Gå til innhold

Få en fin mage til sommeren - hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg vil faktisk anbefale at du aldri går mer enn 3 timer uten mat, dette vil si at du bør ha et måltid mellom time 2-3, men aldri gå sulten..

 

Eksempel..

Frokost kl. 07 . store Havregryn (ikke grøt),

Mellommåltid; ca 09:30, frukt, gulrøtter, kesam med litt frukt oppi..

Lunsj ca 12:00; kan være en god omelett med grønnsaker og noen reker, med litt brun ris attåt, spis så du blir mett, men ikke "full" i magen..

Du blir mest sannsynlig ikke sulten før i 15 tiden etter lusnjen så der kommer neste mellommåltid..

Middag ca. kl 17:00-1800. Tenk det slik, du har i realiteten delt en middag i 2 med lunsjen så du spiser på samme måten middag som lunsj. Ikke propp, kun lett mett!! :cool:

Middag kan bestå i at du spiser torsk/tunfisk/kylling/ med masse grønnsaker som du liker, helkornspasta bør foretrekkes om man skal spise pasta.. Et godt tips er å tilføre sterke krydder inn i kostholdet, det øker også forbrenningen..

Kvelds kommer sånn ca. rundt 20, når du blir litt sulten. Knekkebrød, grovt brød.

 

Hele ideen er å spise lite og lett og ofte, men totale inntaket av kalorier er det samme som før vell og merke om du da ikke proppet i deg masse snacks før da.. .. Ev. kan du jo justere det ned eller opp ettersom hva du føler for.. Uansett vil forbrenningen øke.. Er viktig å få i seg nok vitaminer/mineraler, så et multivitamin kosttilskudd er å foretrekke + tilskudd på omega 3 fettsyrer..

 

 

*******************

 

Første mellommåltid blir selvsagt ca. 09:30, ikke 10:30 som jeg skrev..

Endret av Battone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, kesam er bra.. masse proteiner, og som Zethyr nevner, så finnes det en mager variant..

 

Det kan kanskje nevnes at jeg selv er i en opptreningsperiode etter mye problemer med rygg, skal til operasjon/utredning neste uke.. Så all trening jeg gjør for øyeblikket er noe over times gåturer hver dag og det totale dagsinntak av kalorier ligger på ca. 1500.. Det gikk litt tid å sette seg inn i matvarer og slikt, prøver å holde meg til matvarer som i utgangspunktet har lav GI uten å være helt nazi på det.. Når jeg tilfører mer trening må jeg nok ta inn mer mat, men for øyeblikket er dette nok for meg..

 

I løpet av 2 uker har jeg tatt av meg 4 kg, om jeg går ned mer enn det må jeg øke inntaket av mat, for en gylden regel er at man ikke bør gå ned mer enn 2 kg per uke.. Med så lite aktivitet som jeg har for øyeblikket burde jeg nok ikke gå ned mer enn 1 kg..

Ved siden av kostholdet tar jeg multivitaminer, omega 3-6-9 og ZMA før jeg går til sengs.

Uansett, dette funker for meg og har mer overskudd enn jeg har hatt på 10 år.. :ohmy:

Endret av Battone
Lenke til kommentar
I løpet av 2 uker har jeg tatt av meg 4 kg, om jeg går ned mer enn det må jeg øke inntaket av mat, for en gylden regel er at man ikke bør gå ned mer enn 2 kg per uke..

7969610[/snapback]

Det spørs litt hvor stor man er, men for vanlige mennesker som vil bli kvitt lovehandles så er 1 kg i uka et flott mål.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Tine mager kesam:

Næringsinnhold:
222 kcal
36 g protein
13 g karbo
3 g fett

7969579[/snapback]

Det er vel per 300g, er det ikke? Funker dårlig når man ikke oppgier næringsinnholdet pr. 100g, blir vanskelig å sammenlikne produkter.

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk anbefale at du aldri går mer enn 3 timer uten mat, dette vil si at du bør ha et måltid mellom time 2-3, men aldri gå sulten..

 

Eksempel..

