trenurg Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 (endret) Heisann folkens, Har et spørsmål ang min Bil - en MERCEDES ML 270 CDI AUT 2003 Modell - jeg har chippet den hos FMS og den skal etter sigende ha ca. 215 HK og 500 Nm (originalt 163 HK og 400 NM) Bilen har gått ca. 100.000 km - fått alle servicer på merkeverksted og er generellt tatt MEGET godt vare på..... Bilen går som en kule men av og til så virker det som om det skjer et eller annet - når jeg gir gass så kommer den med en slags hvine/hvese lyd i området mellom 1500 og 2500 omdreininger (det er IKKE den vanlige turbolyden - DEN kjenner jeg fra før....) Denne lyden kommer ofte når bilen ikke er helt varm og det er fuktig i været - på sommeren har jeg veldig sjelden denne lyden uansett værtype eller annet. Jeg har satt bilen i fri og ruset opp motoren - samme lyden kommer da så det har ikke noe med Gir eller drivverk å gjøre..... Kan høres ut som om det er noe som går borti noe annet eller sleper borti noe under panseret - har fundert på om det kan være viftereim eller noe annen type reim som ikke er optimal - spes når det er fuktig.... Kjører jeg Relativt hardt fra start kommer lyden med en gang - kjører jeg veldig rolig til motoren er varm så er det straks vanskeligere å lokke frem dette..... Bilen har også sportsluftfilter - kan det ha noe med dette å gjøre ? Forslag & fundering mottas med takk Endret 16. januar 2007 av trenurg Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 heisan. jeg har opplevd det samme på min audi.' det er nok fordi at du har høyere turbotrykk nå etter chippen ble byttet. sportfilter hjelper selvsagt også litt på lyden. tror ikke det er noe å være redd for. det freser og hviner i min også. ikke merket noe annet jeg heller. lars Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Du sier at bilen er tatt godt vare på, men du sier også at du "kjører hardt rett i fra start", mao på kald motor. Så, du trimmer motoren din, og kjører hardt på kald motor. Samtidig som du sier bilen har fulgt servicer, og er tatt meget godt vare på? Jeg regner ikke med at det er relatert til problemet ditt, men allikevel. Kjøre hardt på kald motor ville jeg aldri gjort mot bilen min. Jeg skjønner at dette ikke er noe du gjør hver gang du skal bruke bilen, men det er i utgangspunktet noe som ikke burde skje ever. nada niks. Ikke en eneste gang. Bilen min får stå i ro til motoren er blitt varm før jeg kjører i det hele tatt. Og de gangene jeg har hastverk holder jeg meg under 2000 rpm, og bare med veldig lett pådrag, sånn at jeg unngår å lade mer enn absolutt nødvendig. Lenke til kommentar
trenurg Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2007 Hallooooo - er ikke helt vekk heller - kjøringen jeg her beskriver er vel mer eller mindre for å "lure" frem symptomene tenker jeg..... Det siste året har jeg kjørt ca. 100.000 km (fordelt over flere biler) så jeg tror jeg vet hvordan en bil skal kjøres for å vare lengst mulig samt at jeg vet hva som må til for at en bil skal starte også dagen etter..... Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Hallooooo - er ikke helt vekk heller - kjøringen jeg her beskriver er vel mer eller mindre for å "lure" frem symptomene tenker jeg..... Det siste året har jeg kjørt ca. 100.000 km (fordelt over flere biler) så jeg tror jeg vet hvordan en bil skal kjøres for å vare lengst mulig samt at jeg vet hva som må til for at en bil skal starte også dagen etter..... 7740310[/snapback] er nok renosanslyd fra det åpnefilteret ditt tenker jeg. Lenke til kommentar
Eplejus Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Kan være en eksospakning rundt turboen som begynner å bli dårlig. Dette kan høres ut som ulyden du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå