NoviKaNa Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Ja, nå er jeg her! Boston er en dødsbra studentby, hvor omtrent hver 3. eller 4. innbygger er student. Ikke blandt de billigste (iflg. amerikanerne), men fortsatt billigere enn Norge. Økonomisk sett har det blitt flere utgifter enn hva jeg hadde trudd på forhånd. Stipend og lån vil sannsynligvis ikke holde...jeg tjente litt over 40.000,- i sommer, og hadde slitt veldig om jeg ikke hadde de pengene! Man kan nok bo litt rimeligere enn hva jeg gjør, men ville da igjen brukt mer penger på T-bane, mat ute osv. Er en kultur for å spise mer ute her, og selv om det er billigere enn i Norge (og gigantiske porsjoner), blir det fortsatt smått dyrt i lengden. Så om man ikke har en garanti i ekstra penger fra foreldrene, anbefaler jeg å legge seg opp en liten slant før man drar. Nå skal det også sies at jeg har betalt depositum og siste månedsleie ($1500), samt helseforsikring til skolen som jeg fikk opphørt ($1700). Har også betalt et par planlagte reiser, så når jeg tenker meg om kan man nok leve på stipend og lån om man bor rimelig og ikke foretar seg noe. Men hvem drar til USA, og ikke reiser litt rundt? Og jeg kunne sikkert spart 10$ her og 10$ der ved å ikke være med ut og ta et par øl etter forelesning, men er liksom ikke verdt innsparingen det heller Tenkte å se etter jobb på skolen til neste semester da. tjener 10-12$ timen, men vanskelig å få jobbene, siden det er så mange studenter som har lyst på dem. Lenke til kommentar
Guero Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Fint at du har det bra. Boston høres ut som en spennende by. Selv studerer jeg finans i San Antonio, men begynner på MBA studiet ved NHH til våren. Etter fire år kjenner jeg at det frister å reise hjem til vakre Bergen og ha muligheten til å se Brann For andre som kunne tenke seg et par år her borte: Hvis man har gode karakterer fra bachelor studiet så kan jeg anbefale Universit of Texas in Austin. MBA programmet er høyt ranket og byen er meget bra. Bachelor studiet deres er også veldig bra. Lenke til kommentar
TWA Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ja, nå er jeg her! ... Hva studerer du? Hvordan er det akademiske nivået i forhold til hva du er vant med? (Samme spørsmål stilles egentlig også til dere andre som er studenter i USA ) Endret 19. oktober 2007 av TWA Lenke til kommentar
Guero Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Ja, nå er jeg her! ... Hva studerer du? Hvordan er det akademiske nivået i forhold til hva du er vant med? (Samme spørsmål stilles egentlig også til dere andre som er studenter i USA ) jeg har fullført en bachelor grad her i san antonio, og er nå halveis i første semesteret på en master of science in finance grad. Jeg vil si at nivået er variabelt. Jeg har hatt en del glimrende professorer, og noen ikke fullt så gode. En av professorene mine dette semesteret er faktisk en med meget høy anseelse når det kommer til research. Hovedforskjellen her fra i Norge er at man har flere prøver her borte og oppgaver man må levere inn. Så karakteren man får er ikke bare basert på eksamenskarakteren. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Ja, nå er jeg her! ... Hva studerer du? Hvordan er det akademiske nivået i forhold til hva du er vant med? (Samme spørsmål stilles egentlig også til dere andre som er studenter i USA ) Jeg tar Master of arts in IMC (markedskommunikasjon). Vanskelig å kommentere det akademiske nivået og læremetoder mot master i Norge, siden jeg ikke vet twat om hvordan det funker der Men jeg tok hvertfall bachelor i internasjonal markedsføring ved BI før jeg kom hit, og har kun 2 fag dette semesteret, hvorav det ene bruker samme boken som jeg har hatt tidligere (Kotler). Begge fagene er relativt introduserende i markedsføring, så for min del er det teoretiske relativt enkelt så langt. Men som Guero sier er det langt flere case, innleveringer og fremføringer, hvor alle teller på totalkarakteren. Samme gjelder aktivitet under forelesningene. Det er litt annerledes enn hva jeg er vant til fra BI, hvor det stort sett har vært avsluttende eksamener som teller 100%. Det gjør at man er nødt til å opprettholde et visst nivå under hele semesteret for ikke å falle av. Det legges også veldig vekt på at man har en del kunnskap fra før, og at dette blir brukt videre. Derfor er ikke teorigjennomgangen så omfattende, og det legges opp til at man leser seg opp til det selv. Jeg har også klasser på maks 30 stk, så det er mye interaktivitet og diskusjon, og lite "høre på hva foreleser sier". Man er også nødt til å opprettholde en gjennomsnittskarakter på B (GPA 3.0) for å kunne starte på nye semestere. Slik er det hvertfall på min skole, og tror det gjelder de fleste skoler med master-grader. Når det er sagt, så sier man at det ikke er så vanskelig å få A og B når man tar masterstudie, og de innleveringene og eksamenene jeg har hatt så langt bekrefter nok det. Er nok ikke riktig å si at det er lett, men alle ens medelever, samt en selv, er nok topp motiverte og bør ikke ha noe problem med å produsere. Merk at jeg kun uttaler meg på basis av min skole, Emerson College. Kan nok være ganske forskjellig fra skole til skole Lenke til kommentar
Jan Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ser jeg og Vice deler samme oppfatning. Det skal ikke mer til enn et åpent sinn og litt bakgrunnsjekking. Endret 19. oktober 2007 av Jan-Erik Lenke til kommentar
TWA Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hmm, oppgaver, fremføringer og muntlig aktivitet i timene tiltaler meg ikke veldig Noen som har erfaringer fra master of science-studier (gjerne ntnu-folk)? er opplegget slik på disse studieretningene også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå