Gå til innhold

Metaforiske datauttrykk - Anyone?


L@sse

Anbefalte innlegg

Litt rar emnetittel, men det får gå. Jeg må skrive et kåseri med tittelen "Eg og datamaskinen min". Jeg tenker på å skrive om hvordan jeg og datamaskinen min er avhengige av hverandre, og i den sammenhengen sammenligne mine og datamaskinens følelser for hverandre i ulike situasjoner.

 

Eksempel: Datamaskinen får et virus. Den blir derfor syk, og jeg vil da i teksten skrive om hva jeg tror datamaskinen føler. Hvordan kan jeg skildre det med avanserte datauttrykk?

 

Hvis noen kan komme med sammenligninger i andre situasjoner (positive så fremt som negative), hadde det vært veldig fint.

 

Så langt høres jeg sikkert ut som en komplett huleboer som overhodet ikke har et liv vekk fra PC-en. Jeg må bare bekrefte at det er feil. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den starter å få rare bilder i skjermen, men det er nok bare skjermkortet som har feber.

7735978[/snapback]

Du er inne på noe. I stedet for "feber", kunne jeg tenke meg et mer datarelatert uttrykk, som f.eks. "... skjermkortet er nok bare midt i overklokkingsprosessen". Nå vet jeg ikke om det å få opp rare bilder på skjermen har et særegent navn, men hvis det finnes, kunne det også blitt brukt.

 

Litt vanskelig å forklare det her, men dere skjønner sikkert. Ja til flere forslag! :)

Lenke til kommentar

Overklokking=Feber

Artifacts=Feberfantasier

Antivirus=Medisin/antibiotika e.l.

Blåskjerm/BSOD='Blackout'

"OS not found" (eller lignende beskjed når du ikke har installert operativsystem og du starter maskinen)=sengeliggende

BIOS checksum failed=Død

Disk read error=Hukommelsestap/Alzheimer

 

Noe slikt du var ute etter? :p

(Jeg skal se om jeg kommer på noen andre enn sykdomsrelaterte ting)

Lenke til kommentar
Du har jo det viden kjente Blaster-viruset som er byens bølle.

7736857[/snapback]

Blaster :love: har fortsatt det gode gammle blaster viruset på en usbdongle her et sted :D zippet og klar for kamp på alle ubeskyttede skole-pc'er :) (ikke si det til noen da, IT dudesa på skolen jeg gikk i fjor kan begynne å lure på om det var jeg som infiserte en 2-3(10?:)) maskiner med blaster der :p)

Endret av ZeS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...