Gå til innhold

Hvor viktig er det med en bra prosessor?

Lonestarr

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en AMD Athlon 64 3500+

lurer på hvor viktig prosessoren egentlig er når det kommer til spill?

7733891[/snapback]

Den prosessoren er grei til spill den. Det er jo først og fremst grafikkkortet som teller i spill, men kjører du lave oppløsninger, kan CPUen begrense.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Jeg har en AMD Athlon 64 3500+

lurer på hvor viktig prosessoren egentlig er når det kommer til spill?

7733891[/snapback]

Den prosessoren er grei til spill den. Det er jo først og fremst grafikkkortet som teller i spill, men kjører du lave oppløsninger, kan CPUen begrense.

7749644[/snapback]

Som du sier prosessoren er grei til spill. Problemet :blush:er at han sitter med et grisedyrt grafikkort som ut fra samtlige tester jeg har lest blir grovt hemmet av CPU i de mer krevende spillene og oppløsningene.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en liten test ved å spille Quake 4 og COD2 i 1280x1024 med alle grafikkinnstillinger makset ut med Opteronen min på 3 GHz og 2,3 GHz. I Quake 4 så lå jeg konstant på 60 fps selv på 2,3 GHz. I COD2 lå fps i begge tilfeller som regel mellom 45 og 55, men duppet ned i 35 ved mye røyk. Forskjellen mellom 2,3 GHz og 3 GHz var såpass lite merkbar at jeg ville hatt problemer å skille de i en blindtest. Jeg brukte et uklokket x1900xt 512MB.

Lenke til kommentar
Siden jeg skrev det kort og enkelt over var fordi jeg satt på skolen.

En cpu er en enhet som regner ut matematiske formler, den kan yte alt fra 2Ghz til opptil 4Ghz. En cpu er meget viktig i det hele tatt i en pc, den brukes til alle operasjoner både i spill og programmer. Den er halve jobben vil jeg si.

I et spill som fps (som css) så kreves det mye av cpu en. Når du fyrer av et skudd må pc en regne ut skuddets fart, hvor det treffer, når, og hva det treffer. I et bilspill så må den finne ut fart, kanskje du har en prosentmåler som viser hvor langt du har kjørt? Kanskje du krasjet bilen totalt og deler begynte og fly? Hvor fløy de hen?

Cpu en gjør grovarbeidet i spill men du kan ikke spille på bare skjermkortet (Ikke enda ivertfall). Selv om skjermkortet gar ram og cpu så er det mest for grafikken, da kan vi si at cpu en du har i pc en avbelaster skjermkortet sammen med rammen. Rammen i selve pc en brukes sansynligvis til lydefekter, forberede eventuelle cutsenes og slikt. Rammen i skjermkortet tar seg av grafikken på det området du er på i spillet og sikkert litt forberedelser til neste rom/ 50 meter lengre frem.

Så som du ser så er cpu et must

7737308[/snapback]

Sitter selv på en gammel pc med 133 RAM, og en 2Ghz prosessor, og det drar wow helt fint. Det er tydelig at det er det eldgamle 64MB grafikkortet som drar det ned, og det er da ett fps spill? :hmm:

Lenke til kommentar

Sitter selv på en gammel pc med 133 RAM, og en 2Ghz prosessor, og det drar wow helt fint. Det er tydelig at det er det eldgamle 64MB grafikkortet som drar det ned, og det er da ett fps spill? :hmm:

nei wow er nok ikke et fps spill (first person shooter). tror det heter noe i likheten av: mmorpg elns :p (massive multiplayer online roleplaying game) elns..

Lenke til kommentar

7756341[/snapback]

Sorry men wow er et Mmorpg spill, grafikkmodusen er open glide og derfor krever det ikke så ekstremt mye av en pc, tipper du kjører med lavest grafikkinstillinger.

Såklart er det noe som drar ned spillgrafikken på din pc. Det må være hovedsakelig rammen

Litt info til deg:

FPS - Definisjon

Mmorpg - Definisjon

Open Glide - Definisjon

Lenke til kommentar
Siden jeg skrev det kort og enkelt over var fordi jeg satt på skolen.

En cpu er en enhet som regner ut matematiske formler, den kan yte alt fra 2Ghz til opptil 4Ghz. En cpu er meget viktig i det hele tatt i en pc, den brukes til alle operasjoner både i spill og programmer. Den er halve jobben vil jeg si.

I et spill som fps (som css) så kreves det mye av cpu en. Når du fyrer av et skudd må pc en regne ut skuddets fart, hvor det treffer, når, og hva det treffer. I et bilspill så må den finne ut fart, kanskje du har en prosentmåler som viser hvor langt du har kjørt? Kanskje du krasjet bilen totalt og deler begynte og fly? Hvor fløy de hen?

Cpu en gjør grovarbeidet i spill men du kan ikke spille på bare skjermkortet (Ikke enda ivertfall). Selv om skjermkortet gar ram og cpu så er det mest for grafikken, da kan vi si at cpu en du har i pc en avbelaster skjermkortet sammen med rammen. Rammen i selve pc en brukes sansynligvis til lydefekter, forberede eventuelle cutsenes og slikt. Rammen i skjermkortet tar seg av grafikken på det området du er på i spillet og sikkert litt forberedelser til neste rom/ 50 meter lengre frem.

Så som du ser så er cpu et must

7737308[/snapback]

øøøm... det var en fin røre av noen få, åpenbare bruksområder for CPU`en, tvilsomme\uriktige påstander og rare vurderinger. ikke noe personlig her altså, men les litt mer du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...