Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lære seg HTML, starte hvor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du behersker engelsk godt, finnes det mange gode bøker. Kanskje ikke på biblioteket (jeg fant en fra 1997) men det er ihvertfall en start.

Jeg vet også om noen "hefter" på norsk som beskriver hvordan du kan lage din helt første side i HTML, men husker ikke hva de het. =/

Lenke til kommentar
Hvis du behersker engelsk godt, finnes det mange gode bøker. Kanskje ikke på biblioteket (jeg fant en fra 1997) men det er ihvertfall en start.

Jeg vet også om noen "hefter" på norsk som beskriver hvordan du kan lage din helt første side i HTML, men husker ikke hva de het. =/

7737975[/snapback]

Bøker trengs absolutt ikke. Så lenge man vet hvordan man lager og lagrer html filer, og vet hvordan man laster opp html filene til en host så andre kan se de på nettet. Funker HTMLdog helt fint.

(Det første dekker bøker uansett ikke.)

Lenke til kommentar
Er det sånn veldig vanskelig å sette seg inn i til å starte med?

7743251[/snapback]

Noe kan være litt vanskelig å forstå, men forstår du først prinsippene er det veldig enkelt.

PS: En del av oss som vanker mye i WDS holder på å lage en god norsk side om html, css, javascript, php ol. Så det hadde vært kjempe fint vis du kunne gitt tilbakemelding på alt du hadde problemer med å skjønne når du brukte HTMLdog. :thumbup:

EDIT: +ting du føler mangler ol.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Okei, det kan jeg sikkert gjøre..

Har nå gått gjennom HTML Beginner, alt som sto der var imo skrevet bra.. Dog sleit jeg litt med "Forms", men tror jeg bare skal lese gjennom det en gang til..

Virker som en ganske bra side, står veldig bra og ryddig forklart..

En ting jeg savner litt er at de har lagt ut et bilde av hvordan det skal se ut hvis du har gjort det riktig, var noen ganger da jeg satt og spekulerte i om det så riktig ut..

Men det er bare små pirk da..

Eller en veldig fin side med gode tutorials :thumbup:

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Jeg begynte på w3schools.com ihvertfall. Og som Mads-b skriver, glem forms til du trenger de (:

En annen ting som kan være veldig greit å få inn fra starten av er at tabeller (<table>) ikke skal brukes til design, men til tabulær data når man trenger det.

En annen ting som er greit å huske på er at html og designet på siden skal være uavhengig av hverandre. html er innhold, css er design. Du vil ha stor nytte av å sette deg relativt raskt inn i css :)

Dette bildet beskriver dette med innhold og design litt bedre. (se bort ifra scripts). ps: ikke jeg som har laget bildet, og jeg stjal der fra en eller annen side uten å spørre om lov.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
104.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...