis vannet blir f.eks 0C, kan du få kondens på vannrørene (de som er i rommet ditt og ikke de ute seff.)

Husk at det KUN er fare for kondens på de delene som holder en vesentlig lavere temp enn lufta omkring. (altså kalde vannrør på innsiden av huset med romtemperert fuktig luft rundt)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-28 08:25, skrev John_^:

Men med en radiator ute for å kjøle masse og en inne i romtemperatur for å varme vannet litt så vil du kunne få kondens fra radiatoren inne.

Feil, eller jeg skal ikke banne på det før jeg har prøvd :wink: Men så lenge vannet sirkulerer i gjennom inne og uteradiatoren med en brukbar hastighet, vil du få likevekt (eller hva det nå heter) på vannet både ute og inne. Det vil selvfølgelig være ørlite kaldere før det kommer til inneradiatoren, men ikke mer en 1 grad eller 2. Problemer kan derimot oppstå under oppstart av et slikt system hvis det har vært avslått over natta. Da vil vannet i ute raiatoren f-eks holde -10. Men det er her vanntanken med litt volum kommer inn i bildet. Den vil jevne ut temperaturen momentant. Og skulle du i værste fall få kondens i et øyeblikk, vil jo dette kanskje bare være på slangestubben fra veggen og inn på tanken. Det er en fordel med minst mulig vannvolum på utsiden av huset, og et relativt stort på innsiden. Tror faktisk det vil fungere bra jeg.

Quote:

Hvis vannet som går igjennom radiatorn inne ikke er så kaldt at det oppstår kondens så er det jo heller ikke noe poeng med denne radiatoren for å varme vannet før pc'en.

Sant nok, men her snakker vi om og ha litt margin når det blir skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...