Gå til innhold

Få en fin mage til sommeren - hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg var på samme stadiet som "Tha postmaker" i fjor vinter. Men jeg klarte å gå ned til 70 kg, og så og si ingenting fett til sommeren. Er selvfølgelig bedre nå, men det jeg gjorde var følgende. EDIT: Veide da 82 kg, og tok 30 i benk

 

Jeg meldte meg inn på treningssenter, tok en time med treningsveileder, og skaffet meg ett par treningskamerater. For motivasjon er viktig, og man kan bli fort lei om man ikke har noen å trene sammen med. Jeg startet rett i split program, og kjørte kardio "Kondisjon" trening 1 gang i uken etter endt treningsøkt, i tillegg til at jeg syklet til og fra trening(ca 15 min hver vei). Det er viktig å vedlikeholde muskler mens man går ned, ellers blir man fort dvask og "spinkel".

 

Kosthold:

Jeg sluttet rett og slett å spise godterier, og ting jeg viste var usunt. Jeg unnet meg godterier innimellom for å opprettholde psyken, for hvis man går fra 1000-10 i skalaen i godtespising kan psyken rakne, og man gir fort opp. Spis en god frokost, gjerne grovt brød med pålegg med mye energi, som tunfisk, for å komme godt i gang med forbrenningen og dagen. Etter ett par timer spiser du frukt som mellom måltid. Gjerne banan eller eple pga karbohydratinnholdet. Deretter en god lunch, gjerne fornuftig å velge noe som både er godt for kropp og smaksløkene. Jeg startet på proteiner relativt fort, og etter en kort periode gikk forbrenningen min opp. Ved høyere forbrenning kan du spise mer, og ta inn større mengder mat uten å bli feit, samtidig vil kroppen din ha nok energi og næringsstoffer til å bygge opp muskelvev og holde kroppen energisk, så du ikke sover 22/7.

Endret av Roxrud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og der har jeg svaret til noe jeg begynte å lure på siden nyttårsaften. I året 2006 hadde jeg veldig mye trøbel med å få sove nokk, sov 1 til 2 timer før eksamen fordi jeg var redd for å forsove meg. I 2007 begynte jeg å spise helt annerledes. Anerledes mengde, type mat, tidspunkt osv og ikke minst begynte å gidde å lage mye mer ordentlig mat. Nå har jeg ikke noe problemmer med å legge meg om kveldene, og stå tidlig på morgen. Jeg skjønte ikke hva skjedde fordi søvn var et stort problem, men skjønte det nå når jeg leste hva du skrev Roxrud.

"Quote":og holde kroppen energisk, så du ikke sover 22/7 "Quoteslutt".

Lenke til kommentar

Sånn for sikkerhets skyld, skal man stoppe helt i pausene når man trener kardio eller gå over til jogging?

 

Og er det maksgrense for hvor kaldt det bør være?

 

 

 

 

 

Edit: Tok første runde nå, det var et mareritt. Ble nærmere 1-2 min pause og 20 sek spurt. Får ta meg en ny runde en annen dag.

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar
Sånn for sikkerhets skyld, skal man stoppe helt i pausene når man trener kardio eller gå over til jogging?

 

Og er det maksgrense for hvor kaldt det bør være?

 

 

Edit: Tok første runde nå, det var et mareritt. Ble nærmere 1-2 min pause og 20 sek spurt. Får ta meg en ny runde en annen dag.

7841377[/snapback]

Lett jogging/rask gåing er bra. Går ut ifra at du mener intervalltrening med pauser. Du blir fortere kvitt melkesyra i muskla når du holder de i bevegelse og ikke stopper opp helt. Prøv å varier mellom 30 sek rask jogging og 30 sek lett jogging/rask gange.

 

Det er strengt tatt ikke maksgrense for hvor kaldt det er men er du i fin form og kler på deg godt(hode, hender, bryst, skritt) er det ikke noe problem å jogge i 10-15 kalde.

Lenke til kommentar
Sånn for sikkerhets skyld, skal man stoppe helt i pausene når man trener kardio eller gå over til jogging?

 

Og er det maksgrense for hvor kaldt det bør være?

 

 

 

 

 

Edit: Tok første runde nå, det var et mareritt. Ble nærmere 1-2 min pause og 20 sek spurt. Får ta meg en ny runde en annen dag.

7841377[/snapback]

 

 

Trener Gerilja Kardio. 20 sekuder spurt, 10 sekunder pause. 8 ganger gjør du det. Det er helt killer!

Lenke til kommentar
Nedtrekk er en fin øvelse, og så fort du føler deg klar for det bør du prøve å implementere knebøy og markløft i programmet ditt. Men dersom du føler for å begynne med manualer så gjør du det. Men være klar over at det er en del muskelgrupper som er mye lettere å trene med bedre utstyr.

7825378[/snapback]

 

Nedtrekk er like dårlig erstatning for chins, som smith er for frivekt. Når man trener vil man at det man holder på med skal bygge funskjonell styrke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Nedtrekk er like dårlig erstatning for chins, som smith er for frivekt. Når man trener vil man at det man holder på med skal bygge funskjonell styrke.

7850691[/snapback]

Støtter ikke det synet! Draveien i nedtrekk er relativt fri i forhold til løfteveien i smithbenk.

Lenke til kommentar

Vel, er ikke helt enig i det da, smith er jo mye mer låst i forhold til frivekter enn chins - nedtrekk. Husk at ulempene med smith er at man ikke trener alle støttemusklene som er så viktige under løftet. De øker balansen og de bedrer fysikken din. Nedtrekk er imo ganske lik chins. Bygger jo like funksjonell styrke. Det er ikke like stort krav til god balanse under øvelsen i disse trekkøvelsene, i motsetning til pressøvelser. Dessuten har man den fordelen at med nedtrekk kan man ha lettere belastning enn på chins, noe som ofte er viktig for nybegynnere da de kan ha problemer med x antall chins.

Lenke til kommentar

# Ikke alle er kun opptatt av funksjonell styrke.

# Nedtrekk trener ryggen bra dersom man får kontakt med musklene, og man kan i tillegg lettere variere vektene mer enn det man lett kan gjøre ved chins.

Det finnes også de som tar 20kg i nedtrekk, man kan ikke forvente at disse skal trene chins.

Lenke til kommentar

Det spørs på intensiteten du har tenkt å sykle med, hvor mye tid du har til overs og litt slikt. Jeg tror at for en "average joe" er det bra å sykle så mye du gidder. Prøv å få til å sykle noen ganger i uka, helst 45min+ når du først setter igang. Eller prøv Guerilla Kardio (google det eller søk på forumet), om du har god viljestyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...