Gå til innhold

Starte opp Windows

Anbefalte innlegg

Skal starte opp maskinen min, den har hatt norsk/engelsk windows xp på en delt harddisk tidligere C og E. Den ene er nå slettet. Men...når jeg starter opp, så får jeg spørsmål om hvem Windows jeg vil starte, Widows ligger på E, hvordan fjerner jeg dette ? Så den starter riktig med en gang ?

Maria :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gå inn på systemdisken din. Altså den disken du har Windows på. Synes du nevnte at dette var E. Et lite triks der er å åpne en eller annen mappe å bare skrive inn "\" i adressefeltet (uten hermetegn). Da kommer systemdisken du kjører Windows fra automatisk opp, noe som er greit å kunne.

Uansett, feil leksjon. Boot fila er heller ikke normalt skjult. Den ligger på beskyttede operativsystemfiler som windows ikke vil vise for hvemsomhelst. Du trenger en smule erfaring, men det skal jeg gi deg som best kan.

Gå inn på stasjonen der Windows ligger. Deretter klikker du Verktøy>Mappealternativer og tabben "Vis". Nedover skal du finne en boks som er merket av med teksten "Skjul beskyttede operativssystemfiler (anbefales)". Hak vekk den, og velg "OK".

Nå dukker filen boot.ini opp på disken. Åpne den ved hjelp av notisblokk (notepad).

Jeg tipper utifra opplysningene du gav meg, at filen ser slik ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)C:\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)E:\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect 

Det du da gjør er å fjerne hele den linjen der det den stasjonen du ikke vil starte opp fra står. Antar det er den øverste her, den som starter fra C:\.

Ikke fjern mere enn bare den linjen, da kan maskinen oppføre seg uskikkelig :p

Tilslutt lagrer du filen, og da skal alt være i orden. Ved neste oppstart vises ikke valgene over operativsystem (med mindre du har flere). Windows starter da automatisk fra E:\.

Edit: Innlegget kom to ganger i samme post .. :hrm:

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...