Talker Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Er det noe spesielt krav til loddebolt/penn når man skal lodde elektronikk som er veldig ømfintlig for statisk elektrisitet? Bør man kjøpe en av litt god kvalitet for å kunne "stole" på den? Er peak-spenninger fra jord noe å bekymre seg for når man bruker en loddebolt som er koblet til strømnettet? Eller bør man bruke en som går på batteri eller gass? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 hvis den ikke har tempratur regulering må du ikke kjøpe en med for stor effekt, 15-20 Watt holder. selv har jeg klart meg fint uten esd beskyttet loddebolt. Har hatt en gassloddebolt, funka ikke spesielt bra, var alt for ustabil temperatur på den. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Temperatur-regulering vil jeg anbefale på det sterkeste. Tynnest mulig loddebolt er heller ikke feil. Om du går hit og søker etter SR-976 ESD vil du finne en loddestasjon jeg trygt kan anbefale. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 TIPS for lodding av små komponenter med "grov" spiss. Har selv en eldre Weller loddestasjon og en ganske grov spiss, ca 2mm på tuppen. Hvis jeg skal lodde små komponenter tar jeg en litt stiv kobberleder fra en ledning og surer den rundt loddespissen og lar 4-5 mm av kobberlederen stikke ut på tuppen. Jeg legger så på litt loddetin slik at det blir god kontakt mellom loddespissen og kobberlederen. Brukte dette trikset her for kort tid siden da jeg loddet en mini SO8 IC. (3x3 mm med 4 pinner på 2 av sidene) space Lenke til kommentar
Talker Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Mange bra tips her! Det er bare å komme med flere, for er det noe jeg har lyst å lære meg mere om, så er det dette. Hva er ESD egentlig? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Jeg har varenummer 133-329 fra http://electradeshop.com/. Billig og bra! Litt tykk kabel, men den har jeg byttet ut med en barbermaskinledning. Da ble den god å bruke. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hva er ESD egentlig? 7745346[/snapback] Ikke 100% sikker men jeg mener det har noe med statisk elektrisitet å gjøre. At et produkt er "ESD-sikkert" betyr vel helt enkelt at den er sikrere i bruk med tanke på støt/brennskader. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) ESD=Electrostatic Sensitive Devices (elektrostatisk følsomt utstyr) En loddestasjon er vel absolutt å anbefale til lodding av små komponenter. Jeg har selv to loddebolter på 20W og 60W, men skal nå kjøpe en loddestasjon pga temperaturstyring og bedre kontroll på spissen. Den fra Elfa ser grei nok ut til hobbylodding. Endret 17. januar 2007 av 9hdoksaet4 Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 ESD: ElectroStatic Discharge http://www.esda.org/esd_fundamentals.html (har sikkert flere betydninger, så den over stemmer sikkert også) Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Den fra Elfa ser grei nok ut til hobbylodding. 7745563[/snapback] vi bruker disse på skolen.. (åssiden vgs, drammen) de funker ganske bra... Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre med min 60watt loddebolt for å få ned effekten litt den er for kraftig til å lodde småting med. noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre med min 60watt loddebolt for å få ned effekten litt den er for kraftig til å lodde småting med.noen som har noen tips? 7755589[/snapback] Dersom du liker "mekke-løsninger", kan du jo redusere effekten ved å koble på en 60W pære i serie? Blir litt av noe styr da, men Endret 19. januar 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Hei. Jeg har en loddebolt som blir for varm, har montert en lampettbryter på ledningen, i bryteren har jeg en diode. Med bryteren åpen går strømmen gjennom dioden og du får halv effekt - med bryteren lukket blir dioden forbikoplet og du har full effekt. Good Luck Lenke til kommentar
Talker Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Hvordan er det med bruken av antistatiske matter og jording via armbånd? Er dette noe som bør følges opp, eller "er det ike så farlig?" Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 På hobbybasis er det sjeldent et problem. Jeg har ikke svidd noen -FET'er enda ihvertfall. Skal man drive proft er det ingen grunn til å ikke bruke såpass rimlig og enkelt tilgjengelig beskyttelsesutstyr. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 Er en bærbar pc som de ikke vil reparere uten å skifte hovedkort på (garatien går uansett) så jeg tenkte at jeg skulle fått noen til å se hva de kan gjøre. Så jeg lurer litt på hvor viktig dette er på slik elektronikk.. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 På elektroniske kort av såpass størrelse og kompleksitet ville jeg brukt antistatisk armbånd dersom jeg skulle jobbet på det noe mer enn bare å bytte noen elektrolytter. Forresten bør du ha justerbar temperaturregulert loddebolt da det er mye forskjellig tinn/bly/sølv blandinger med forskjellige smeltepunkt. Går greit med mekanisk, men du trenger nok ganske varm spiss. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 I hvilke tilfeller bør man vurdere en god loddebolt i forrhold til ESD og slik da? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 når du ikke vil ødelegge det du holder på med, eller hvis delene er dyre, og du IKKE vil ødelegge det du holder på med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå