NoviKaNa Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hei! Jeg vurderer sterkt å ta en MBA i USA til neste år (selv om søknadsfristen nærmer seg med stormskritt!). Derfor lurer jeg på om det er noen som kan anbefale skoler og/eller byer? Har aldri vært i USA før, og kan meget lite om forskjellige byer. Fint med noen innspill som kan gjøre det enklere å sikte seg inn på skoler Lenke til kommentar
magicus Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Skal du studere på universitetsnivå er det visse ting du trolig ikke er klar over om usa generelt og universitetene der. - Usa har meget strenge REGLER på alt. Og da mener eg alt. Regler fra hvilken retning en har lov til å løpe på når en løper i central park (NYC) til bussjåfører som nekter å slippe deg på bussen før alle andre har gått av. - Det kryr av reklame, billboards og annet dritt overalt. Både holdningsskapende dritt slik som f.eks reklamer på subwayen som sier: Ikke rist barnet ditt når det gråter etc. Eller hver eneste gang døren lukker seg på subwayen spilles det ett bånd av en fyr som sier: "Mind the closing doors plz" Dette blir en ekstremt fort lei av i lengden. Du kan fnyse av det nå, men når du blir plagd med slikt hver dag så tærer d på nervene. - Det er VANSKELIG å få tak i frukt og grønnsaker utenfor de store byene. Det kryr av mcdonalds, frityrstekte retter, restauranter, diners og annet fettende griseri overalt. I tillegg er det mange kiosker som selger mat på boks, tonnevis med sjokolade og annet usunt dritt. Mens butikker med utvalg er begrenset. -Og skulle du finne en butikk utenfor storbyene som har litt utvalg er den garantert gjemt vekk langs en motorvei. For du skjønner enda en genial ting her er at alt er så spredt rundt om kring. Ideen er at alle skal ha en bil og kjøre rundt på dinersene, matbutikkene og starbucksene. Mens for oss som ikke har bil er det meget begrenset hva en har tilgang til. Busstilbudet er generelt MEGET dårlig. Og det er stort sett de fattige som tar buss og det merkes på klientellet når en sitter der. Fortau er ett fremmedord i mindre byer i usa. Regelen er at wallmart og kjøpesentre ligger litt utenfor byen slik at en må kjøre der. Har sett flere wallmart og kjøpesentre der det ikke finnes fortau som leder til eller fra senteret. Og å begi seg ut på motorveien til fots anbefales ikke. Det meste har samme prisnivå som i Norge, det er en del varer som har ett litt mindre prisnivå enn i norge. - Men disse pengene taper du fort når du må betale 100dollar i gebyr for å få time til intervju for visa hos den amerikanske ambassaden + transport og boutgifter i oslo for denne affæren. I tillegg til ett nyopprettet "sevis fee" på enda en 100 dollar(640kr) som du må betale. Disse pengene som alle studenter betaler brukermyndigheten til å lettere systematisere, overvåke og kontrollere studentene i landet. Istedet for at usa betaler for å samordne informasjonen de har om utenlandsstudentene i landet mellom de ulike offentlige organ så sender de like greit regningen til studentene selv. - Og når penger først er temaet.. I tillegg til de 25 kr du må betale i gebyr hver gang du drar visaen i en ATM i USA + 1,75% i valuta påslag så er det vanlig praksis at banken som driver automaten tar 1-2 dollar i tillegg til gebyrene fra banken i norge og gebyrene til visa og i tillegg til det du måtte ta ut av penger. Skulle du starte en skandia konto så slipper du de 25kr hver gang du drar visaen, men d må betale 250kr for å få visaen til å begynne med. Da er spørsmålet komme du til å dra visaen mer enn 250kr/25kr ? trolig ikke. Du kan starte en bank2 konto og slippe å betale de 25 kr når du bruker kortet i utlandet og slippe å betale 250 kr for å få kortet, men du må ha 15000kr på visakontoen for at de sender deg visaet. Og bank2 har elendig innskuddsrente slik at du taper mer penger enn om du ikke gjør noe i det hele tatt. I USA har de en fin uvane med å utelate skatt på alt. Prisene som opplyses i butikker og overalt i samfunnet er utelatt skatt. Slik at du alltid kan regne med å betale mer enn det står på prislappen. Det er deres måte å si takk for at du handlet der. Telefoni er også ett mareritt i usa. Telenor har, som de andre operatørene, skyhøye priser skulle du bruke deres kontantkort i usa. Å kjøpe kontantkort i usa er heller ingen smertefri prosedyre. Du må betale for å i det hele tatt få ett simkort.. rundt ca 100kr. Og som tidligere nevnt er jo aldri moms inkludert så det blir alltid dyrere. Når du så får sim-kortet så er det ikke konfigurert for å motta sms og du må lete og grave for å få oppsett og aktivere sim-kortet for mottak og sending av sms. Dekningen er også ett mareritt i usa da den er meget begrenset, også i byer. Når du så kommer sjekker inn på studenthjemmet finner du ut at det ikke fins noe annet i rommet bortsett fra en madrass, og en liten lampe rett ved døren + skrivebord og stol. Du må altså ut og kjøpe dyne, dynetrekk, pute, putetrekk, laken, skrivebordslampe, håndkle, kabel for internett tilgang osv... Skulle du tro at det var billig å bo på studenthjem i usa siden det kanskje er ørlite granne billigere der enn her i norge? Da tar du feil. Studentsamskipnadene i norge får støtte fra