Gå til innhold

Objektiv til D80

Anbefalte innlegg

Har allerede besilt et Nikon 70-300mm på Stretto, men siden det ikke ser ut til å komme før langt ut på februar, velger jeg å bestille et annet sted.

Har lett litt nå, og finner et billig Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro på Komplett. Dette, står det, er type F. Ifølge manualen til D80, støtter kameraet kun type G og D. Her blir jeg forvirret. Sigma-objektivet heter jo GD, men er type F? Og så er det noen objektiver som heter kun D og kun G, noen heter ditt noen heter datt. Hva skal jeg se etter egentlig? :hmm:

(Ja, jeg er nybegynner så det holder! :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Type F" betyr nok at det har Nikon F-fatning... som alle Nikon speilreflekser har brukt siden tidlig på 1960-tallet. Det passer mao. på et Nikon-kamera. :)

Den aktuelle Sigmaen er, på Nikonesisk, et D-objektiv. Ingen problemer, og det er en fin-fin billigtele. Kanskje den beste under 5k.

Edit: Alle disse betegnelsene har liten eller ingen betydning for deg som nybegynner. Alle objektiver som selges nye til Nikon speilrefleks passer F-fatningen, og alle er enten D eller G. Hva D og G betyr trenger du ikke å vite. Det har ingen praktisk betydning på D80, eller noen andre dslr.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Bokstaver er ikke noe å bry seg om så lenge det står "for Nikon".

:thumbup:

Et aldri så lite tilleggsspørsmål da. Objektivet heter Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro Nikon. Hva betyr APO og macro på et slikt objektiv? Jeg vet litt om hva makro er, men jeg kan vel ikke akkurat ta nærbilder av maur, med et slikt objektiv vel?

Lenke til kommentar

APO betyr at objektivet inneholder linseelementer av apokromatisk glass: http://en.wikipedia.org/wiki/Apochromatic

En veldig god ting. :)

Sigmaen har et "macro-modus" for brennvidder mellom 200 og 300 mm, som gjør at den kan fokusere ned til ca. 0.9m. På 300mm gir det en "forstørrelse" på 1:2. Det vil si at noe som er 1cm langt i virkeligheten avtegnes som 0.5cm langt på bildebrikken (om jeg ikke tar helt feil - macro er ikke min sterkeste side). Det er nok til å bli temmelig "up close and personal" med et stort insekt. Mange mener at man ikke kan si at det er skikkelig macro før man har 1:1 (1cm avtegnes som 1cm), men i følge definisjonen av macro har Sigma sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...