Frokost kl. 07  . store Havregryn (ikke grøt), 

Mellommåltid; ca 09:30,  frukt, gulrøtter, kesam med litt frukt oppi..

Lunsj ca 12:00; kan være en god omelett med grønnsaker og noen reker, med litt brun ris attåt, spis så du blir mett, men ikke "full" i magen..

Du blir mest sannsynlig ikke sulten før i 15 tiden etter lusnjen så der kommer neste mellommåltid..

Middag ca. kl 17:00-1800.  Tenk det slik, du har i realiteten delt en middag i 2 med lunsjen så du spiser på samme måten middag som lunsj.  Ikke propp, kun lett mett!!  :cool: 

Middag kan bestå i at du spiser torsk/tunfisk/kylling/ med masse grønnsaker som du liker, helkornspasta bør foretrekkes om man skal spise pasta.. Et godt tips er å tilføre sterke krydder inn i kostholdet, det øker også forbrenningen..

Kvelds kommer sånn ca. rundt 20, når du blir litt sulten.  Knekkebrød, grovt brød.

 

Hele ideen er å spise lite og lett og ofte, men totale inntaket av kalorier er det samme som før vell og merke om du da ikke proppet i deg masse snacks før da.. .. Ev. kan du jo justere det ned eller opp ettersom hva du føler for.. Uansett vil forbrenningen øke.. Er viktig å få i seg nok vitaminer/mineraler, så et multivitamin kosttilskudd er å foretrekke + tilskudd på omega 3 fettsyrer..

 

 

*******************

 

Første mellommåltid blir selvsagt ca. 09:30, ikke 10:30 som jeg skrev..

7969030[/snapback]

 

Neineinei. Etter hva jeg har skjønt så er ikke gutten så veldig godt trent fra før av og har ikke så veldig god peiling på trening og kosthold (jeg vet ikke, men det er slik jeg har skjønt tråden). Og da blir det helt borti natta å sette opp kostholdsprogrammer og kosttilskudd oppover ørenene på gutten. Slikt er for de som har kommet litt lenger.

 

Men slik som har sier selv, jogge tre - fire ganger i uka etter skolen (bare jogge, ikke sette opp treningsprogrammer og intervaller og greier) , samt å trene litt sit-ups (kanskje noe pushups og?) er en helt ypperlig start. Leste en som nevnte 10 sett på magen, han må jo være spik spenna gæren. En som ikke har noe særlig grunnlag må ta det rolig i starten hvis ikke vil han sprekke innen to uker. Senere, hvis han har fått dette vaskebrettet sitt og vil komme i ennå bedre form, da er det lurt med trening- og kostholdsprogrammer, samt styrketrening osv. Jeg har drevet med dette en stund så vet hva jeg snakker om.

 

Og for han vil helt vanlig husmannskost (kjøttkaker og fisk) være helt strålende. Men selvfølgelig ikke spise junk-food og slikt da.

 

Det er bare å stå på. All trening er bedre enn ingen trening ;)

 

EDIT: Lurt å få vekk fettet først, for så begynne med skikkelig magetrening =)

Endret av LezoO
Lenke til kommentar

Hmm, om du vil ha flat mage så er faktisk kostholdet minst like viktig som treningen.. Om du har drevet med dette lenge så burde du vite at noe vaskebrett kommer ikke uten et godt kosthold.. Det er rett og slett snakk om å få fettprosenten ned.. Det du har rett i kanskje er at han ikke trenger å følge npe diett program, det vil holde om han deler opp måltidene. 6 måltider må til..

 

Men jeg vil faktisk anbefale ham å sette seg inn i kostholdet, lærer du hva du spiser så kan du kontrollere energiinntaket og dermed justere mer og få mer ut av den lille treningen han ønsker å utsette seg for.. ;)

Lenke til kommentar

Sant nok det, men for en nybegynner så er ikke seks måltider om dagen med det og det som skal til for å få flat mage. Absolutt aller først mener jeg at han burde få motivasjon til å trene videre. Dette mener jeg han vil få med enkel trening og kosthold, da han vil se noe resultater. Deretter kan han tenke mere på kostholdet (som i mange tilfeller er viktigere enn treninga som du sier) og mere avansert trening.

 

Det jeg vil fram til er at viktigste er å komme i gang uten å miste motivasjonen ved å bli proppa full av masse greier han ikke skjønner noe av ;)

Lenke til kommentar

Nei, ikke proppe ham full, men energiinntaket og motivasjon går hand i hand.. Du mister fort lysten til å trene om du hele tiden er i underskudd.. Det vil du fort være om du ikke spiser sånn nogenlunde riktig.. La oss si han sitter på skolen, spiser frokost og lunsj, thats it.. Når han da kommer hjem så er blodsukkeret lavt og energien i kroppen lav, han vil mest sannsynlig ikke ta den løpeturen han egentlig trenger..

 

Men som du sier, ikke lurt å prakke på ham alt for mye med det samme, men litt elementært kosthold vil alltid være lurt. Og spiser han riktig så er plutselig den 4 joggeturen unødvendig..

Lenke til kommentar

Kosthold er ikke så viktig egentlig, utenom at du må kutte alt snop/brus og ting med mye fett. Spis 1-2 egg de dagene du trener , 1 til frokost og 1 til kvelds. Ta tran (sånn som du drikker) Smaker kanskje forferdelig de første gangene, men viss du tar 1ss hver dag og har den kjølepleskapet, smaker de ikke så verst etter en stund. Tar multivitaminer og. Har ikke et spesielt kosthold enda, men spiser regelmesigg frokost, lunsj, middag og kvelds. Viss du føler deg sulten mellom måltidene, ta deg en frukt/grønnsak. Mager leverpostei inneholder jern, halvgråftbrød/grovt onneholder fiber og egg inneholder proteiner :thumbup: Viss du føler at du etter en stund ikke får i deg nok næring, kan du begynne med kosttilskudd, men akkurat det har ikke eg så mye kunnskap om.

 

Trener 3 ganger i uken, av og til 4:

Tirsdag: Innebandy. Torsdag: Fottball. Søndag: Innebandy. De dagene eg ikke trener noe av det, pleier eg og ha kondisjon/styrketrening: 20 min på ergometersykkel (spinnesykkel) Styrketrening: 4 X 10 push-ups, 10 sit-ups, 10 skrå sit-ups (hver side), 10 "bein" sit-ups (ligger med strak rygg og løfter beina opp i steden for ryggen), 10 liggende sit-ups (strak rygg/bein og løfter med magen). Til slutt 20 min på ergometersykkel. Husk og alltid varmeopp/og ned før og etter treninga, pleier og ta det på ergometersykkelen. Bruker av og til manualer for å trene biceps. Viss du går inn på www.mil.no og ser på treningsopplegget der, kan du se hvordan push-upsene tas, det er den "typen" som de bruker på opptaksprøver, og for min egen del, synest eg den er tyngst og får trent tricepsen bedre.

 

Viss du drikker kaffi, drikk 1-2 kopper 1 time før du begynner å trene, det hjelper kroppen og frigjøre fettet og forbrenne det.

 

Viss det er noen som har noe å tilføye eller det er noen som mener at det eg skriver er helt på jordet, er det bare å rope ut!

 

Kan kanskje tilføye for de som ikke er så veldig fan av ergometersykkel, så er dette på vinterstid, bor på landet så når det ikke er glatt på veien og ikke alt for kaldt sykler eg ute :)

 

Og selvsagt, no søvn. Har som mål og sove 8 timer hver natt.

Martin.

Endret av toen
Lenke til kommentar
Spis 1-2 egg de dagene du trener , 1 til frokost og 1 til kvelds.

7991174[/snapback]

Hvem gidder å lage 1 egg av gangen? :p Når jeg først lager går det med minst 3 stk, helst fler.

7993622[/snapback]

ja...men viss du tenker deg litt om går det jo helt fint og koke ti egg og bare sitte du tørt i kjøleskapet. Det eg gjør er å koke to egg til frokost, og spare et av de til senere...men eg har jo eggekoker, så for meg er ikke "hmmm hvor mange egg skal eg koke i dag da, gidder eg og koke egg 2 ganger?" noe problem :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...