staten til å bygge ut og holde prisene i markedet nede. Her i usa er det omvendt. Universitetene får ikke penger til dette. Og siden studenthjemme til universitetet er nærme, du får sosialt samhold med de andre studentene og det er lettest og tryggest å få til, spesielt for utenlands og utenbys studenter så setter de leien meget høy (4000kr i måneden). Dette kan de fint gjøre og studentene strømmer likevel til siden det er begrenset med leiligheter på marked og spesielt leiligheter i nærheten av universitetet. Og når du bor på ett studenthjem er du ofte pålagt å følge deres "mealplan" Altså du må betale flere 1000kr i måneden EKSTRA i tillegg til de 4000kr i husleie der du må dele rom og toalett for å spise maten de lager på studenthjemmet. Skal du bo på studenthjemmet og treffe andre studenter må du altså betale denne dyre leien OG spise den maten de lager og betale dyrt for dette. På denne måten klarer universitetet eller colleget å få deg til å bruke alle pengene dine på å kjøpe varer og tjeneste som univsersitet tilbyr til prisen de bestemmer. Det er også vanlig at universitetet har helseforsikringskrav. Det vil si at universitetet tilbyr en helseforsikringspakke som er ca 6ganger dyrere enn den ANSA og andre ledende leverandører av helseforsikring i norge tilbyr. Universitet ber deg kjøpe deres helseforsikringspakke da den forsikringen du hadde tenkt til å kjøpe i norge trolig ikke dekker de spesifikke og unødvendige kravene de har satt med det formål å få deg til å kjøpe deres helseforsikring. - Og når eg først er inne på temaet helse... Det er vanlig at det er ett krav om at du må vise til at du har tatt visse vaksiner i norge for å i det hele tatt få lov til å studere ved universitetet.. Dette må du klare å dokumentere. Klarer ikke du å dokumentere å ha mottatt disse vaksinene blir du A. kastet ut av universitet og dermed kastet ut av usa Eller B. Du betaler en pen slump penger for at de tester deg for tuberkulose og div andre smittsomme sykdommer og evnt betaler dem for å gi deg vaksine. På denne måten sikrer de enda en inntektskilde til seg selv. Og skulle du bo på ett studenthjem så må du være klar over at det er strenge begrensninger på bruk og oppbevaring av alkohol og røyk. Her gjelder detaljerte regler igjen som igjen blir håndhevet gjennom spesifikke sanksjoner som bøter fra universitetspolitiet, utkastelse (der du selvfølgelig ikke får igjen pengene du har betalt for å bo der) osv. Når du kommer til ambassaden og når du kommer til grensekontrollen må du avgi fingeravtrykkene dine til venstre og høyre pekefinger. Dette og annet personlig informasjon om deg blir så systematisert og gjort tilgjengelig til ulike offentlige byråer i usa og er finansiert gjennom sevis fee'et som du må betale. For å få visaet må du fylle info om tidligere arbeidsgivere, stilling du har hatt i militæret, alle land du har vært i osv. Disse skjemaene og flere kan du finne på www.usa.no skulle du fortsatt være interessert i å reise. Du må ikke glemme å få tak i passbilder av deg selv (50kr på automat) og 62kr til frimerker slik at de kan sende passet ditt med visaet rekommandert i posten istedet for vanlig post. Når du så kommer til usa vil du merke litt kulturforskjeller.. som f.eks at når noen sier "how are u doing" så er de ikke interesert i å vite hvordan du faktisk har det. Det er bare en frase de sier som ett slags hallo. Du kan gå på Macdonalds eller annen fastfood restaurant basert og merke at ekspiditørene sier "How may I help you sir." Men med ett ansiktsutrykk, kroppsspråk og tone i stemmen som virkelig viser det motsatte, nemlig at de ikke er så instillt på å ta imot ordren din. Samme gjelder når bestillingen er ferdig og de sier: "thank you for shopping here" eller en annen variant av denne tomme setningen. I europa de siste årene har stort sett alle flyplasser satt opp ett bånd som går i loop med faste mellomrom der en stemme sier: Dont leave your luggage unattended. I Usa har de tatt steget videre. Der går båndet i loop, på engelsk og spansk, på busstasjonen at bagasjen din kan bli tatt fra deg og undersøkt av sikkerhetsmessige grunner. Kameraer er overalt. Og til og med university police har pistol og batonger klare når de går på campus. - Når det gjelder standarden generelt og hygienen så er denne dårligere enn i norge. Rotter er vanlig i subwayen og kakkelakker er en kjent gjest, da spesielt på billige vandrehjem. -Reklame og regeltorturen er så utbredt at det henger plakater på veggen rett utenfor døren der det står: Ikke glem å vaske hendene dine. På en annen står det ikke spre bakteriene dine, hold deg for munnen når du nyser. -Religiøse fanatikere er vanlig og det er like vanlig med tiggere som det er med fanatikere som kommer bort til meg og gir meg brosjyrer der det står:" If you were to die today, God forbid, are you sure you would go to heaven? fulgt av en rekke bibelsitater og reklame for en kirke. Stort sett passer hollywood sterotypen av afro amerikanere og vanlige rednecks ganske bra med personlige erfaringer. Liker du øl, sånn som meg, så er nok dessverre usa ikke rette stedet å gå.. 21 årsaldersgrense for alkohol, ulovlig å ta med mer enn 5 bokser øl inn på studenthjemmet uansett hvor gammel en er. Ulovlig å drikke mer enn 3 øl om gangen på studenthjemmet uten bli "subject to prosecution" eller "prohibited" som det så fint heter. Personlig har eg gitt en stor faen i det så langt og eg er fortsatt utenfor murene. Men det sier noe om reglene og toleransen i dette samfunnet. Liberty er ett utbredt og tomt begrep her. Bare spør i vei om det er noe du lurer på.. Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Disse boforholdene man beskriver varierer veldig mye fra hvor man går på skole og hvor man er i landet. Og ofte er dette med mat, ekstrakostnader osv kalkulert inn i regnestykket man får fra universitetene. I USA finner man de beste og dårligste universitetene i verden, og kvaliteten på boforholdene har ofte en sterk sammenheng med hvor bra universitetet. Det er klart det er mange småting man irriterer seg over, men hadde USA vært likt Norge så hadde det vel ikke vært mye vits å bo der? Lenke til kommentar
zica Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Skal du studere på universitetsnivå er det visse ting du trolig ikke er klar over om usa generelt og universitetene der. (...) 7740031[/snapback] Det var da forferdelig hvor du skulle svartmale livet i USA da? Selvsagt er det forskjellig fra Norge, men det er jo det som er så fantastisk med å studere eller jobbe i et annet land. Til trådstarter: vær "open minded" og positiv, så vil du få et supert opphold i et kjempespennende samfunn. Har selv bodd et år i USA, og hadde det suverent Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Siden du spør om byer, så anbefaler jeg deg San Fransisco og Boston. Hadde et opphold i boston selv og hadde det kjempeflott der, nivået på studiet mitt var tilsvarende MBA. Men de har de beste lærerne der. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Skal du studere på universitetsnivå er det visse ting du trolig ikke er klar over om usa generelt og universitetene der. (...) 7740031[/snapback] Det var da forferdelig hvor du skulle svartmale livet i USA da? Selvsagt er det forskjellig fra Norge, men det er jo det som er så fantastisk med å studere eller jobbe i et annet land. Til trådstarter: vær "open minded" og positiv, så vil du få et supert opphold i et kjempespennende samfunn. Har selv bodd et år i USA, og hadde det suverent 7745522[/snapback] Hva definerer du som aa svartmale? Jeg lyger ikke. Jeg har bodd i andre land over lengre tidrom og til sammenligning er ikke usa noe aa skryte av. Du som har bodd i usa ett aar kan ikke du skrive litt om det som var bra og positivt med ditt opphold? Endret 19. januar 2007 av magicus Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 henger meg på her, siden jeg også er intressert og bare for å ha den i mine innlegg Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 Takk for anbefalinger! Boston har jeg hørt andre nevne også, så det skal jeg absolutt se nærmere på! Når det kommer til den litt negative vinklingen til magicus (takk for at du gidder bruke så mye tid på tråden, forresten ), så kan man jo skrive slik om alle plassene man er. I år er jeg i Shanghai, og tro meg, det er rimelig mye som irriterer en. Men man studerer da ikke i utlandet for å ha det som i Norge, man vil jo se og oppleve andre kulturer Lenke til kommentar
magicus Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Takk for anbefalinger! Boston har jeg hørt andre nevne også, så det skal jeg absolutt se nærmere på! Når det kommer til den litt negative vinklingen til magicus (takk for at du gidder bruke så mye tid på tråden, forresten ), så kan man jo skrive slik om alle plassene man er. I år er jeg i Shanghai, og tro meg, det er rimelig mye som irriterer en. Men man studerer da ikke i utlandet for å ha det som i Norge, man vil jo se og oppleve andre kulturer 7779510[/snapback] Du velger selv om du vil høre på erfaringene mine. Skulle du dog mistrives så ikke kom her og si at du ikke ble advart. Erfaringene mine jeg har listet opp er meget konkrete og mange av disse problemene er ikke tilstede i Shanghai eller andre land. Dog hadde eg gått rimelig fort lei spyttingen og prompingen til chinksene i Shanghai hadde eg bodd der. Å oppleve en ny kultur er en opplevelse i seg selv. En utvikler seg virkelig som person av en slik opplevelse. Det er mange kulturer og "verdener" en kan utforske som er langt mindre kjent for oss vestlige enn USA. Jeg skrev innlegget mitt for å hjelpe deg ta ett mer rasjonelt valg. Og kanskje prøve å forberede deg på hva som venter i USA. Lykke til med søkingen Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Morsomt å høre hvilke ting du fokuserer på da. Det som trekkes frem som negativt er gjerne kulturelle ting som andre vil se på som positivt. Ellers er det nok meget sant at det finnes mange andre kulturer som kunne vært mer annerledes enn vår egen. Men jeg vil til USA (evnt. Canada) for å oppleve skolene, studentmiljøet, få en god utdannelse, kjenne på patriotismen og litt for å se om det "er slik som på film" Skjønner det slik at du har studert i New York, Magicus? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Er i Boston naa.. Ikke noe by aa skryte av spor du meg. Skal til canada snart. Kan gi deg feedback.. ps skal du til boston massechusats saa ikke la passet vaere igjen der du bor... Du kommer ikke inn noen som helst steder med norsk forerkort eller bankkort.. I new york gaar det fint, men i denne dritt staten gaar d ikke. Derfor sitter eg her paa en lordagskveld kl 11 foran en pc.. supert... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Var da ekstremt negativt det der, slikt får du uansett vite om når du begynner på skolen. Når jeg skulle til butikken eller noe annet så var det alltid lommebok, mobil, nøkler og _pass_ med meg. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 (endret) Siden du spør om byer, så anbefaler jeg deg San Fransisco og Boston.Hadde et opphold i boston selv og hadde det kjempeflott der, nivået på studiet mitt var tilsvarende MBA. Men de har de beste lærerne der. 7755775[/snapback] Nå tror eg at eg har forstått hvorfor folk, gjerne nordmenn, har Boston som favorittby. Det holder seg hvitt lengre ut om våren hvis du skjønner ka eg mener.. Det er en veldig hvit by.. Det fins nesten ingen svartinger der. Boston er bare noen timer unna New York City, men forskjellene mellom disse 2 byene er store . Stemningen i Boston er mer rolig, mindre folk i gatene, folk er mer høflig (alt fra mtba personell til restaurant medarbeidere som jobber for tips og vanlige folk). Var seff på Harvard university og MIT, men de imponerte ikke. Var umulig å få med meg alt siden, som eg tidligere nevnte, alt i denne byen(og universitetene) er spredt rundt overalt. Ellers.. Boston er absolutt ingen by eg kunne tenkt meg å være lenge i. I new york er det iallefall litt liv og forskjellige mennesker. La ved noen bilder. En Harvard bygning: Endret 3. februar 2007 av magicus Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du kunne ikke tenkt deg byen pga for mange hvite, færre mennesker og at det er renere? Makan til usa hat skal man lete lenge etter. Jeg syns byen hadde veldig mye å by på, men dog er nok den mest "europeiske" byen i usa. Eneste er at utestedene der stenger kl2, litt tidlig syns nå jeg. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 Du kunne ikke tenkt deg byen pga for mange hvite, færre mennesker og at det er renere?Makan til usa hat skal man lete lenge etter. Jeg syns byen hadde veldig mye å by på, men dog er nok den mest "europeiske" byen i usa. Eneste er at utestedene der stenger kl2, litt tidlig syns nå jeg. 7862901[/snapback] Duh. Spar meg for stråmenn. Og hvor har jeg sagt at boston er renere? Skal du debattere med meg så hold det saklig. Stemmer utestedene stengte kl 1 eller 2, men barene holder seg åpne lengre og der er de mindre strenge med leg og så vi hang der 1 time etter utestedet stengte. Hvem har lyst til å bo i en europeisk lignende by i usa da? Da kan eg like godt bli heme eller reise i europa. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 4. februar 2007 Del Skrevet 4. februar 2007 Nå går jeg på High School i USA, men jeg tenker jeg skal støtte magicus litt i det han skriver allikevel. - Usa har meget strenge REGLER på alt. Og da mener eg alt. Regler fra hvilken retning en har lov til å løpe på når en løper i central park (NYC) til bussjåfører som nekter å slippe deg på bussen før alle andre har gått av. 7740031[/snapback] Helt sant. USA er ufattelig strenge på absolutt alt. Her i Bismarck hvor jeg bor er det LOVBELAGT at folk under 18 år må være inne etter klokken 1 om natten. Folk under 16 må være inne etter 10:30. Alkohol er 21-årsgrense, og drikker du under det er du i STORE problemer. Politiet er også veldig glad i å splitte opp store folkemengder, da spesielt ungdom. Vi hadde en uoffisiell powerpuff fotballkamp (jente amerikansk fotballkamp) i en park. Etter fem minutter kom politiet og kastet oss bort siden vi det ble bråk for naboene (8 om kvelden) og at vi ikke fikk lov til å lyse opp parken (billys). - Det kryr av reklame, billboards og annet dritt overalt. Både holdningsskapende dritt slik som f.eks reklamer på subwayen som sier: Ikke rist barnet ditt når det gråter etc. Eller hver eneste gang døren lukker seg på subwayen spilles det ett bånd av en fyr som sier: "Mind the closing doors plz" Dette blir en ekstremt fort lei av i lengden. Du kan fnyse av det nå, men når du blir plagd med slikt hver dag så tærer d på nervene. 7740031[/snapback] Jeg har så å si sluttet og se på tv, grunnet reklame vært 7 minutt. Du aner ikke hvor irritererende det er. - Det er VANSKELIG å få tak i frukt og grønnsaker utenfor de store byene. Det kryr av mcdonalds, frityrstekte retter, restauranter, diners og annet fettende griseri overalt. I tillegg er det mange kiosker som selger mat på boks, tonnevis med sjokolade og annet usunt dritt. Mens butikker med utvalg er begrenset. 7740031[/snapback] Det er ekstremt mye McDonalds og lignende, og det er vanskelig i å få tak i noe skikkelig sundt, ja. Derimot her i Bismarck får du tak i grønnsaker på matvarebutikken, hvis du skulle ønske det. -Og skulle du finne en butikk utenfor storbyene som har litt utvalg er den garantert gjemt vekk langs en motorvei. For du skjønner enda en genial ting her er at alt er så spredt rundt om kring. Ideen er at alle skal ha en bil og kjøre rundt på dinersene, matbutikkene og starbucksene. Mens for oss som ikke har bil er det meget begrenset hva en har tilgang til. Busstilbudet er generelt MEGET dårlig. Og det er stort sett de fattige som tar buss og det merkes på klientellet når en sitter der. Fortau er ett fremmedord i mindre byer i usa. Regelen er at wallmart og kjøpesentre ligger litt utenfor byen slik at en må kjøre der. Har sett flere wallmart og kjøpesentre der det ikke finnes fortau som leder til eller fra senteret. Og å begi seg ut på motorveien til fots anbefales ikke. Det meste har samme prisnivå som i Norge, det er en del varer som har ett litt mindre prisnivå enn i norge. 7740031[/snapback] Det er mye som er spredd, ja. Jeg kunne aldri tenkt meg til å sykle ned til kjøpesenteret, siden det ville tatt meg nesten en time. Jeg bor i en by med 60 000 mennesker, så det skulle egentlig ikke vært så mye spredd. Wallmart er utenfor byen, og du må ha bil for å komme dit. Allikevel er prisene her i North Dakota ekstremt lave iforhold til Norge, så mine erfaringer er ikke like magicus her. USA er billig! - Og når penger først er temaet.. I tillegg til de 25 kr du må betale i gebyr hver gang du drar visaen i en ATM i USA + 1,75% i valuta påslag så er det vanlig praksis at banken som driver automaten tar 1-2 dollar i tillegg til gebyrene fra banken i norge og gebyrene til visa og i tillegg til det du måtte ta ut av penger. 7740031[/snapback] Tror jeg betalte 236 kroner i gebyr den første måneden jeg var her for å ta ut penger. Det er svindyrt, og du må ta ut over 200 dollar hver gang vis det skal lønne seg. Men med $200 i lomma, er det veldig lett å bruke noe Telefoni er også ett mareritt i usa. Telenor har, som de andre operatørene, skyhøye priser skulle du bruke deres kontantkort i usa. Å kjøpe kontantkort i usa er heller ingen smertefri prosedyre. Du må betale for å i det hele tatt få ett simkort.. rundt ca 100kr. Og som tidligere nevnt er jo aldri moms inkludert så det blir alltid dyrere. Når du så får sim-kortet så er det ikke konfigurert for å motta sms og du må lete og grave for å få oppsett og aktivere sim-kortet for mottak og sending av sms. Dekningen er også ett mareritt i usa da den er meget begrenset, også i byer. 7740031[/snapback] Tenker at jeg også må nevne at jeg ikke en gang kunne bruke min norske telefon her. Komplett umulig, selv om jeg hadde støtte for GMS 1900 nett. Neida, her bruker vi istedenfor et helt annet nett bare for USA, istedenfor et GMS nett slik at folk fra utlandet kan bruke sin telefon. - Og når eg først er inne på temaet helse... Det er vanlig at det er ett krav om at du må vise til at du har tatt visse vaksiner i norge for å i det hele tatt få lov til å studere ved universitetet.. Dette må du klare å dokumentere. Klarer ikke du å dokumentere å ha mottatt disse vaksinene blir du A. kastet ut av universitet og dermed kastet ut av usa Eller B. Du betaler en pen slump penger for at de tester deg for tuberkulose og div andre smittsomme sykdommer og evnt betaler dem for å gi deg vaksine. På denne måten sikrer de enda en inntektskilde til seg selv. 7740031[/snapback] Du blir tvingt til å ta en del vaksiner før du drar ja. I tillegg er det EKSTREMT dyrt å gå til legen her. Jeg hadde bronkitt og måtte gå til legen for å bekrefte dette. Jeg satt hos han i 5 minutter, og alt han gjorde var å be meg puste inn og ut, for så å hoste. Regningen kom på 101 dollar. Medisinen jeg fikk var 6 tabeletter jeg måtte betale 50 dollar for. Svindyrt! Når du kommer til ambassaden og når du kommer til grensekontrollen må du avgi fingeravtrykkene dine til venstre og høyre pekefinger. Dette og annet personlig informasjon om deg blir så systematisert og gjort tilgjengelig til ulike offentlige byråer i usa og er finansiert gjennom sevis fee'et som du må betale. For å få visaet må du fylle info om tidligere arbeidsgivere, stilling du har hatt i militæret, alle land du har vært i osv. Disse skjemaene og flere kan du finne på www.usa.no skulle du fortsatt være interessert i å reise. Du må ikke glemme å få tak i passbilder av deg selv (50kr på automat) og 62kr til frimerker slik at de kan sende passet ditt med visaet rekommandert i posten istedet for vanlig post. 7740031[/snapback] Dette var en veldig langvarig prosses, og USA skal vite ALT om deg. Det tar mangfoldige timer å fylle ut. Når du så kommer til usa vil du merke litt kulturforskjeller.. som f.eks at når noen sier "how are u doing" så er de ikke interesert i å vite hvordan du faktisk har det. Det er bare en frase de sier som ett slags hallo. Du kan gå på Macdonalds eller annen fastfood restaurant basert og merke at ekspiditørene sier "How may I help you sir." Men med ett ansiktsutrykk, kroppsspråk og tone i stemmen som virkelig viser det motsatte, nemlig at de ikke er så instillt på å ta imot ordren din. Samme gjelder når bestillingen er ferdig og de sier: "thank you for shopping here" eller en annen variant av denne tomme setningen. 7740031[/snapback] Dette blir veldig irriterende i lengden. Jeg går f.eks i gangen på skolen og folk kommer opp til meg og sier "Jon, how are you?". Før jeg rekker å svare, er de på den andre siden av gangen. Hver eneste gang du kjøper noe sier kassadama: "Did you find everything okay?". Selvsagt fant du ikke alt. Selv vertsmoren min blir irritert for dette. Kameraer er overalt. Og til og med university police har pistol og batonger klare når de går på campus. 7740031[/snapback] Dette er ikke bare på College. Også på min High School har vi kameraer over alt, pluss at vi har politibetjenter som alltid er på skolen - med pistol. -Religiøse fanatikere er vanlig og det er like vanlig med tiggere som det er med fanatikere som kommer bort til meg og gir meg brosjyrer der det står:" If you were to die today, God forbid, are you sure you would go to heaven? fulgt av en rekke bibelsitater og reklame for en kirke. 7740031[/snapback] Dette er vannvittig irrirterende. Overalt hvor du er finner du ting som omhandler gud, kristenhet osv. Er du ateist er det godt mulig at folk forteller deg at du kommer til å brenne i helvete for det. Alltid like koselig. Liker du øl, sånn som meg, så er nok dessverre usa ikke rette stedet å gå.. 21 årsaldersgrense for alkohol, ulovlig å ta med mer enn 5 bokser øl inn på studenthjemmet uansett hvor gammel en er. Ulovlig å drikke mer enn 3 øl om gangen på studenthjemmet uten bli "subject to prosecution" eller "prohibited" som det så fint heter. Personlig har eg gitt en stor faen i det så langt og eg er fortsatt utenfor murene. Men det sier noe om reglene og toleransen i dette samfunnet. Liberty er ett utbredt og tomt begrep her. 7740031[/snapback] Er du under 21 år kan du rett å slett glemme å drikke hvis du ikke vil ha frykten for politiet hengende over deg. Politiet er veldig glad i å buste fester og ødelegge morroa. I USA er ikke alt fritt. Alt går under en eller annen regel, og staten er veldig interesert i å kontrollere livet ditt til den grad de kan. Bryter du en liten regel, er du i store problemer. Ironisk nok kaller de amerikanere USA frihetens land. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Inne innen klokka ett? Prøv California du... Jeg måtte være hjemme innen 10 i et år. Og ja, det er lovpålagt. Portforbud etter 10 hvis man er under 18. Det skal også sies at de fleste amerikanere gir en lang faen i de fleste av reglene. Det er litt verre for oss utlendinger som kan bli kastet ut for det minste lovbrudd. Har ikke tallet på hvor mange ganger jeg nesten ble sendt hjem. Det var dog også på grunn av utvekslingsorganisasjonen jeg dro med. Uansett. California var topp. Har søkt på universiteter der og håper på å komme inn. Prøv å gi litt faen i det litt rigide og overfladiske, så går det seg nok til. Endret 5. februar 2007 av Th0mas Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) - Usa har meget strenge REGLER på alt. Og da mener eg alt. Regler fra hvilken retning en har lov til å løpe på når en løper i central park (NYC) til bussjåfører som nekter å slippe deg på bussen før alle andre har gått av. Disse "reglene" varierer fra dag til dag , sted til sted, land til land. Dersom du treffer på en grinete bussjåfør betyr ikke det at alle er slik. Og hva retning angår, de fleste tilrettelagte gå/løpesteder har oppdelt gangfelt, med fartsretning og ofte også et eget felt for somlekopper og et annet felt for sykler, blades etc. Kjempeflott tiltak som man også kan begynne å se anelsene av her i norge, omsider. - Det kryr av reklame, billboards og annet dritt overalt. Både holdningsskapende dritt slik som f.eks reklamer på subwayen som sier: Ikke rist barnet ditt når det gråter etc. Eller hver eneste gang døren lukker seg på subwayen spilles det ett bånd av en fyr som sier: "Mind the closing doors plz" Dette blir en ekstremt fort lei av i lengden. Du kan fnyse av det nå, men når du blir plagd med slikt hver dag så tærer d på nervene. Ikke glem de forbanna trafikkskiltene og trafikklysene som er overalt også. Man blir ekstremt irritert og sliten av å hele tiden bli minnet om på hvordan man skal oppføre seg i trafikken... - Det er VANSKELIG å få tak i frukt og grønnsaker utenfor de store byene. Det kryr av mcdonalds, frityrstekte retter, restauranter, diners og annet fettende griseri overalt. I tillegg er det mange kiosker som selger mat på boks, tonnevis med sjokolade og annet usunt dritt. Mens butikker med utvalg er begrenset. Nå vet jeg ikke spesifikt hvor du har vært hen, men dersom man beveger seg totalt utenfor allfarsvei er det vel vanskelig å få tak i det meste, slik som i alle andre land.. De stedene jeg var(og handlet) hadde som regel haugevis men svære supermarked med et utvalg man bare kan drømme om her i Norge, selv de største butikkene her blekner i forhold til en middels butikk i USA, både hva utvalg og pris angår. -Og skulle du finne en butikk utenfor storbyene som har litt utvalg er den garantert gjemt vekk langs en motorvei. For du skjønner enda en genial ting her er at alt er så spredt rundt om kring. Ideen er at alle skal ha en bil og kjøre rundt på dinersene, Bil bør man defintivt ha tilgang til. Kjenner ikke noen (norske)studenter som ikke skaffet seg bil innen første uke. Det geniale er at man får helt kurante biler for en billig penge. Legger man i en dose ekstra får man biler som det fleste pålangt nær forbinder med studentbiler. Bilforsikring er også latterlig billig om man legger litt arbeid i å finne de rette avtalene. - Men disse pengene taper du fort når du må betale 100dollar i gebyr for å få time til intervju for visa hos den amerikanske ambassaden + transport og boutgifter i oslo for denne affæren. I tillegg til ett nyopprettet "sevis fee" på enda en 100 dollar(640kr) som du må betale. Disse pengene som alle studenter betaler brukermyndigheten til å lettere systematisere, overvåke og kontrollere studentene i landet. Istedet for at usa betaler for å samordne informasjonen de har om utenlandsstudentene i landet mellom de ulike offentlige organ så sender de like greit regningen til studentene selv. Man må betale selv for studentvisa og samtidig må man også betale 800kr til den norske stat dersom man ikke har pass. Dette krever som regel et besøk hos politiet, så dersom man er redd for å bli "overvåket" anbefales verken pass eller visa. Forøvrig er Studentvisa er gyldig ut hele studietiden så, avhengig av hvor lenge man studerer så blir avgiften forsvinnende liten. - Og når penger først er temaet.. I tillegg til de 25 kr du må betale i gebyr hver gang du drar visaen i en ATM i USA + 1,75% i valuta påslag så er det vanlig praksis at banken som driver automaten tar 1-2 dollar i tillegg til gebyrene fra banken i norge og gebyrene til visa og i tillegg til det du måtte ta ut av penger. Skal man oppholde seg i lengre tid et annet sted er det billigst & enklest "tenke lokalt" Skaff deg en egen konto i en amerikansk bank så slipper man gebyrer. Renter kan man selvsagt glemme da det jo selvfølgelig ikke er snakk om å åpne noe investeringskonto, men en ren brukskonto! I USA har de en fin uvane med å utelate skatt på alt. Prisene som opplyses i butikker og overalt i samfunnet er utelatt skatt. Slik at du alltid kan regne med å betale mer enn det står på prislappen. Det er deres måte å si takk for at du handlet der.Ikke glem at momsen er latterlig liten, vil tippe den ligger gjennomsnittlig på ca. 6% over hele USA. Ofte er det ikke moms på matvarer i det hele tatt. Og ønsker man ikke å betale moms kan man bare bestille varer fra nabostaten så slipper man hele greia. Genialt dersom man kjøper litt større ting. Tilstander man bare kan drømme om her i Norge... Telefoni er også ett mareritt i usa. Telenor har, som de andre operatørene, skyhøye priser skulle du bruke deres kontantkort i usa. Å kjøpe kontantkort i usa er heller ingen smertefri prosedyre. Du må betale for å i det hele tatt få ett simkort.. rundt ca 100kr. Og som tidligere nevnt er jo aldri moms inkludert så det blir alltid dyrere. Når du så får sim-kortet så er det ikke konfigurert for å motta sms og du må lete og grave for å få oppsett og aktivere sim-kortet for mottak og sending av sms. Dekningen er også ett mareritt i usa da den er meget begrenset, også i byer. Om man legger litt tid kan man finne helt ok avtaler som burde passe enhver økonomi. Men selvfølgelig er det svindyrt som i ethvert utland å bruke sitt norske kort. Når du så kommer sjekker inn på studenthjemmet finner du ut at det ikke fins noe annet i rommet bortsett fra en madrass, og en liten lampe rett ved døren + skrivebord og stol. Du må altså ut og kjøpe dyne, dynetrekk, pute, putetrekk, laken, skrivebordslampe, håndkle, kabel for internett tilgang osv... Et studenthjem er jo ikke akkurat noe hotell heller da! Generelt sett er virker studenthjem som noe av det kjipeste stedene man kan bo som student. Lei deg heller et hus/leilighet sammen med noen andre og man slipper å forholde seg til skoleregler. Rundt enhver campus er det alltid svært mange studenter som leier egne boareal. Det er også vanlig at universitetet har helseforsikringskrav. Det vil si at universitetet tilbyr en helseforsikringspakke som er ca 6ganger dyrere enn den ANSA og andre ledende leverandører av helseforsikring i norge tilbyr. Universitet ber deg kjøpe deres helseforsikringspakke da den forsikringen du hadde tenkt til å kjøpe i norge trolig ikke dekker de spesifikke og unødvendige kravene de har satt med det formål å få deg til å kjøpe deres helseforsikring. Hvorfor kjøpe helseforsikring?? Som norsk statsborger er man dekket 100% gjennom folketrygden når man studerer utenlands! Dette får man et papir på fra staten som man så viser til skolens administrasjon og dermed slipper man helseforsikringen. - Og når eg først er inne på temaet helse... Det er vanlig at det er ett krav om at du må vise til at du har tatt visse vaksiner i norge for å i det hele tatt få lov til å studere ved universitetet.. Dette må du klare å dokumentere. Klarer ikke du å dokumentere å ha mottatt disse vaksinene blir du A. kastet ut av universitet og dermed kastet ut av usa Eller B. Du betaler en pen slump penger for at de tester deg for tuberkulose og div andre smittsomme sykdommer og evnt betaler dem for å gi deg vaksine. På denne måten sikrer de enda en inntektskilde til seg selv. Ta kontakt med helsetasjon/lege på hjemstedet ditt og de har oversikt over hvilke vaksiner du har fått. Om man skulle mangle en og annen dokumentasjon er det overhodet ikke noen "pen slump" med penger man må betale. Dette er ikke dyre vaksiner men type polio, tuberkulose, meslinger etc. Og skulle du bo på ett studenthjem så må du være klar over at det er strenge begrensninger på bruk og oppbevaring av alkohol og røyk. Her gjelder detaljerte regler igjen som igjen blir håndhevet gjennom spesifikke sanksjoner som bøter fra universitetspolitiet, utkastelse (der du selvfølgelig ikke får igjen pengene du har betalt for å bo der) osv. Som nevnt, ikke bo på universitetsområdet dersom man ikke er interessert i å følge tildels strenge regler. Når du så kommer til usa vil du merke litt kulturforskjeller.. som f.eks at når noen sier "how are u doing" så er de ikke interesert i å vite hvordan du faktisk har det. Det er bare en frase de sier som ett slags hallo. Du kan gå på Macdonalds eller annen fastfood restaurant basert og merke at ekspiditørene sier "How may I help you sir." Men med ett ansiktsutrykk, kroppsspråk og tone i stemmen som virkelig viser det motsatte, nemlig at de ikke er så instillt på å ta imot ordren din. Samme gjelder når bestillingen er ferdig og de sier: "thank you for shopping here" eller en annen variant av denne tomme setningen. Det kan nok være litt uvant for mange fra Norge som er vant til at folk her hjemme bare haster bryskt forbi og aldri møter blikket ditt og hvertfall ikke finner på å smile eller si hei, men man blir fort vant til det motsatte, så ikke være urolig for dette. Og hva service angår:I USA er er det kunden i fokus og ikke slik som i norge hvor man er heldig om man får litt hyggelig & rask service på et vanlig utested. Fordelen men USA er også at dersom man ikke liker servicen ett sted er veien aldri lang til ett tilsvarende sted som er mer enn fornøyde med å ha deg som kunde. Konkurransen er mye større og hardere der borte og dette kommer kundene til gode. I europa de siste årene har stort sett alle flyplasser satt opp ett bånd som går i loop med faste mellomrom der en stemme sier: Dont leave your luggage unattended. I Usa har de tatt steget videre. Der går båndet i loop, på engelsk og spansk, på busstasjonen at bagasjen din kan bli tatt fra deg og undersøkt av sikkerhetsmessige grunner. Kameraer er overalt. Og til og med university police har pistol og batonger klare når de går på campus. Dessverre er man mer og mer nødt til å sette større fokus på sikkerhet. At dette blir tatt på alvor i USA er glimrende. - Når det gjelder standarden generelt og hygienen så er denne dårligere enn i norge. Rotter er vanlig i subwayen og kakkelakker er en kjent gjest, da spesielt på billige vandrehjem. Om man oppsøker de verste stedene vil man trolig også få de verste opplevelsene. Med mindre man ønsker å oppleve slikt er det ingen grunn til å gjøre det. Forøvrig finnes både rotter og mus både i Oslo t-bane og i "Tuben" London, så er man veldig redd for denslags bør man holde seg unna t-baner hvorhen de finnes i verden. Dog skal det nevnes at disse dyrene befinner seg nede på sporet og sjelden forviller seg opp blant folk. -Reklame og regeltorturen er så utbredt at det henger plakater på veggen rett utenfor døren der det står: Ikke glem å vaske hendene dine. På en annen står det ikke spre bakteriene dine, hold deg for munnen når du nyser. Om man hadde hatt flere slike påminnelser her i norge så kanskje matilsynet hadde sluppet å stenge flerfoldige spisesteder hver gang de har kontroller? Liker du øl, sånn som meg, så er nok dessverre usa ikke rette stedet å gå.. 21 årsaldersgrense for alkohol, ulovlig å ta med mer enn 5 bokser øl inn på studenthjemmet uansett hvor gammel en er. Ulovlig å drikke mer enn 3 øl om gangen på studenthjemmet uten bli "subject to prosecution" eller "prohibited" som det så fint heter. Personlig har eg gitt en stor faen i det så langt og eg er fortsatt utenfor murene. Men det sier noe om reglene og toleransen i dette samfunnet. Liberty er ett utbredt og tomt begrep her. Tja, om man er ute etter å drikke mest mulig i ung alder er kanskje syden et mer passende sted å dra? De er mye mindre restriktive hva alkohol angår der. Om man oppfyller de gjeldene aldersgrenser kan man dog fint oppleve en mye mindre restriktiv linje hva alkohol angår, enn det man feks. gjør her i Norge. De fleste butikker/utesteder selger øl/sprit fra 06:00-02:00 alle dager. Generelt kan man si at desto mer åpen og villig man er til å sette seg inn i et steds skikker, regler etc. desto lettere vil man oppleve tilværelsen og man vil passe fint inn. Dersom man hele tiden går og irriterer seg over ting som er annerledes og feil i forhold til hva man selv forventer vil man tilslutt mislike ethvert sted. Endret 6. februar 2007 av Vice Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Mange fine innlegg og kommentarer her Kanskje litt mye småpirk, og om man for eksempel skulle bruke lengre tid på å fylle ut noen skjemaer på ambassaden (tør ikke tenke på hvor mange papirer jeg har signert her i Kina), er ikke det noe man vektlegger når det gjelder å studere i landet et par år =) Dere som har vært i Boston; er det en litt kjedelig by? Eller er det magicus som overdriver litt? Lenke til kommentar
Mandelpotet Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Gammel tråd, men nå er du kanskje der`? Hvordan fungerer det med økonomien? Holder det med stipend + lån fra lånekassa, eller trenger man ekstra hjelp (jobb, hjemmefra) for å kunne leve noen lunde normalt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå