Gå til innhold

Fotografering og oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

Heisann! Lurte på hva dere tenker om oppmerksomheten man tiltrekker seg når man tar bilder utenom til jul og bursdager. Synes det er gøy og gå rundt i f.eks en by og finne motiver, men har føelsen av at folk kikker litt rart på en stakkar (de kan jo bare være nysjerrige også :) ). Er litt vanskelig og gjemme seg bort med speilrefleks og må nok inrømme at jeg har droppet noen bilder innimellom for ikke og virke "rar". For vel ta mot til meg og komme over den sperra. Er det noen som tenker som meg eller har andre tanker om dette? Mvh gert A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig. Jeg har motsatt erfaring. Med et speilreflekskamera kan du krabbe rundt i grøftene uten at noen bryr seg. Prøv det samme uten kamera!

Det blir som mobiltelefoner. Tidligere ble alle som gikk å pratet "med seg selv" oppfattet som gale. Nå tror alle at de snakker i telefon med handsfri. Dette er noen av teknikens fordeler.

Lenke til kommentar

Har den samme følelsen som deg (trådstarter). Var i London no i helgen. Hadde ikke veske så den var på brystet hele tiden inntil jeg fant en bra veske der borte. Mange så rart på meg med det store kameraet på brystet. En på flyplassen kom med denne kommentaren: "Der har man selveste kameraet". Tror han hadde tatt et glass på flyet, men uansett. Han sa det høylytt.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Hvis man har et bra kamera liker jeg oppmerksomheten, men hvis det er et drittkamera fra forrige århundre er det ikke like fett.

Fikk noen morsomme kommentarer da jeg hadde et herbarium prosjekt i 9. - 10. klasse. Gravde meg ned i gresset med et kompaktkamera og tok bilder. Ser "bra" ut da, rumpa opp og hode i gresset. :sick:

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om det er fra Budstikka (Asker & Bærum Budstikke) når jeg tar bilder på div. sportsarrangementer etc.

Men det blir en vane. Det beste er at du ikke blir stoppet når du står ved turnmattene, eller i nærheten av utøverne :)

De ser kameraet og tenker at der har du en fotograf fra avisa, han må få ta bilder.

Andreas

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om det er fra Budstikka (Asker & Bærum Budstikke) når jeg tar bilder på div. sportsarrangementer etc.

Men det blir en vane. Det beste er at du ikke blir stoppet når du står ved turnmattene, eller i nærheten av utøverne :)

De ser kameraet og tenker at der har du en fotograf fra avisa, han må få ta bilder.

Andreas

7738854[/snapback]

Dette har jeg også opplevd en del, f.eks. på sportsarrangementer - på et sykkel-NM oppdaget jeg plutselig at jeg sto langt innenfor sperringene uten at jeg kunne huske å ha forsert dem - helt til jeg snudde meg og så at en politimann hadde åpnet dem opp for meg så jeg kunne komme til :D

De eneste jeg har opplevd ubehagelig adferd fra (stygge blikk etc.) er småbarnsforeldre - som kan være innmari skeptiske til folk med store kameraer (selv om kameraet har dekselet på og er avslått etc.), særlig om det er på stranda etc.

Lenke til kommentar

Sørg for å ha en linse som er større enn kameraet, så får man en del beundrende/respektfulle blikk - som om man automatisk er "proffere" til å ta bilder. Kan ikke huske å ha fått tilsvarende blikk med kit-linsa påmontert.

- Størrelsen betyr faktisk en del for mange..

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
Har den samme følelsen som deg (trådstarter). Var i London no i helgen. Hadde ikke veske så den var på brystet hele tiden inntil jeg fant en bra veske der borte. Mange så rart på meg med det store kameraet på brystet. En på flyplassen kom med denne kommentaren: "Der har man selveste kameraet". Tror han hadde tatt et glass på flyet, men uansett. Han sa det høylytt.

