anibanani Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg har kjøpt meg en Samsung S-ATA disk (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913) Fra før av har jeg en Western Digital IDE disk (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117527). Det jeg har tenkt til er å kjøre Windows på den nye S-ATA disken. Jeg har satt i den nye disken og plugget i alle kablene, bios finner den nye disken, og det fungerte bra å boote fra windows cden og installere xp på den nye samsung disken. Men når jeg nå skal boote, kommer jeg ikke inn i windows, og får denne feilmeldingen: PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-M0F: Exiting PXE ROM Invalid partition table I bios får jeg opp ide disken min som "IDE Primary Slave" og s-ataen som "IDE Third Master (Eller Fourth Master, Fifth Master.. etc, avhengig av hvilken av de fire s-ata portene på hovedkortet jeg bruker)" Jeg har prøvd nesten alle mulige kombinasjoner av hvilken s-ata port jeg bruker og har satt jumperene på slave, master, cs osv.. Noen som kan hjelpe meg? Jeg vet at jeg har kjøpt en S-ATA2 disk, men gjør dette noe selvom hovedkortet mitt er rundt 1 år gammelt og bare har S-ATA 1.0 porter? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 PXE meldingen betyr at det ikke er funnet noen enhet å boote fra, da er nettverksboot den siste muligheten BIOS forsøker. Hva med den IDE disken, var den koblet til mens du installerte Windows på den nye? Har du koblet den vekk etterpå? Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Takk for svar! Ja, IDE disken var koblet til mens jeg installerte windows på S-ATA disken. Har prøvd å koble fra IDE disken etter at jeg har installert windows på s-ataen for å se om den boota da, men fikk samme feilmeldingen. Har det egentlig noe å si om ide disken er koblet i mens jeg installerer xp på s-ataen? Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Prøvde nå å ta ut IDE disken og installere windows på nytt på S-ATAen og nå ser det ut til at det funker bedre. PXE feilmeldingen er borte, får istedet en ny en som sier "Error loading operative system." Dette er vel sikkert xp cden min sin feil.. selvom det har fungert tidligere å installere windows med den.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Det har absolutt noe å si. Man må enten koble fra andre disker, eller så må man vite nøyaktig hva som skjer og hvorfor. Du har en disk med Windows koblet til, og så booter du CDen og lager en partisjon på den nye disken fra installasjonsprogrammet. Da blir det en logisk partisjon fordi installasjonsprogrammet ikke lager nye primærpartisjoner i tillegg til den som allerede finnes. Logisk partisjoner kan ikke boote. Det er den gamle disken din som skal boote, den er System. Og så får du en meny i boot.ini hvor du kan velge hvilken Windows som skal starte. Får du ikke til å boote den gamle disken heller? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 "Error loading operative system." kommer fra MBR koden, den kan ikke laste bootsektor fra angitt partisjon. Antagelig en feil i partisjoneringen. Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Vet ikke hvordan jeg skal ha klart å partisjonere feil på den nye disken.. Lagde jo bare en stor partisjon på 250gb, C:, når disken var helt ny og uformatert. Dette gjorde jeg jo i den menyen når jeg bootet fra win cden og skulle velge hvor jeg ville installere windows. Lenke til kommentar
Privat Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Har du satt på jumperen som følger med? Sett disken til å kjøre Sata, ikke Sata2. Det er også en del ECC-Error på samsung diskene. Kjør Test med Hutil, Det hender at dataene på disken blir corrupte, etter en tids bruk, når disken står til SATA 2 Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Hei, ser ut som at det var windows cden min som ga meg den siste feilmeldingen, har installert vista nå, og det funker bra =) Men "Privat", hvor setter jeg disken til å stå på S-ATA? I manualen som fulgte med står det ikke at noen av pinsa som jeg setter jumperen på er for å velge S-ATA2 eller S-ATA1. Takk til Hårek forresten, fikk fikset pcen med din hjelp =) Lenke til kommentar
Privat Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jumper nr 2 fra høyre, Setter disken til å kjre med 1,5 GB sec. Det er stortsett problemer med Sata 2, da HK "støtter Sata 2 disker, men må kjøres som sata 1,5 GB. Det står på disken hvor jumperen skal stå Lenke til kommentar
anibanani Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 Jumper nr 2 fra høyre, Setter disken til å kjre med 1,5 GB sec. Det er stortsett problemer med Sata 2, da HK "støtter Sata 2 disker, men må kjøres som sata 1,5 GB. Det står på disken hvor jumperen skal stå 7738821[/snapback] ok, takk =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå