Gå til innhold

Få en fin mage til sommeren - hvordan?


Anbefalte innlegg

Selvsagt var det ment som et angrep, vell og merke ett motangrep, men et angrep for det.. Når noen ber meg holde kjeft og ikke vet hva jeg prater om så har det egentlig ikke så mye med sak å gjøre.. Når man i tillegg (lopper87) legger ord i min munn som jeg ALDRI har sagt så blir hele greia bare helt borte..

 

Hva er vitsen med å angripe, kunne han ikke bare på en enkel og grei måte forklart hva han mente, så kunne man sikkert debattert på en grei og saklig måte..

 

Istedenfor å spørre hva jeg mente med setningen så drar han inn masse fakta opplysninger som ikke har noe med å bruke kroppen sin som vekt, men kun generelt om vekttrening.. Jeg anbefaler Lopper87 å vise til en eneste seriøs forsker eller lignende som kan fortelle meg at man ikke kan bruke kroppen sin som vekt for å trene styrke.. Jeg har lest en del og aldri hørt noen påstå at dette ikke går an.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke en solid ramme være viktig for at magen skal se fin ut? Ville du ha likt å se på et sett flotte pupper som var festet på ei jente med downs syndrom (for å overdrive litt)?
Du er ganske flink til å overdrive, ja. =D
Det er fortsatt ikke det Norhtgarden har spurt om. Og nei, du er ikke alene om det synet angående ramma rundt.
Så, hva mener dere jeg bør gjøre? Trene både kardio, og styrke med vekter, eller, what?
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg egentlig trenger noen til å sette opp ett skikkelig kosthold for meg.

Eller, en liste for hva jeg skal spise, og når.

Kunne en person være så hjertelig snill og gjort det?

Men, jeg går altså på videregående, så jeg har ikke akuratt tid til å lage omulett i skoletiden.

 

Tusen hjertelig takk til den som orker det. =D

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg egentlig trenger noen til å sette opp ett skikkelig kosthold for meg.

Eller, en liste for hva jeg skal spise, og når.

Kunne en person være så hjertelig snill og gjort det?

Men, jeg går altså på videregående, så jeg har ikke akuratt tid til å lage omulett i skoletiden.

 

Tusen hjertelig takk til den som orker det. =D

8045167[/snapback]

Anbefaler heller at du skriver hva du spiser, og når, i en egen post. Jeg kan jo si at du bør spise tunfisk til formiddagsmat og laks til middag, men om du ikke liker fisk ender det da opp med at du lar være å bruke kostholdsplanen eller at du prøver, går lei, og faller helt tilbake på gamle vaner fremfor å ta med deg det som har væt positivt.

Det er mye lettere å modifisere folks kosthold, anbefale forandringer, enn det er å sette opp et kosthold som fungerer bra og som samtidig faller i smak.

Hvor mye du veier, hvor ofte du trener og denslags er også greit om du nevner i en eventuell post.

 

Ellers har jeg lyst til å si meg enig i at en kombinasjon av kardio, styrketrening og diverse nok er det beste, anbefaler det. Med litt variasjon er det enda artigere også :)

Lenke til kommentar

Okai. Jeg har skrevet dette før, men det er vel ikke noe problem at jeg skriver det igjen.

 

I ukedagene står jeg som vanlig opp 07:15, og starter dagen med en porsjon havregrynsgrøt med melk og litt sukker.

Jeg går til skolen, og spiser ikke før klokken 11:00, da er det lunsj, og jeg pleier å spise to-tre brødskiver med alt fra brunost til rekesalat.

Gjennom dagen pleier jeg som oftest å drikke en god del vann, siden vi har en kjekk vannautomat på skolen, så der føler jeg at jeg er flink.

 

Når jeg kommer hjem fra skolen, så varmer jeg opp det som er igjen av havregrynsgrøten fra morgenen, med melk og litt sukker.

Når jeg spiser dette varierer siden jeg noen ganger kommer hjem tidligere enn andre.

Men det pleier å skje mellom 13:40 og 15:10.

 

Så, går det en liten stund før det er middag. Det varierer litt når, siden mamma ikke alltid kommer hjem på samme tidspunkt.

Men vi spiser rundt omtrent 16:00 - 17:00, sjelden senere.

Til middag spiser vi det meste. Fisk, taco, kylling, ja. Jeg tror middagen er ganske variert og sunn, egentlig.

 

Hittil har jeg syklet rundt 19:00, tre ganger i uken. Samtidig har jeg tatt armhevninger, situps, dips, og slike lette øvelser.

Etter jeg har trent pleier jeg som regel å drikke vann, og kanskje ta meg noe frukt, en banan, eller noe slikt.

 

Så, er det kvelden rundt 23:00-01:00-tiden.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar

Som Zethyr sier.. Lettere å justere et nåværende kosthold enn å endre på det totalt.. Vi vet nå at du går på skolen.. Når du trener er det viktigste at du får i deg nok mat/energi, og det beste er at det kommer ved riktige tidspunkt så det ikke slår deg ut under trening.. Er selvsagt ikke helt heldig med en tung middag rett før en løpetur, bare et eksempel. Men en gylden regel, og råd, som gis til både dem som trener og vil ned i vekt er å spise ofte, ikke mer enn 3 timer mellom hvert måltid.. Hvor mye man spiser er etter hver persons behov og forbruk.. Hvor sunt man spiser er hvor "nazi" man ønsker å være, men man trenger ikke være ûber sund for å oppnå gode resultater..

 

 

******************

 

Sånn direkte vil jeg si at du bør få i deg et til måltid mellom frokost og lunsj.. Frukt eller et eller annet som gir deg noe energi. Hva med å ta deg en cottage cheese eller kesam til kvelds etter trening.. kroppen trenger proteiner og disse 2 er gode kilder.. Egg funker og..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Battone:

Jeg vet at du ikke sa noe om at man ikke trenger vekter for å bygge muskelmasse, det var en svikt av meg og si det.

 

Hensikten med at jeg formulerte meg på den måten jeg gjorde, var fordi denne uttalesen er direkte feil og er ikke basert på vitenskapelig basis;

Kroppen selv er noe av den beste vekten man kan bruke etter min mening...

 

Før i tiden så trodde man også akkurat det du mener, at man ved å trene med mange repitisjoner økte den såkalte "utholdende styrken" (man øker litt, men i en alt for liten grad i forhold til høyere intensiteter). Dette vet vi i dag er direkte feil. For å kunne bli sterkere, både utholdende og maksprestasjon, må man trene med høyere intensiteter (over 80% av 1RM/repitisjons maks) for å både kunne øke maksstyrken og den utholdende styrken (når maksstyrken øker, vil den såkalte utholdende styrken følge etter) Som allerede nevnt, er de eneste fordelene med høyrepitisjons trening at det kan øke glykogenlageret i kroppen og gjøre at man tåler høyere surhetsgrad og meleksyre i muskelen. Dette er akkurat hva jeg har nevnt i tidligere innlegg.

 

Jeg har også nevnt at for en som allerede er utrent, og så vidt klarer for eks 10 armhevninger, kan kroppsvektstrening være ypperlig til å starte med, fordi intensiteten er god nok til at personen kan gjøre framgang. Problemet er at man før eller senere må øke intensiteten for å kunne gjøre effektiv videre framgang. Det er dette jeg har prøvd og poengtere hele tiden. Demed er kroppsvektstrening der intensiteten fort blir for lav, en håpløs måte å trene styrke på og det håper jeg du forstår nå.

 

For å gjøre dette veldig klart for personer som leser her, skal jeg gi noen definisjoner og forklaringer;

 

Styrke - evnen til å produsere mest mulig kraft, på kortest mulig tid.

Intensitet - % av 1 repitisjons maks/ maksløft.

 

Metabole faktorer som oppstår ved for eks høyrepstrening som gjør at det svir i musklene, har ingenting med å bygge styrke å gjøre. Ved å bygge styrke må man enten øke antall rekrutterte motorenheter i musklene, eller øke såkalt "rate-coding" (dvs evnen motorenhetene dine har til å kommunisere). Dette gjør man effektivt ved å trene over en intensitet på 80% av 1RM. Da jeg forstår at dette kan være fremmedord for noen, anbefaler jeg å lese den artikkelene for ytterliggere fortståelse; http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1241594

 

Styrke handler om gjøre nervesystemet mer effektivt og har veldig lite å gjøre med om du blir utslitt av en øvelse eller ikke. Som dere kanskje skjønner handler ikke dette verken om å trene med vekter eller kroppsvekt. Det handler om at man må trene med en høy nok intensitet for å kunne bli sterkere. Det er ikke det å trene med vekter som er viktig i å bygge styrke, men at man trener med en høy nok intensitet.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Hmm, nå ser jeg ikke noe som går direkte i mot det jeg sier..

Han nevner 2 måter du kan og bør trene; enten fart eller økt vekt. Økt vekt kan man selvsagt bare gjøre til en viss grad med kroppen, så vil man bygge større muskler så må man mest sannsynlig inn på vektrommet etterhvert, som Looper87 så korrekt sier..

 

Skal man ikke nødvendigvis øke muskelvolumet så kan man f.eks. øke frekvensen på de berømte armhevningene, eller andre øvelser man ønsker.

 

Og jeg visste ikke alt som stod i den artikkelen, men har lest en god del av artiklene til Chad Waterbury.. Mye bra som kommer fra den mannen..

Lenke til kommentar

Uengigheten ligger i at du skrev at man ikke trenger vekter for å bygge styrke, som jeg mener blir en helt feil uttalelse, fordi man før eller siden må øke intensiteten i treningen for videre fremgang. Kan godt være at du mente noe annet. Jeg fikk inntrykk av at du mente at vekter var helt unødvendig for den som vil bli sterkere. En intensitet som tilsvarer over 80% av 1RM er ganske tungt og tilsvarer et repitisjonsområde mellom ca. 1-7 repitisjoner. Selv de aller mest utrente vil ikke nå denne intesiteten når de trener armhevninger, utfall eller hvilken som helst øvelse som innebærer at man bare bruker kroppen. Dermed blir vekter nødvendig for å bygge styrke.

Lenke til kommentar
Okai. Jeg har skrevet dette før, men det er vel ikke noe problem at jeg skriver det igjen.

 

I ukedagene står jeg som vanlig opp 07:15, og starter dagen med en porsjon havregrynsgrøt med melk og litt sukker.

Jeg går til skolen, og spiser ikke før klokken 11:00, da er det lunsj, og jeg pleier å spise to-tre brødskiver med alt fra brunost til rekesalat.

Gjennom dagen pleier jeg som oftest å drikke en god del vann, siden vi har en kjekk vannautomat på skolen, så der føler jeg at jeg er flink.

 

Når jeg kommer hjem fra skolen, så varmer jeg opp det som er igjen av havregrynsgrøten fra morgenen, med melk og litt sukker.

Når jeg spiser dette varierer siden jeg noen ganger kommer hjem tidligere enn andre.

Men det pleier å skje mellom 13:40 og 15:10.

 

Så, går det en liten stund før det er middag. Det varierer litt når, siden mamma ikke alltid kommer hjem på samme tidspunkt.

Men vi spiser rundt omtrent 16:00 - 17:00, sjelden senere.

Til middag spiser vi det meste. Fisk, taco, kylling, ja. Jeg tror middagen er ganske variert og sunn, egentlig.

 

Hittil har jeg syklet rundt 19:00, tre ganger i uken. Samtidig har jeg tatt armhevninger, situps, dips, og slike lette øvelser.

Etter jeg har trent pleier jeg som regel å drikke vann, og kanskje ta meg noe frukt, en banan, eller noe slikt.

 

Så, er det kvelden rundt 23:00-01:00-tiden.

8045514[/snapback]

 

 

Drop sukker på grøten. Ikke spis rekesalat og lignende på brødet. Spis skinke o.l, (mindre enn 4g fett) gjerne med paprika på for å gjøre det mer spennede. Du kan vel ikke gjøre mye med middagen siden du bor hjemme, men dropp pommes fritesen eller mye saus om det er tilbehør. Dette er kjedelig og det blir ikke like godt, men husk at alle monner drar, og du vil lettere merke fremgang.

Lenke til kommentar

Kan jo ikke droppe sukker på havregrøt, da smaker det jo jævlig å han vil gi det opp etter en kort stund. Mat man skal spise ofte må smake bra, er en grunn til at stort sett alle gir opp tunfisk etter 3-4 ganger. Og litt kickstart med sukker så tidlig på dagen gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Kan jo ikke droppe sukker på havregrøt, da smaker det jo jævlig å han vil gi det opp etter en kort stund. Mat man skal spise ofte må smake bra, er en grunn til at stort sett alle gir opp tunfisk etter 3-4 ganger. Og litt kickstart med sukker så tidlig på dagen gjør ingenting.

8057922[/snapback]

Kjør frukt i istedenfor rent sukker :)

Lenke til kommentar
Kan jo ikke droppe sukker på havregrøt, da smaker det jo jævlig å han vil gi det opp etter en kort stund. Mat man skal spise ofte må smake bra, er en grunn til at stort sett alle gir opp tunfisk etter 3-4 ganger. Og litt kickstart med sukker så tidlig på dagen gjør ingenting.

8057922[/snapback]

Kjør frukt i istedenfor rent sukker :)

8059659[/snapback]

På havregrøten? :(

 

Å hvorfor er alle så imot sukker, men bøtter i seg gatorade o.l.

Lenke til kommentar

Det er egentlig helt utrolig hva man finner sukker i. Skal man være nazi på sukkerinntaket så kan man nesten ikke spise noen ferdigproduket..

Sukker i ketchup, sukker i buljong?!, sukker i bortimot alle suppeposer om jeg ikke tar helt feil..

 

Et greit alternativ til sukker kan være fruktose, merker egentlig ikke så stor forskjell til vanlig sukker..

Lenke til kommentar
På havregrøten?  :(

 

Å hvorfor er alle så imot sukker, men bøtter i seg gatorade o.l.

8059729[/snapback]

Jeg legger iallefall heller i banan og rosiner i grøten enn å tilsette sukker... Alltid gjort det ~ Vanesak.

8060109[/snapback]

Hissebæ... Ja er vel en smaksak. På grøten min skal det være mye kanel og litt sukker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...