Gå til innhold

64-bits fargedybde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mr. Carmack fra id software snakka en gang om å ha 64 eller 128 bits farger på tesktur behandlingen i skjermkort ... det var vell spesielt med hensyn til lightmaps og sånnt. Det var bare selve regninga og sånnt som skulle foregå >32 bit, rendringa ville fortsatt være i 32 bit

 

Til 2d er det vell som jeg har forstått ikke noen grunn til å ha mere, siden øyet har sine begrensninger. 32bit anses vell for å være fotokvalitet eller.no

 

sånn har iaffal jeg forstått det. Men jeg er absolutt ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar

Hvorhen stopper det? bra spørsmål :smile:

32bit er jævla mange farger, saken er vel om man kan utnytte det.

En oppløsning på 1600*1200 har jo 1,9 milioner punkter, og 32 bit er mye mere en det. Men shading blir jo lettere med flere farger så late kodere kunne nok ønska seg 128bit's farver til jul.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2001-12-29 20:11, Ebola2782 skrev:

Nvidia har jo kommet med driver med 64-bits farger til xp...


[ Denne Melding var redigert av: Ebola2782 på 2001-12-29 20:12 ]


 

Helt feil, nVidia har lansert 64-bits drivere for 64-bits-versjonen av WinXP som bruker 64-bits CPU :smile:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe særlig vits å bruke mer enn 32-bit i spill da man ikke har SÅ god tid til å studere teksturene i hvert bilde. Kanskje hvis jeg legger inn RTCW på 386'en da :smile:

 

Hvis man derimot jobber med proff bildebehandling og slikt, kan det være nyttig. I Photoshop 6 ka du ihvertfall velge mellom 8 og 16-bits farger per kanal (RGB) - altså maksimalt 48 bit til farger og 16 bit til alpha-channel. Men jeg har ikke hørt om noe grafikkort som støtter det ennå.

 

Det har blitt kommentert at 32 bit bør være nok, det er tross alt 16777216 farger. Men poenget er at du bare har 8 bit, altså 256 farger til hver av grunnfargene, og det er ikke all verdens. Hvis du f.eks. lager et gradert fyllmønster over hele skjermen som går fra sort til rødt (eller grønt eller blått), vil du i normal oppløsning få flere rader ved siden av hverandre med samme farge. Om dette spiller noen rolle kan sikkert diskuteres, men det er sikkert grafikere der ute som vil sette pris på 64 bit.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-01-11 01:19 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


Det har blitt kommentert at 32 bit bør være nok, det er tross alt 16777216 farger. Men poenget er at du bare har 8 bit, altså 256 farger til hver av grunnfargene, og det er ikke all verdens. Hvis du f.eks. lager et gradert fyllmønster over hele skjermen som går fra sort til rødt (eller grønt eller blått), vil du i normal oppløsning få flere rader ved siden av hverandre med samme farge.


 

- nettopp!

 

Jeg var en gang overbevist om at man ikke kom til å passere 800x600x16bit som spilloppløsning på minst 15 år :smile:

 

Ved Amigaen's spede barndom ble det av noen kloke hoder spurt "Hva skal man med lyd? Hva skal man med mer en 16 farger.. " eller noe i den dur.

 

Tror poenget er at man ikke vet hva man går glipp av, før man faktisk har prøvd det.

 

For å være fornøyd vil jeg ha så mange farger at overgangen fra lys til mørk av samme farge på en 1280x1024 skjerm ikke skal ha "banding" (striper med samme farge).

 

Litt matematikk:

Vil ha 1280 rødfarger (horisontalt)

Vil ha 1280 grønnfarger (horisontalt)

Vil ha 1280 blåfarger (horisontalt)

 

2^10 --> 1024

2^11 --> 2048

 

Vil altså ha min 11 bit per kanal

 

11 bit *11 bit * 11bit --> 1331 bits + 1 bit for alpha-kanal.

 

Ergo: Håper det ikke stopper før vi har passert 1330 bits skjermkort ihvertfall. Så det så! :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Vil altså ha min 11 bit per kanal


11 bit *11 bit * 11bit --> 1331 bits + 1 bit for alpha-kanal.


Hvis du bytter ut * med + så kan jeg være enig med deg! Da blir det litt færre bit, og vi slipper å vente i 100 år på at det skal utvikles 1331-bits grafikkort :smile: Men for å gjøre det litt enklere tror jeg heller 64-bit er veien å gå hvis man har lyst på "ekte" farger. Altså 3*16 bit til farger + 16 bit alpha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...