roffert Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Har en Golf II 88 med 1,8 mono-jetronic motor. Har hatt problemer med tomgang på varm motor lenge, men for noen uker siden (i skikkelig nullføre/slapsevær) var det full stopp... Ville ikke trekke i det hele tatt, selvom den såvidt starta. Verkstedet mente det var kontakten på tenningsmodulen og rensket opp denne. Noe som hjalp en hel del men fortsatt går den dårlig på tomgang og når man bremser på giret. Byttet tenningsmodulet (med et annet brukt riktignok...) og renset alle kontakter og koblinger ved "hjernen" (boksen som sitter under tenningsmodulen oppe på høyre side). Dette hjalp også litt, men nå starter den mye dårligere enn før!! Skal kikke på membranen mellom manifold og "forgasser" + vakumslanger men jeg mistenker at det er noe elektronisk. Kan WV kjøre selvdiagnose uten at det koster skjorta?? Vet noen hva en ny "hjerne" koster? Ettersom det sorte plastdekslet over tenningsmodul og "hjerne" har vært sprukket har det nok vært litt fuktige arbeidsforhold der... har forresten bytta alt av plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk samt bruker kondensfjerner. alle tips og teorier mottas med takk!! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Du er nok inne på det med fukt i elektronikken. Ellers er det ikke så dumt å sjekke alle vakum slanger som du sier. Å lese av data og evnt test av hjernen burde ikke koste allverdens. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Før du starter på forgasseren må du forsikre deg om at tenningen er i orden, fordi det her er raskest å gi diagnosen "frisk". Kobl fra vakuum på fordeleren. Bruk en strobolampe og sjekk at bilen tenner riktig. Coilen har du ikke sjekke. Kan godt være denne. Ta en coil fra en annen bil og sjekk. Et tips også er å titte oppi motorrommet i totalt mørke. Da kan du se om det er overslag. (Du ser små blåe lyn. Pass pølsefingrene. Er 20KV spenneing i tenningsanlegget. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Tviler på at om du blir klokere av en datautskrift fra et VW verksted. Her kommer det sikkert ut 1000 feil. Så sier de på verkstedet at forgasseren er slitt og at tenningsanlegget ikke mest sansynlig ikke er helt i orden. Og du er 600 kr fattigere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Ikke forgasser her vel? Enkel innsprøytning med Throttle Body. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hvis du gir meg motorkoden din kan jeg hjelpe deg å lese av evt.feilkoder. Hvis motorkoden din er "RP" må jeg vite om du har Mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic. Følgende motor koder er tilgjengelige på din bil: 1P, GU, GX, HV, PF, RD, RH, RP og RV. Dessuten må jeg vite om du har katalysator. Lenke til kommentar
roffert Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Før du starter på forgasseren må du forsikre deg om at tenningen er i orden, fordi det her er raskest å gi diagnosen "frisk". Kobl fra vakuum på fordeleren. Bruk en strobolampe og sjekk at bilen tenner riktig. Coilen har du ikke sjekke. Kan godt være denne. Ta en coil fra en annen bil og sjekk. Et tips også er å titte oppi motorrommet i totalt mørke. Da kan du se om det er overslag. (Du ser små blåe lyn. Pass pølsefingrene. Er 20KV spenneing i tenningsanlegget. 7737202[/snapback] yep - skal få tak i en strobolampe. Men ettersom den går perfekt på litt turtall og under belastning (når den først har starta altså...) tenkte jeg at dermed er tenningen grei. Men det er kanskje feil... Lenke til kommentar
roffert Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Hvis du gir meg motorkoden din kan jeg hjelpe deg å lese av evt.feilkoder. Hvis motorkoden din er "RP" må jeg vite om du har Mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic.Følgende motor koder er tilgjengelige på din bil: 1P, GU, GX, HV, PF, RD, RH, RP og RV. Dessuten må jeg vite om du har katalysator. 7738926[/snapback] Hei og takk for tilbudet! Det er en RP motor og den har katalysator. Men hvordan finner jeg ut om det er mono-jetronic A2.2 eller Mono-motronic...? Mener de kalte den mono-jetronic på norsk bildelsenter i Lier... På selve gassern står det bare Bosch... I serviceheftet står det 66Kw/GKAT/4+E/RP/4t hvis det gjør deg klokere.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til! Edit: glemte å legge ved figur 2... Endret 17. januar 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
roffert Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til! Edit: glemte å legge ved figur 2... 7743000[/snapback] kjempefint - takk for hjelpen! Kikker på det i morgen Lenke til kommentar
roffert Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Jetronic har 2 hjerner, motronic har kun 1 hjerne. Dette er forskjell på men kan legge ut selvdiagnosen til jetronic. Se vedleggene, her står alt om selvdiagnose til jetronic. Lykke til! Edit: glemte å legge ved figur 2... 7743000[/snapback] Da har jeg kjørt diagnosen etter beskrivelse og det funka veldig bra! Bortsett fra at feilmeldingen jeg fikk var 4x4 blink noe som betyr "ingen feil registrert"....! Det betyr vel at innsprøytingssystemet og motorstyringsmodulen er friskt og at jeg kan konsentrere meg om tenningsanlegget... eller spare til ny kjerre...takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Har du ingen feilkoder betyr det bare at det er ikke registrert noen elektriske feil i motorstyrings elektronikken. Lenke til kommentar
oyvn Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 min golf døde når jeg bremset under nedgiring pga hull i vakumslange til bremsekraftforsterkeren Lenke til kommentar
roffert Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2007 min golf døde når jeg bremset under nedgiring pga hull i vakumslange til bremsekraftforsterkeren 7773921[/snapback] skal sjekke den ja. Men den går også veldig ujevnt på tomgang når motoren har blitt varm. Når den er kald går den som en kule/klokke/katt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå