Wipeout Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Kan noen komme med en god forklaring på hvorfor en brent musikk cd blir i bedre lydkvalitet enn originalen? Mener det var bladet Lyd og Bilde som kom med en forklaring på hvorfor, det var noe med at en original musikk cd blir "trykket" og ikke brent, mens en kopi laget på pc`en deler opp filen i mindre biter og setter den sammen... For tro det eller ei, den brente kopien låter faktisk bedre, har fått sjekket dette hos flere Hi-Fi butikker. Og hvilke brenneprogram er best til å brenne musikk? Bruker pr. i dag Prassi cd replicator pro eller Stomp Lenke til kommentar
kaka13 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 nero burning rom er best! til audio og videocd Lenke til kommentar
Bach Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Hvilket brennerprogram som brukes tror jeg har mindre å si. Det er heller kvaliteten på cd-rom og brenner som er avgjørende. Men det aller viktigste er nok at når du kopierer skiva blir den lest i et format og ikke som tilfeldig informasjon (PCM). PC'n feilkorrigerer fra cd-rom til brenner og det er nok her gevinsten ligger. En annen ting er muligheten for ikke treffe sentrum når skivene blir trykket. På den brente kopien vil ikke det være tilfellet og det blir mindre "vingling" i avspillingen. At det i mange tilfeller har stor effekt er utvilsomt. Ta feks en cd med riper som hakker i avspillingen. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Hvis jeg skal våge meg på en educated guess, vil jeg tro at brennerens stødighet kan være avgjørende. Hvis ikke brenneren er helt presis når den plasserer informasjonen på CD'en kan det bli skjelving (jitter) i signalet (0'er og 1'ere havner ikke akkurat der de skal). Noe som også har vært nevnt, er at hastigheten du brenner på kan ha noe å si. Én teori var at brenneren brant mindre dype groper ved høy hastighet (høres ikke usannsynlig ut). Det virket som det var konsensus om at rundt 2X var passende. Yamaha mener visst å ha en teknologi i sine nyere brennere som skal ha noe å si for lydkvaliteten, kanskje en gimmick, hvem vet. Edit: Nå fikk jeg visst ikke helt med meg problemstillingen med det samme. At en brent CD skal låte bedre enn en trykket høres litt rart ut, men det kan være mange ting som spiller inn der. Kvalitet på trykkingsutstyr f.eks? Kanskje mange liker introduserte unøyaktigheter : ) [ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-11-29 21:19 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 litt off topic men men kaka13, nero cdrom er ikke best, i alle fall når det gjelder fra mp3 til audio.(utifra hva jeg har lest) mp3 dekoderen som nero bruker er ikke av den beste kvalitet. her og her chris myden har vel peiling på slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå