Gå til innhold

Polsk student/dørselger - tigging?

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp besøk av en "student fra Polen" som solgte bilder av diverse "nusselige" ting som troll og kattunger.

Er jeg kynisk og kald når jeg synes dette er en form for tigging? Skal vedde en god del på at de pengene ikke blir brukt til studier i Polen, det må da være hinsides å reise til Norge, gå rundt i kulden for så å reise tilbake til Polen med småpenger.

Ikke virker tegningene ekte heller, men som billige massekopier.

Nå gir jeg ikke til tiggere på by'n, men nå ble det litt annerledes, og jeg ga etter ettersom jeg har en kjæreste som er glad i katter.

Det da jeg spør meg selv, har jeg egentlig gitt til en tigger eller en selger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår skepsisen din,man kan aldri vær helt sikker på at pengene går til studeier(eller andre gode formål),jeg har aldri fått besøk av Polske dørselger før så jeg har ikke så mye erfaring med det.

I verstfall så ga du penger til en tigger som vil prøve lykken i Norge,men du kan også ha gitt penger til en ærlig student som trengte penger til studier og mat.

Lenke til kommentar

Du har jo fått en vare, så det er vel strengt tatt et salg?

De pleier å komme til oss også, men alltid på sommeren. Det virker litt urutinert å dra i vinterkulda.

Hvis de selger nok bilder kan det jo bli penger ut av det. Bor man i bilen og velger billigste reisevei fra Polen, skal man nok ikke selge så mange bilder før man går med et pent overskudd.

For mange fattige polakker føles det nok mer "æreverdig" å selge bilder enn å tigge. Å selge bilder er jo en slags jobb.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Gammel tråd, men poster likevel.

Jeg fikk en slik på døra selv igår "der ingen kunne tro at noen kunne bo" på en gård i telemark.

Han snakket dårlig engelsk og fyren begynte å scoute gårdsplassen etterpå. Mor syns synd på ham å kjøpte det han kalte for "no china", trebil.

Merkelig..

Lenke til kommentar

De skal vel ha polititilatelse for å kunne drive dørsalg?

Neimen ikke lett det der. Hadde en yngre mann på døra med et skilt at han var døv (el. døvstum). Kan de være så frekke for å vinne sympati? Tenkte om jeg skulle finne på noe så han ble avslørt, men sånn sett kunne det jo være sant også.

Hadde en "student" på døra også, litt senere var han på postkontoret jeg jobbet og sendte penger til hjemlandet.

Jeg legger heller noe i koppen enn å kjøpe stort sett skrap iallfall. I stedet for å kjøpe "Folk er Folk" har jeg noen ganger gitt de avansen (halve prisen) i stedet for å kjøpe noe jeg ikke ville ha.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...