Gå til innhold

Vokal, hvordan trene seg opp?

Kjekssjokolade

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Finnes det kommunal musikkskole der du bor? Det er mulig du kan ta sangtimer der.

(Dessuten- ser noen nevner kor, det finnes jo ten- sing mange steder. Du får trent på å synge, og så er det en annen bi- ting med det, det er masse jenter med i koret..

Nå er jeg alt for gammel til denslags, gift og greier, men husker enda med glede årene i tensing. )

Lenke til kommentar
Finnes det kommunal musikkskole der du bor? Det er mulig du kan ta sangtimer der.

(Dessuten- ser noen nevner kor, det finnes jo ten- sing mange steder. Du får trent på å synge, og så er det en annen bi- ting med det, det er masse jenter med i koret..

Nå er jeg alt for gammel til denslags, gift og greier, men husker enda med glede årene i tensing. )

8017907[/snapback]

Eneste av slik tilstelning i nærheten av der jeg bor, er barnekor. Der jeg er for gammel for å være med i.

Takker for alle svar, og morsomheter ;)

Lenke til kommentar

syng mest mulig. mest variert. det kommer seg etthvert og du lærer mer. men bruk nå ikke for mye pust på synginga. du kan jo ta sang kurs og få alt basic så trene deg selv fremover. det som er vikitg er at du ikke begynner med å synge feil og får det som en vane. så ta et par timer med kurs

Lenke til kommentar

jeg lurer også på dette her : , men jeg luer mere på hvordan man kan lære seg å synge lysere toner, for kan egentlig synge passe bra generellt. Lurer også på hvordan man kan få til å skrike bedre. Om det finnes noen triks?

Lenke til kommentar
jeg lurer også på dette her : , men jeg luer mere på hvordan man kan lære seg å synge lysere toner, for kan egentlig synge passe bra generellt.  Lurer også på hvordan man kan få til å skrike bedre. Om det finnes noen triks?

8094978[/snapback]

Uten at jeg er noen som helst ekspert, men jeg vil bare si dette, siden det er det hele tråden tyder på: Syng, og øv, altså syng lysere toner, bare syng det, så kommer det sikkert eterhvert :D

Takker for alle svar. Det har blitt utrivelig i huset etter ejg begynte å synge høyt :whistle:

Lenke til kommentar
jeg lurer også på dette her : , men jeg luer mere på hvordan man kan lære seg å synge lysere toner, for kan egentlig synge passe bra generellt. 

8094978[/snapback]

Dette handler om flere ting. Det første man må sikre seg er at man er absolutt avslappet i kroppen og puster riktig (forøvrig en kunst i seg selv). Dette vil sikre at du har nok kraft og kontroll til å nå de høyeste tonene dine.

Jeg ville basert selve øvelsen på skalaer (dur/moll). Varm opp litt ved å synge slik du pleier, i et behagelig toneleie med ting du fikser greit. Når du har gjort det prøver du å finne tonen du er mest komfortabel med å synge på gitaren/pianoet.

Deretter synger du hele dur-skalaen i den tonene, og jobber deg oppover så langt du bare klarer. Økt med en heltone mellom hver skala. Etterhvert som det begynner å bli mer utfordrende tar du skalene flere ganger, og går ikke videre før du er ganske så fornøyd. Når du har funnet den høyeste tonen du kan nå rent og jobbet litt med den kan du gå ned kanskje en heltone eller to, og legge på litt mer artistiske ting som vibrato osv. Velg et område du klarer, men som samtidig utfordrer deg.

Lenke til kommentar
jeg lurer også på dette her : , men jeg luer mere på hvordan man kan lære seg å synge lysere toner, for kan egentlig synge passe bra generellt. 

8094978[/snapback]

Dette handler om flere ting. Det første man må sikre seg er at man er absolutt avslappet i kroppen og puster riktig (forøvrig en kunst i seg selv). Dette vil sikre at du har nok kraft og kontroll til å nå de høyeste tonene dine.

Jeg ville basert selve øvelsen på skalaer (dur/moll). Varm opp litt ved å synge slik du pleier, i et behagelig toneleie med ting du fikser greit. Når du har gjort det prøver du å finne tonen du er mest komfortabel med å synge på gitaren/pianoet.

Deretter synger du hele dur-skalaen i den tonene, og jobber deg oppover så langt du bare klarer. Økt med en heltone mellom hver skala. Etterhvert som det begynner å bli mer utfordrende tar du skalene flere ganger, og går ikke videre før du er ganske så fornøyd. Når du har funnet den høyeste tonen du kan nå rent og jobbet litt med den kan du gå ned kanskje en heltone eller to, og legge på litt mer artistiske ting som vibrato osv. Velg et område du klarer, men som samtidig utfordrer deg.

8099215[/snapback]

hvordan legge på ekstra vibrato? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...