Gå til innhold

HTPC vs DVD? lyd og bilde

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå skaffet en ny plasma, 1080i.

Min gamle DVD uten progresive scan er ikke god nok.

Så spørsmålet er im en HTPC kan konkurere i bilde og lyd vs en ny DVD spiller med HDMI og kompnent? dette er jo noe en ikke får testet sån i butikk. Er HTPC mest tengt som avspilling av nerladdede filer og streaming?

Har lest litt i guidene over uten å finne noe svar på dette.

Dere som har HTPC, har dere en DVD spiller i tillegg? er jo ikke ubegrensede med HDMI innganger på TVen.

Mvh GA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Htpc står for Home Theatre PC, og er en pc som skal gi et mest mulig signal på bilde og lyd. Sjekk denne guiden.

De fleste PC'er du får kjøpt komplette fra forskjellige produsenter, vil jeg nok heller kalle Media PC, men det er vel ganske flytende grenser her.

Uansett tror jeg ikke en Media PC er no dårligere, generelt sett, enn en DVD-spiller så lenge den har digitale lyd og bildeutganger (noe vel de fleste har i disse dager)

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar.

Har lest denne guiden nå. uten tvil kan en få bra bilde. er fortsatt litt i tvil ang lyd.

Jeg har testet med min "x" stasjonere PC i stua, den hadde et SB Audigy 2 (samme kort som Øivind Dahle brukte i sin guide). dette kortet klarte ikke samme lyd som min DVD. en annen irriterende funksjon er at det bare går å kjøre 2 kanaler i SPDIF (coax digital). Dahle skriver også at en må he et annet kort om en vil ha surround. Uten at dette gir meg noe bra svar på kvalitet. også mastiff skriver lite om lyd.

Hadde vært konge å kunne slenge DVD spilleren i søppla.

Mvh Geir

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du er veldig kresen på lyd og bilde så anbefaler jeg deg å skaffe en god DVD spiller.

Jeg har enda tilgode å se noe bedre bilde enn min 5 år gamle 10 000 kr`s Denon DVD klarer å levere. Da er bildet overført via en Monster komponent kabel. ( analogt )

Fargene er mye bedre og bilde mye skarpere selv om det bare har vanlig oppløsning. ( Panasonic plasma tv ) Digital overføring gir ikke nødvendigvis bedre bilde. Har nettopp gått over til DVI på pc skjermen og jeg synes bildet var mere behagelig å se på før. ( Skjermkortet er XFX 7600 GT )

Så ikke heng deg opp i om du bruker digital eller analog overføring. Skaff deg en skikkelig kabel til DVDen og prøv deg frem. Den av boksene i stua som blir minst brukt kan du hive ut.

Lykke til!

PS!

Jeg bruker pcen kun til å spille musikk og se HD filmer lastet ned fra internett. ( Å joda du får AC3 og DTS når du bare får orden på de f... kodekene i avspillingsprogrammet ditt.) Alle DVDer går likevel i DVD spilleren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du har SPDIF lyd ut fra HTPCen så har det jo ikke noe med PCen hvordan lyden er. Lyden blir sendt ut som en digital rå strøm og dekoding og behandling skjer i forsterkeren din. Dette er oppsette jeg anbefaler isteden for å dekode lyden i lydkortet. Alt du gjør da er å sette lyd på PCen til "passthrough" i alle driver oppsettene. Så må du bare ha en forsterker som kan dekode Dolby digital og DTS lyd osv.

Personlig har det aldri falt meg inn at det skulle være noe stor forskjell på en DVD spiller og HTPC. Det er mer teoretiske tall enn radikale forskjeller. Ihvertfall hvis man holder seg til digital lyd og DVI/HDMI kabel for bilde.

Men for meg er fleksibiliteten som et Media Center oppsett gir helt uslåelig og en fryd å bruke.

AKIRA

Lenke til kommentar

Mener det var en test i ett eller annet blad for ett par år siden der de sammenlignet en PC og en DVD-spiller som kilde til en prosjektor, og da vant ihvertfall PC'en.

Mener det var en samarbeidstest mellom ett data-blad og ett hi-fi-blad, så det var en rimelig nøytral test.

Nå er jeg ute på tynn is her, men mener at de begrunnet dette med at signalet i PC'en var digitalt fra det ble lest av plata til det ble vist på skjermen, mens det i DVD-spilleren ble omformet til analogt signal. Som sagt så er jeg ikke helt sikker på dette siste avsnittet, men er sikker på at PC'en vant ihvertfall.

Lenke til kommentar

MediaPortal har nå ASIO støtte, for de som er audiofile;

ASIO is like a direct line from your music player to your audio card. The main advantage of using it in an HTPC is that it prevents windows from resampling your cd:s and mp3:s to 48 kHz. This way, your music sounds a bit better, and you can listen to 44.1 kHz dts tracks which is impossible without ASIO or Kernel Streaming.

Mer: Wiki

Lenke til kommentar
Hei.

Har nå skaffet en ny plasma, 1080i.

Min gamle DVD uten progresive scan er ikke god nok.

Så spørsmålet er im en HTPC kan konkurere i bilde og lyd vs en ny DVD spiller med HDMI og kompnent? dette er jo noe en ikke får testet sån i butikk. Er HTPC mest tengt som avspilling av nerladdede filer og streaming?

Har lest litt i guidene over uten å finne noe svar på dette.

Dere som har HTPC, har dere en DVD spiller i tillegg? er jo ikke ubegrensede med HDMI innganger på TVen.

Mvh GA

7734778[/snapback]

det er jo alltid dvd spillere som er bedre en og bruke pc

men du får bra lyd og bilde med en pc hvis du kjøper et bra lydkort og skjermkort og dvd spiller + resten av pc'n, men det er ikke like viktig

ville ventet noen mnd og kjøpt en hd dvd spiller eller bluray spiller

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...