Gå til innhold

Ulovlig markedsføring på dvd'r?

Spritfire

Anbefalte innlegg

Har ikke hørt noe nei... Men er jo ikke sikkert de gir meg noen tilbakemelding før de har undersøkt saken, tatt kontakt med firmaet etc.

Velger du å fremsette en formell klage, vil klagen bli registrert som sak og være offentlig. Tar Forbrukerombudet klagen opp med firmaet det klages på, vil klagen bli oversendt firmaet og danne grunnlag for saksbehandling.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklame på kino og dvder kunne gjerne vært forbudt. På dvder kunne det ihvertfall vært valgfritt om man ville se trailere for andre filmer, slik det er på noen dvder.

7736175[/snapback]

En av hovedinntektene til kinoen er reklamen. Syns det er greit jeg.

Lenke til kommentar

Kan jo gi et tips til de som ikke ønsker å se denne reklamesnutten - om det er slik at man har ørtifjorten ulike språk å velge i mellom til å begynne med, velg bulgarsk eller noe annet sært. Da vises ikke videoen :). Fungerer på flere varianter av filmer jeg har - og når man kommer til menyen er alt satt til engelsk, altså engelsk språk og undertekst :).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Forsatt ikke noen lyd? Synes dette begynner å ta sin tid nå.

7968339[/snapback]

Fikk i dag et brev (ikke epost), med én sides avhandling om at de får inn enormt mange klager, og må prioritere enkelte foran andre, og om at det i 2007 er saker innen bransje x, y og z som er prioritert.

Din klage er ikke av slik karakter at vi vurderer det som nødvendig å gripe fatt i problemstillingen på nåværende tidspunkt.

Henvendelsen er imidlertid registrert, og vil bli tatt fram og vurdert igjen dersom vi får flere klager på samme forhold, samt at den vil inngå som grunnlagsmateriale i vurderingen av hvilke saker vi vil ha fokuse på fremover.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Husker når jeg så prisonbreak at denne piracy is a crime snutten var særdeles irriterende. For det første var den på samtelige dvd plater. Tror faktisk den også kom hver jævla gang man skrudde på spilleren, selv om man hadde tatt pause midt inne i en episode.

Irriterte meg grønn....faktisk så ble jeg så provosert at jeg fikk lyst til å starte organisert piratkopiering.

Vi skulle ha boikottet utgivelser med dette søppelet!!

Lenke til kommentar

Her er det mange som kan engelsk ja :no:

Det er ikke kopiering de reklamerer i mot, da hadde det stått "Copying is Crime"

Det er piratvirksomheten, det å videre selge, legge ut osv ett produkt som ikke er ens eget. Er det så vanskelig å forstå?

Jeg har selv godt over 2000 DVDer, og har enda ikke måtte se igjennom den filmen. Har alltid fått hoppet over den. Enden ved å trykke Next, Meny eller i verste fall spole.

Er enig i at rein reklame på plater er noe dritt. Men denne filmen er bare en mer moderne versjon av teksten som også de gamle VHS kassettene hadde i sin tid.

Og for dere som ikke skjønner hvorfor de legger denne filmen på. Skaff dere en jobb, og se om dere ønsker å jobbe gratis. Eller lettere sagt, spør deres far eller mor om de ønsker å jobbe gratis.

Folk lever av å lage film, og den eneste metoden de kan tjene penger, og dermed lage flere filmer som vi kan se, er å ta betalt for produktet på kino og DVD. Hva er galt i det?

En DVD er like mye ett produkt som det en bil er, og man stjeler ikke biler selv om man ikke har råd til det. Man tar heller noe kollektivt. Det samme som å se film på TV.

Lenke til kommentar
...

8286272[/snapback]

du kan ikke sammenligne det å stjele en bil, som det samme som å laste ned en DVD.

stjeler du bilen, så vil eieren kanskje ha problemer med å komme seg steder.

Laster du ned filmen, så er det ingen som ikke får sett den...

Piracy is a crime skulle heller vert på pirat dvd-er og filmer fra nettet for at det skulle ha hatt noen virkning.

når du kjøper en film, så vil du helst være foruten slke ting, og bli minnet på ting stadig vekk som du ikke driver med.

Lenke til kommentar

8286272[/snapback]

Det er tydeligvis kun du som ikke kan engelsk her. De sier ingenting om verken videresalg eller distribusjon. Reklamen handler om at du personlig ikke skal laste ned en privat kopi til eget bruk. Og i likhet med deg gjør de en totalt feilaktig sammenliging med stjeling av bil etc.

Lenke til kommentar

Det er ikke kopiering de reklamerer i mot, da hadde det stått "Copying is Crime"

Det er piratvirksomheten, det å videre selge, legge ut osv ett produkt som ikke er ens eget. Er det så vanskelig å forstå?

Jeg har selv godt over 2000 DVDer, og har enda ikke måtte se igjennom den filmen. Har alltid fått hoppet over den. Enden ved å trykke Next, Meny eller i verste fall spole.

8286272[/snapback]

Kanskje du burde se gjennom filmen før du uttaler deg?

Lenke til kommentar
...

8286272[/snapback]

du kan ikke sammenligne det å stjele en bil, som det samme som å laste ned en DVD.

stjeler du bilen, så vil eieren kanskje ha problemer med å komme seg steder.

Laster du ned filmen, så er det ingen som ikke får sett den...

Piracy is a crime skulle heller vert på pirat dvd-er og filmer fra nettet for at det skulle ha hatt noen virkning.

når du kjøper en film, så vil du helst være foruten slke ting, og bli minnet på ting stadig vekk som du ikke driver med.

8286317[/snapback]

Det var noe av det dummeste jeg har hørt.

Stjele er å stjele samme hva det er for noe. I følge din teori så er det bedre å stjele bil fra noen som bruker den sjelden, enn noen som bruker den ofte?

Den "reklamen" som det snakkes om havner jo ikke på pirat DVDer, fordi de bruker programmer som DVDshrink og fjerner det de ikke ønsker.

8286272[/snapback]

Det er tydeligvis kun du som ikke kan engelsk her. De sier ingenting om verken videresalg eller distribusjon. Reklamen handler om at du personlig ikke skal laste ned en privat kopi til eget bruk. Og i likhet med deg gjør de en totalt feilaktig sammenliging med stjeling av bil etc.

8286976[/snapback]

Hvis man laster ned, så er jo det i fra noen som har lagt den ut. Det er også piratvirksomhet. Laster du ned film, så bidrar man til problemet. Hadde ingen lastet ned, så hadde ingen lastet dem opp heller.

Å laste ned priat kopi til eget bruk er jo det samme som å stjele. Å kopiere en egen film, slik at ungene ikke skal ødelegge den er noe helt annet. Det er backup, og det er lovlig, og burte forbli lovlig. Men når du også gir en kopi til naboen, så er det ulovlig. (Noe som kanskje fortsatt er noe i gråsonen etter norsk lov. siden man tidligere hadde lov å dele med venner og bekjente.)

Men for min del så høres det ut til at de fleste her inne er altfor unge til å sette ting i sammenheng.

Lenke til kommentar
Hvis man laster ned, så er jo det i fra noen som har lagt den ut. Det er også piratvirksomhet. Laster du ned film, så bidrar man til problemet. Hadde ingen lastet ned, så hadde ingen lastet dem opp heller.

8293798[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? Du skrev følgende:

"Det er ikke kopiering de reklamerer i mot .. det er piratvirksomheten, det å videre selge, legge ut osv ett produkt som ikke er ens eget."

Noe som udiskutabelt er feil, fordi reklamen sikter direkte til handlingen å "laste ned til eget bruk", og verken sier eller viser noe om videredistribusjon/salg. Moralprekener/lovlighet av nedlasting (som selvfølgelig ikke er lov) har ingenting med saken å gjøre her - vi diskuterer en reklamefilm som du tydeligvis ikke har sett.

Men for min del så høres det ut til at de fleste her inne er altfor unge til å sette ting i sammenheng.

8293798[/snapback]

Du er tydeligvis for gammel for å skjønne deg på ny teknologi, hvis du ikke skjønner at det er en vesentlig forskjell på å kopiere digitalt (reprodusere) og å stjele en fysisk gjenstand. Dette har for øvrig heller ingenting med saken å gjøre her.

Lenke til kommentar

Hvis jeg låner en dvd fra en venn, bryter ikke jeg da loven? Jeg ser dvd`en uten å betale de som lager den. Hva er så forskjellig mellom det og å laste ned?

Dessuten er det som oftest bare de dvd`ene som blir veldig populære som ligger ute på nettet.

Det er vanskelig å finne lavbudsjett filmer, og norske filmer å laste ned.

Hvis man rett og slett ikke har råd til de dvdene man vil se, har man da ikke like stor rett til å nyte gode filmer?

Det er mye som er dumt med å laste ned også:

1. Man får ikke med ekstramaterialet.

2. Man får ikke like godt lyd og bilde.

3. Man risikerer å måtte vente veldig lenge med å laste ned en film, og det hender det ikke er den filmen man vil ha.

4. Man får ikke den samme gleden av å ha en fin samling med dvd`er i hylla og vise fram, og man får heller ikke gleden over å ha original coveret.

5. Man bryter loven.

6. Man får ikke sett dvd`en på tv en, og man får ikke samme sjans til å lene seg tilbake i godstolen med popcorn.

7. Man kan ikke låne bort dvd`en til en venn.

Slik jeg gjør det er at jeg alltid ser en film før jeg kjøper den. Hvis det er en film jeg syntes hørtes bra ut, laster jeg den ned eller ser den hos en kamerat, for så å kjøpe den hvis jeg likte den veldig godt.

Ps! Syntes egentlig ikke den litte snutten "piracy is a crime" er så irriterende... Sangen er jo litt fet da, og det er jo lett å hoppe over den. Men jeg skjønner godt hvorfor folk klager over den.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

8293798[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? Du skrev følgende:

"Det er ikke kopiering de reklamerer i mot .. det er piratvirksomheten, det å videre selge, legge ut osv ett produkt som ikke er ens eget."

Noe som udiskutabelt er feil, fordi reklamen sikter direkte til handlingen å "laste ned til eget bruk", og verken sier eller viser noe om videredistribusjon/salg. Moralprekener/lovlighet av nedlasting (som selvfølgelig ikke er lov) har ingenting med saken å gjøre her - vi diskuterer en reklamefilm som du tydeligvis ikke har sett.

8293798[/snapback]

Du er tydeligvis for gammel for å skjønne deg på ny teknologi, hvis du ikke skjønner at det er en vesentlig forskjell på å kopiere digitalt (reprodusere) og å stjele en fysisk gjenstand. Dette har for øvrig heller ingenting med saken å gjøre her.

8294025[/snapback]

Hvordan greier du ikke å se at å laste med er å stjele? Er ikke film ett produkt? Samme hvordan produktet er så er det å stjele det ulovlig.

De retter selvfølgelig filmen mot de som laster ned. Siden de er mange fler enn de som laster opp. Men det er samme side av samme sak.

Hvis jeg låner en dvd fra en venn, bryter ikke jeg da loven? Jeg ser dvd`en uten å betale de som lager den. Hva er så forskjellig mellom det og å laste ned?

Dessuten er det som oftest bare de dvd`ene som blir veldig populære som ligger ute på nettet.

Det er vanskelig å finne lavbudsjett filmer, og norske filmer å laste ned.

Hvis man rett og slett ikke har råd til de dvdene man vil se, har man da ikke like stor rett til å nyte gode filmer?

Det er mye som er dumt med å laste ned også:

1. Man får ikke med ekstramaterialet.

2. Man får ikke like godt lyd og bilde.

3. Man risikerer å måtte vente veldig lenge med å laste ned en film, og det hender det ikke er den filmen man vil ha.

4. Man får ikke den samme gleden av å ha en fin samling med dvd`er i hylla og vise fram, og man får heller ikke gleden over å ha original coveret.

5. Man bryter loven.

Slik jeg gjør det er at jeg alltid ser en film før jeg kjøper den. Hvis det er en film jeg syntes hørtes bra ut, laster jeg den ned eller ser den hos en kamerat, for så å kjøpe den hvis jeg likte den veldig godt.

Ps! Syntes egentlig ikke den litte snutten "piracy is a crime" er så irriterende... Sangen er jo litt fet da, og det er jo lett å hoppe over den. Men jeg skjønner godt hvorfor folk klager over den.

8294175[/snapback]

1-Du har faktisk ikke lov å låne ut, det er så å si det samme som å laste ned. Men vennen din har lov å komme å se den hos deg. Dette er hvis man skal se skikkelig firkantet på ting.

2-Hvorfor skal du ha lov til å se ting gratis hvis man ikke kan betale for seg? Jeg har jævlig lyst på en Lamborghini, men jeg har ikke råd. Kan jeg da få en?

3-Listen din over ulemper med å laste ned er meget bra.

Lenke til kommentar

Innlegg fra et forum på nettet:

"Everytime I pop in a DVD that I paid good money for I am forced to watch an unskippable warning that making illegal copies of this DVD is a crime. If you have purchased the DVD then what is the likelihood that you are going to illegally copy it? So why force me to watch the warning every time?

If I am going to pirate the thing I probably won't even pay for the first copy. The ironic thing is that if they did then the pirated DVD would also have the warning on it."

Kan ikke si det bedre. Hvorfor skal jeg spammes med advarsler om piratkopiering, når jeg allerede har kjøpt produktet??

Riktignok kan man på noen dvd'er spole over denne advarselen, mens på andre har de disablet alle kontroller, slik at man blir tvunget til å se gjennom dritten gang på gang.

Denne piracy videoen kan de gjerne legge på leiefilmer. Men på kjøpefilmer burde det være unødvendig!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...