7738450[/snapback]

Hadde du kameraet "på brystet"? .... Jeg pleier å bære det på siden ... liksom bak høyrearmen min...... når jeg ser folk med kameraet på brystet, tenker jeg bare turist... ikke fotograf. men men..... hver sin smak. Kanskje du liker å ha kameraet ditt nærmest hjertet ditt... :love: dyre greier...

Lenke til kommentar

I tillegg har jo du veldig typisk pressekamera/optikk i tillegg da, så selv om de som står der har god peil på kameraer, kan de med god grunn tro at du jobber i en avis :o) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

7738450[/snapback]

Hadde du kameraet "på brystet"? .... Jeg pleier å bære det på siden ... liksom bak høyrearmen min...... når jeg ser folk med kameraet på brystet, tenker jeg bare turist... ikke fotograf. men men..... hver sin smak. Kanskje du liker å ha kameraet ditt nærmest hjertet ditt... :love: dyre greier...

7741579[/snapback]

Har den egentlig overalt. Hvis det er noe som skjer hele tiden har jeg den ofte på brystet får å raskt komme til den. Hvis det er mindre som skjer henger den på skulderen. Hvis ingenting skjer er den i vesken :p

Lenke til kommentar

Det kan av og til virke litt pinlig å gå rundt å ta bilder, man må tåle noen rare blikk av og til. Jeg har også vegra meg for å ta noen bilder til tider, spesielt hvis bildene er av mennesker i offentlig rom eller av personlig art. Med tiden vil man derimot vende seg til å være litt «rar».

Jeg synes det var langt langt verre når jeg kun hadde et lite kompaktkamera, da så jeg mer ut som en turist som bare skjøt i vildens sky. Nå som jeg har et speilrefleks føler jeg meg langt mer fri til å skyte det jeg ønsker uten at folk synes jeg er rar eller noe i den retning(man ser mer seriøs ut og det virker som man blir tatt mer seriøst). Det er heller slik at folk blir nysgjerrig på hva jeg driver med, kanskje de stopper opp og prøver å se hva jeg tar bilder av. Enkelte kommer bort til meg, spør og graver litt osv og det er bare veldig gøy(langt flere skulle slått av en prat). Noen vil også at jeg skal ta bilde av dem og det gjør jeg som regel. Jeg har også fått en god del spørsmål om hvilken avis jeg kommer fra eller hvem jeg jobber for.

Det virker som en solid fotoveske hjelper på oppmerksomheten, har også inntrykk at man blir tatt mer seriøst hvis man har solblender på linsa!

På den andre siden er ikke et speilrefleks alltid like diskré og det kan være vanskelig å handle uten å påvirke motivet når det er mennesker inne i bildet. Dessuten lager speilrefleks en del lyd når speilet smeller opp og det er ikke i alle situasjoner det passer seg. Til sånne situasjoner/forhold hadde et høykvalitets kompaktkamera vært glimrende. Et kompakt med god sensor, god optikk, rimelig raskt, lite støy og RAW hadde ikke vært å forakte. Har da spesielt Leica M8 i tankene, men dessverre er det alt for dyrt for mitt budsjett per idag.

Lenke til kommentar

Selv blåser jeg i om folk ser rart på meg når jeg er ute å "skyter".

Som Gunderz nevner, så blir man noen ganger tatt mer seriøst når man har solblender. Det synes jeg er litt merkelig. Kanskje det er fordi objektivet ser større ut og mer "proft" ut?

Lenke til kommentar
Størst er tøffest, også innen kameraer....

7742719[/snapback]

Jo større jo bedre om man holder seg innenfor rimelighetens grenser.

En canon EF 1200mm f/5.6 ville fått mange rare blikk...

Jeg ville tenkt: Han der har helt sikkert pådratt seg en skade gjennom et oljefirma å fått erstatning. Den har han brukt på det objektivet.

Vi knabber'n! Karn klarer jo nesten ikke å gå... :ermm:

Uansett...kit'n til D50 ser bare helt forgævlig ut....ser nesten bedre ut om jeg tar av obj....å prøver å ta bilde uten obj.

:D

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...