Gå til innhold

hvilken Os skal jeg velge...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Jorek sier er Ubuntu en veldig god nybegynner distro, personlig har jeg brukt den i ca ett år nå, og er veldig fornøyd. Thumbs up.

OT: Btw, "Hvilket OS skal jeg velge". Ikke "Hvilken OS skal jeg velge".

Edit:

Her er forresten noe som kan være nyttig

- http://easyubuntu.freecontrib.org/

- http://ubuntuforums.org

- http://www.getautomatix.com/

- http://ubuntuguide.org/

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Svaret er definitivt Ubuntu. Ingen Linux-distro kler navnet "nybegynnerdistro" bedre enn Ubuntu. :) Som tidligere nevnt her: Den virkelig store styrken til Ubuntu er størrelsen på miljøet som kan tilby hjelp. Vet ikke om det finnes noe lignende for andre distroer.

Jeg har prøvd Fedora, Suse og Ubuntu. Har brukt Linux i ca. 5 år, og Ubuntu fenger meg enda best av de tre selv om jeg ikke er nybegynner lenger.

Lenke til kommentar

Må bare si meg enig med alle de fire over. - Også til en viss grad roberth1990. Både Ubuntu, Fedora og OpenSUSE er distroer i samme klasse, som man ofte anbefaler til nybegynnere, med høy out-of-the-box faktor - (ting virker bare med en gang etter installasjon). Men etter min mening og erfaring er Ubuntu i en klasse for seg selv - særlig på grunn av den store og hjelpsomme brukermassen. Det er veldig lett å finne informasjon eller hjelp dersom du støter på et problem.

Jeg har selv prøvd diverse eldre versjoner av RedHat og Mandrake langt tilbake i tid... Etter at jeg bestemte meg for å virkelig lære meg linux prøvde jeg Mandrake (2uker), Fedora (3-4uker), Debian (1år), Ubuntu (1-2år), Fedora (2dager), Ubuntu ->

Ubuntu er den distroen jeg har vært mest fornøyd med uten tvil. Debian stable er også en veldig god distro, men oppdateres ikke like ofte som Ubuntu og er ikke en out-of-the-box distro, men er langt mer stabil.

Lenke til kommentar

for det første så heter det Distro og ikke OS :p hehe, neida, er forsåvidt OS men når vi snakker om Linux så sier vi Distro(distrobusjon eller hva søren det heter på norsk, Distrobution på engelsk) fordi det er en "utgave" av linux OS'et...

Uansett. Har selv vært innom Fedora, Ubuntu, Arch, Mandrake/Mandriva og openSUSE. Har brukt mest tid i Fedora men sitter for tiden på openSUSE. Liker openSUSE bedre fordi det har Mythtv(media center) og andre programmer/drivere jeg trenger for et media center og enkelte ikke-oss programmer(Java, flash, opera) i repo, pluss at jeg digger kickoff menyen... Små forskjeller, men det er altså smak og behag... Uansett, falt aldri helt for Ubuntu fordi etter alt tullet mitt i Fedora(var denne distroen jeg startet med) så ble Ubuntu for "begrenset", det føltes altså for nybegynner-vennlig ut. Ikke det at jeg har noe imot det, Ubuntu hadde sine fordeler over Fedora(og openSUSE for den saks skyld) men jeg var for vandt til Fedora til å følge Ubuntus vei... openSUSE virket som et fint komprimiss mellom Fedora og Ubuntu etter min mening men men...

Uansett, jeg anbefaler og vil fortsette å anbefale Ubuntu til nybegynnere fordi Ubuntu er mye lettere å konfigurere og er mye mer out-of-the-box enn de to andre alternativene(jeg anser Fedora og openSUSE som nybegynner-vennlige distroer) og at det er en LiveCD basert distro så man kan prøve det ut før man installerer...

Men så er det dette med å finne ut hva som passer akkurat deg. Anbefaler at du finner ut om Ubuntu er noe for deg først, og så kanskje snuser litt på andre distroer og tester dem ved hjelp av Xen, VMWare eller lignende så du finner den distroen som passer deg best...

btw: hvis du skulle interisere deg i Fedora Core så anbefaler jeg at du sjekker innlegget mitt i Linuxdistro tråden. Har også skrevet en guide til hvordan du instalerer og konfigurer Fedora Core som er skrivd for nybegynnere her.

Ellers er det vel bare å ønske deg lykke til i Linux verdenen :thumbup:

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
for det første så heter det Distro og ikke OS :p hehe, neida, er forsåvidt OS men når vi snakker om Linux så sier vi Distro(distrobusjon eller hva søren det heter på norsk, Distrobution på engelsk) fordi det er en "utgave" av linux OS'et...

Tenker vi skal si Distribution og Distribusjon istedet jeg. :)

Lenke til kommentar

Kernelen heter linux

Endel av tilleggsprogrammene heter GNU herav GNU/Linux.

Dette er noe jeg tror alle er klar over men det er vel ingen som gidder og ta seg bryet meg og si GNU/Linux hver gang vi skal nevne det.

Richard stallman er veldig klar på at man skal kalle det GNU/Linux mens Linus Thorvalds som utviklet det første utkastet til kernel og som leder utviklingen av kernelen idag, sier at man ikke skal bruke GNU med mindre det er en GNU distribusjon av Linux.

Han nevner det i filmen revolution os http://video.google.com/videoplay?docid=77...q=revolution+os

Så jeg føler at det blir litt misvisende når du sier at OS'et heter GNU men folk kaller det GNU/Linux.

Personlig sier jeg bare linux, blir for tungvint og si gnuslashlinux ;)

J

Endret av donsai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...