bluescreen Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Noen gang lurt på om 32-bits fargedybde er der det stopper? Trenger man mer enn 32-bits fargedybde? The Inquirer har en artikkel om dette: http://www.theinquirer.net/18120115.htm Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 mr. Carmack fra id software snakka en gang om å ha 64 eller 128 bits farger på tesktur behandlingen i skjermkort ... det var vell spesielt med hensyn til lightmaps og sånnt. Det var bare selve regninga og sånnt som skulle foregå >32 bit, rendringa ville fortsatt være i 32 bit Til 2d er det vell som jeg har forstått ikke noen grunn til å ha mere, siden øyet har sine begrensninger. 32bit anses vell for å være fotokvalitet eller.no sånn har iaffal jeg forstått det. Men jeg er absolutt ingen ekspert på området. Lenke til kommentar
jinx_ Skrevet 19. desember 2001 Del Skrevet 19. desember 2001 Hvorhen stopper det? bra spørsmål :smile: 32bit er jævla mange farger, saken er vel om man kan utnytte det. En oppløsning på 1600*1200 har jo 1,9 milioner punkter, og 32 bit er mye mere en det. Men shading blir jo lettere med flere farger så late kodere kunne nok ønska seg 128bit's farver til jul. Lenke til kommentar
DeadCow Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 I tillfelle du ikke har forstått det så her fargedybde og skjermoppløsning INGEN sammenheng, grunnen til at det ikke brukes mer enn 32bits fargedybde er fordi meneskeøye ikke kan skillne flere farger. Lenke til kommentar
Ebola2782 Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Nvidia har jo kommet med driver med 64-bits farger til xp... [ Denne Melding var redigert av: Ebola2782 på 2001-12-29 20:12 ] Lenke til kommentar
thoering Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 32 bits farger gir 16.7 millioner forskjellige farger. Menneskeøyet kan skille ca 3 millioner forskjellige farger. Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Quote: On 2002-01-09 12:50, spn skrev:32 bits farger gir 16.7 millioner forskjellige farger. 32bit = 4.294.967.296 24bit = 16.777.216 24 bit farger tilsvarer 16,7 millioner farger. Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 24 bit -> 16,7mill 32 bit -> 16,7mill + alpha-kanal(kan f.eks brukast til å gjere forskjellige lag gjennomsiktige, slik som i OSX) Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Quote: On 2002-01-09 14:18, [LOST]Snik skrev:32 bit -> 16,7mill + alpha-kanal(kan f.eks brukast til å gjere forskjellige lag gjennomsiktige, slik som i OSX) Interessant... har du noen linker til mer info ? OSX? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 OSX = Mac OS-ting, trur eg... Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Gif som viser gjennomsiktige menyar i Office for OsX. http://www.microsoft.com/mac/images/whatsn...snew/sheets.gif Blir eg rik så skal eg ha mac :smile: Lenke til kommentar
erl Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2001-12-29 20:11, Ebola2782 skrev:Nvidia har jo kommet med driver med 64-bits farger til xp...[ Denne Melding var redigert av: Ebola2782 på 2001-12-29 20:12 ] Helt feil, nVidia har lansert 64-bits drivere for 64-bits-versjonen av WinXP som bruker 64-bits CPU :smile: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Jeg tror ikke det er noe særlig vits å bruke mer enn 32-bit i spill da man ikke har SÅ god tid til å studere teksturene i hvert bilde. Kanskje hvis jeg legger inn RTCW på 386'en da :smile: Hvis man derimot jobber med proff bildebehandling og slikt, kan det være nyttig. I Photoshop 6 ka du ihvertfall velge mellom 8 og 16-bits farger per kanal (RGB) - altså maksimalt 48 bit til farger og 16 bit til alpha-channel. Men jeg har ikke hørt om noe grafikkort som støtter det ennå. Det har blitt kommentert at 32 bit bør være nok, det er tross alt 16777216 farger. Men poenget er at du bare har 8 bit, altså 256 farger til hver av grunnfargene, og det er ikke all verdens. Hvis du f.eks. lager et gradert fyllmønster over hele skjermen som går fra sort til rødt (eller grønt eller blått), vil du i normal oppløsning få flere rader ved siden av hverandre med samme farge. Om dette spiller noen rolle kan sikkert diskuteres, men det er sikkert grafikere der ute som vil sette pris på 64 bit. [ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-01-11 01:19 ] Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 32-bits fargedybde er egenltig ikke 32-bits fargedybde. Det er 24-bits fargedybde + 8-bit. 2^24=16777216 2^8=256 Så "32-bits" fargedybde er 16777216+256 farger. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Quote: Det har blitt kommentert at 32 bit bør være nok, det er tross alt 16777216 farger. Men poenget er at du bare har 8 bit, altså 256 farger til hver av grunnfargene, og det er ikke all verdens. Hvis du f.eks. lager et gradert fyllmønster over hele skjermen som går fra sort til rødt (eller grønt eller blått), vil du i normal oppløsning få flere rader ved siden av hverandre med samme farge. - nettopp! Jeg var en gang overbevist om at man ikke kom til å passere 800x600x16bit som spilloppløsning på minst 15 år :smile: Ved Amigaen's spede barndom ble det av noen kloke hoder spurt "Hva skal man med lyd? Hva skal man med mer en 16 farger.. " eller noe i den dur. Tror poenget er at man ikke vet hva man går glipp av, før man faktisk har prøvd det. For å være fornøyd vil jeg ha så mange farger at overgangen fra lys til mørk av samme farge på en 1280x1024 skjerm ikke skal ha "banding" (striper med samme farge). Litt matematikk: Vil ha 1280 rødfarger (horisontalt) Vil ha 1280 grønnfarger (horisontalt) Vil ha 1280 blåfarger (horisontalt) 2^10 --> 1024 2^11 --> 2048 Vil altså ha min 11 bit per kanal 11 bit *11 bit * 11bit --> 1331 bits + 1 bit for alpha-kanal. Ergo: Håper det ikke stopper før vi har passert 1330 bits skjermkort ihvertfall. Så det så! :razz: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Quote: Vil altså ha min 11 bit per kanal11 bit *11 bit * 11bit --> 1331 bits + 1 bit for alpha-kanal. Hvis du bytter ut * med + så kan jeg være enig med deg! Da blir det litt færre bit, og vi slipper å vente i 100 år på at det skal utvikles 1331-bits grafikkort :smile: Men for å gjøre det litt enklere tror jeg heller 64-bit er veien å gå hvis man har lyst på "ekte" farger. Altså 3*16 bit til farger + 16 bit alpha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå