Gå til innhold

32 bit eller 64 bit

Anbefalte innlegg

hei har kjøpt bærbar pc akkurat med oppgrdaering til vista gratis..

Problemet er at jeg ikke vet om pcen takler 64 bit eller ikke? Hvordan finner jeg ut av dette...

Blir sikkert ikke aktuelt å legge inn operativsystem fra xp pro til vista buisness med engang jeg får cden uansett..

Men

Pcen min er en Fij. Sim amilio v3205

m. core 2duo t5500 1,6ghz

1024 ram

120gb hdd

128mb delt minne skjermkort

Kan noen veilede meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prosessoren din takler begge deler, så du kan velge det som passer deg best. x64 har dårligere støtte for drivere, men har kanskje litt bedre ytelse, samtidig som det krever mer ram. Du har "bare" 1gb, så du bør nok velge x86. x86 er det samme som 32 bit. for x86 er heller ikke driverstøtte noe problem.

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt valgt 32 bit, altså x86.

Lenke til kommentar

ok..

noen somhar link eller noe til hvilken 32 eller 64 bit som lønner seg å kjøpe, og minimumsspes.. hva som er fordelen med den ene kontra den andre...

Noen som kan svare meg.. Jeg kommer helt sikkert uansett ikke til å kjøre vistaen med engang den kommer ut uansett. vil 64 bit gjøre at mye av prog.varen jeg kjører idag ikke vil funke?

Lenke til kommentar
prosessoren din takler begge deler, så du kan velge det som passer deg best. x64 har dårligere støtte for drivere, men har kanskje litt bedre ytelse, samtidig som det krever mer ram. Du har "bare" 1gb, så du bør nok velge x86. x86 er det samme som 32 bit. for x86 er heller ikke driverstøtte noe problem.

Hvis jeg var deg ville jeg absolutt valgt 32 bit, altså x86.

7737033[/snapback]

Et annet problem med 64-bits utgaven av Vista er at det er flere (eldre) programmer som er problematisk under 64-bits enn 32-bit.

Har du link til kilden hvor dette med at 64-bits utgaven krever mer RAM enn 32-bits utgaven? :)

Forøvrig er det feil det du sier om X86.

X86 finnes ifra 8-bit opp til 64-bit, da X86 er et instrukssett for en prosessor. 32-bit Vista er kompilert for X86-32 kompatible prosessorer (32-bit), mens 64-bit Vista er kompilert for X86-64 kompatible prosessorer (64-bit).

en.wikipedia.org/wiki/X86-32

en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Endret av skag1
Lenke til kommentar

"problemet2 med 64-bits kontra 32-bits som nevnes er jo fordi 64-bits er en såpass ny teknologi at alle leverandører av programvare ikke har fått oppgradert programvaren til å bli kjørt opptimal under et 64-bits system. alle 32-bits programmer kan kjøres på 64 bits (kanskje med få unntak).

Lenke til kommentar

Jeg installerte 64-bits vista i går, så jeg har ikke fått testet så mye enda, men det jeg har prøvd hittil har virket greit. Jeg har prøvd VLC, noen codec pakker og sånne ting som er 32 bit. De virket fint. Jeg fikk ikke ATITool og MSI CoreCenter til å virke. Jeg fikk feilmeldinger om signerte drivere på begge, så det er kanskje et problem som ikke er spesifikt for 64-bit.

Det ser ut til å være lagt opp til å støtte 32-bit, ettersom det faktisk lages to "programfiler"-mapper; "c:\Programfiler" og "c:\Programfiler(x86)".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...