Gå til innhold

Problemer med oidentd og masquerading.

glabba

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på oidentd her?

Jeg har et lite hjemmenettverk hvor 192.168.0.1 er gateway med dynamisk ip utover, 192.168.0.2+ er masqueradet bak denne gatewayen vha. iptables. All uttrafikk, og all inntrafikk på port 113, er tillatt.

Oppi /etc ligger oidentd.conf og oidentd_masq.conf. Disse ser henholdsvis slik ut:

oidentd.conf:

Code:

default {
default {
allow spoof
deny spoof_all
deny spoof_privports
deny hide
deny random
deny numeric
deny random_numeric
}
}

user root {
default {
force reply "blablablabla"
}
}

oidentd_masq.conf:

Code:

192.168.0.2 Glabba UNIX
pluss noen andre nesten like sentninger

Jeg kjører så oidentd med "-m" som argument for å få til støtte for masquerading.

Når jeg telnet-er fra gatewayen til localhost og skriver "<server_port>, 113", får jeg et godt svar fra oidentd.

Hvis jeg derimot gjør det samme fra en av maskinene bak gatewayen, får jeg følgende svar: "<server_port>, 113 : ERROR: NO-USER".

I /var/log/debug finner jeg en setning som kanskje kan være av betydning, men den dukker bare opp av og til: oidentd[XXXX(dette nummeret varierer)]: Error: socket: Address family not supported by protocol.

Kjører forresten Slackware 8.1 hvis det skulle være av betydning. Oidentd har versjonnummer 1.9.9.1.

Tror det skulle være alt av betydning...

Noen (guruer?) som klarer å se hvorfor jeg ikke får til masquerading-støtten i oidentd. Hva er det jeg gjør feil?

Edit: Manglet et komma der...

[ Denne Melding var redigert av: glabba på 2002-11-27 21:25 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det! Jeg fant ut hva som var problemet.

Det er en bug i oidentd v1.9.9.1. Her følger et sitat fra Freshmeat.net, i tilfelle noen andre her skulle ha havne i samme situasjon:

"oidentd 1.9.9.1 release has a bug in src/oidentd.c file. It causes NO-USER error for masquarading connections. To solve this problem you should change line 255 in src/oidentd.c:

//ORIGINAL

ret = masq(sock, htons(lport), htons(fport),

sin_addr(&laddr), sin_addr(&faddr));

//FIXED

ret = masq(sock, htons(lport), htons(fport),

&laddr, &faddr);

after doing this everything should go right, if you didn't make any mistakes by your self."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...