czr Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hei! Jeg har nå OCZ DDR2 1024MB Gold GX XTC Dual Channel i maskinen min. Jeg ønsker å oppgradere dette og lurte derfor på om jeg også kunne smette inn OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel i tillegg? Vil det fungere? Eller må jeg ta ut de gamle brikkene? Hilsen Arne Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det vil fungere, men du vil miste ytelsen du får ved å kjøre dualchannel. Værtfall såvidt jeg har forstått. Vil tro at du vil tjene mer på å sette inn de 2GB og selge 1GB-settet på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
czr Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Ok. Bare så jeg forstår dette riktig. Dual channel er når man bruker to slotter? Eller like brikker? Isåfall kan jeg jo kjøpe to nye av de jeg har fra før. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Fra stickyen på toppen av minne-forumet: 15. Hva er dual-channel? Dual-channel går ut på at to parallelle minnekontrollere kjører hver sin minnebuss slik at bussbredden blir doblet (fra 64 bit til 128 bit). Dette gir teoretisk dobbel båndbredde til minnet. For å kjøre dual-channel må man som oftest kjøre parvis like brikker. Ble plutselig usikker, men tror ikke det funker med fire minnebrikker. Noen med mer viten innen området en meg får svare på den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Rent bortsett fra at dette står rimelig godt forklart i manual for hovedkort er det klart at ett hk med 2 x dual channel fungerer aldeles utmerket. Med tanke på 2x dual channel mener jeg. Har aldri vært noe problem å "fylle" slots med Intel system (og Intel brikkesett som støtter dual channel) såvidt jeg kan huske bortsett fra at max. klokk (av brikkene) går noe ned når man kjører 4 (dvs. 2x2) brikker. PS. Det går (som regel) fint å blande to (ulike) sett dual channel brikker (jeg har ihvertfall gjort det i ett par/tre S478 system). Endret 16. januar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
czr Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Fin fint! Har ett Gigabyte DS4 HK. Regner med at jeg investerer i ett par nye brikker så fort stipendet er på konto God natt folks! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå