Nemi2003 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Dersom barnevernet gjennomfører dette tiltaket, så regner jeg med at de også skal begynne å ta barn med andre spiseforstyrrelser fra foreldrene. Foreldre kan ha like mye skyld i underspising som overspising. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 (endret) Nå er det faktisk en viktig ting som denne artikkelen ikke sier noe om og det er hvor mye kontakt det har vært med barneværnet før denne avgjørelsen er tatt. Familier med barn med spiseforstyrrelser bør få hjelp når dette når en tilstand som er helseskadelig for barnet. Uavhengig om barnet er underernært, overernært eller rett og slett feilernært (feilernæring kan gi alvorlige mangelsykdommer ikke bare vektproblemer). Men i alle barneværnssaker er det viktig at man får hjelp til å løse problemet før det går til så drastiske tiltak som å fjerne barnet fra hjemmet. Nå er det jo også slik at overspising i ung alder ofte skyldes andre forhold i hjemmet som fører til at barnet tyr til mat som støtte/trøst. edit:leif Endret 17. januar 2007 av Xell Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det man må huske på er at barnevernet har taushetsplikt i slike saker, og derfor ikke kommenterer dem. Da er det veldig opp til mediene hvordan de vil belyse saken. Vi får håpe at helsevesenet har vært innblandet i denne saken, og at det er de, etter å ha prøvd i lengre tid å veilede moren til å hjelpe datteren, som har spurt barnevernet. Når man er så ung og veier så mye er det helseskadelig, og når ungen er 12 år er hun morens ansvar. Hvis moren ikke tar dette ansvaret må dessverre barnevernet gripe inn. Det er like skadelig å være tolv år og anorektisk. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er like skadelig å være tolv år og anorektisk. 7740880[/snapback] Eller for å sette ting på spissen: like alvorlig som en 12 åring med alkohol/narkotikaproblemer. Lenke til kommentar
Pink-Action Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Dette er nok ikke tilfelle men, det er en sjelden skjult sykdom som gjør at pas. spiser alt. Pasienter med denne sykdom er akkurat som andre jevnaldrene og fungere helt normalt i hverdagen. Iq er foreksempel det samme. Spørs om legen og barnevernet har utrettet nok om pas. helse slik at de med sikkerhet kan si at det er omsorgssvikt og ikke andre grunner. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det er omsorgssvikt. 7733567[/snapback] Ja, når foreldrene ikke har gjort mer med det.. Tenk på de psykiske skadene barnet får når folk mobber hun, 100 kilo som 12 åring. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. januar 2007 Del Skrevet 17. januar 2007 Det dumme her er at det var flere og mer tungtveiende (haha) grunner enn overvekten som gjorde at barnevernet valgte å gripe inn, men selvfølgelig velger både advokat og media å vinkle det på denne måten. At en 12-åring veier 100 kilo er ille, men er i seg selv ikke grunn til å frata foreldrene forsørgeransvaret. En slik tilstand kan bero på flere ting. Lenke til kommentar
Kamande Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Har fulgt med på denne saken før, og det jeg har stusset på er det som moren sier om at de tilsynelatende ikke har utredet barnet for noen genetisk sykdom som kan ført til dette. Det er jo noen genetiske sykdommer som kan fa et barn til og legge på seg ukontrolert blant annet momo som er en ny tilstand de har kommet fram til nå og jeg syns det burde har vert vurdert før man tok fra moren omsorgen. jenta var så vit jeg husket 120 kilo. Moren har nå samtyket i plasering etter og ha først tatt saken inn for tingretten, barnevernet hadde vel alt hentet barnet, de er jo ivrige sånn. Jeg håper jenta får hjelp men jeg syns det er en del som er rart her. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 "Mytji å ta i - mytji å vær glad i." Omsorgssvikt - nei. Barnemishandling - til de grader. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvist vi snakker om småbarn som er sykelig overvektig så ja syntes jeg det er en form for omsorgssvikt. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 ja, det er omsorgsvikt. Blir for fælt når jenter ned i 8klasse på ungdomsskole veier 125kg og er i fare. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er utallige ting man kan kalle omsorgsvikt. Uansett så er barnevernet der for å hjelpe, ikke for å hovedsaklig ta barn ut av hjemmene. Det er bedre om ungen får hjelp i hjemmet, fremfor at foreldrene får et stempel i pannen med "omsorgsvikt" og så setter de ungen i fosterhjem. Overvekt kan vel til en viss grad sammenlignes med andre spiseforstyrrelser. Man ser ikke barn bli tatt ut i av hjemmet pga spiseforstyrrelser. Derfor er min konklusjon at man ikke bør være for bastant og si "overvekt = omsorgsvikt". I dette tilfellet kan det være at det stemmer, i og med at det ser ut til at foreldrene har fått en mulighet til å få hjelp og få ned vekten hennes, men i andre tilfeller er det slettes ikke sikkert at det handler om omsorgsvikt. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Når man snakker om ekstremt overvekt på unge barn så mener jeg det er omsorgsvikt. Da burde barnevernet og lege bli kontaktet og i samråd med foreldre og barn så burde de sette opp en plan for tiltak som må gjøres. De aller aller fleste foreldre vil sine barn godt, og er villig til å strekke seg ganske langt for å at ungene deres skal ha det bra. Det eneste er at noen enkelte trenger litt ekstra hjelp til dette. Jeg syntes ikke man burde frata foreldrene ungen. Eneste tilfellet dette burde bli vurdert var vist barnevernet fant ut at foreldrene matet ungen bevist for å skade den på en eller annen måte. At de gjorde det som en bevist sadistisk handling elller noe. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Overvekt og fedme blant barn henger ofte sammen med andre problemer i hjemmet. Det samme gjør forsåvidt omsorgssvikt. Slike ting kommer sjeldent alene. Ingen vet hvilke problemer som eksiterer, eventuelt ikke eksisterer, i hjemmet til tolvåringen. Og man skal jo ikke spekuklere i det heller. Men det hele virker litt "biased" fra media sin side. Når de regelrett belyser denne siden og fremstiller barnevernet som barnekidnappere blir jeg litt småprovosert. Barnevernet er menneskelige og har fornuft de og. Selvsagt tar de ikke barna uten å ha prøvd å løse et problem på andre måter først. Å ta barna fra foreldre og bør kun brukes som en siste utvei. Jeg er sikker på at det nettopp er dette, en siste utvei, i de fleste saker. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Overvekt skyldes dvaske, giddelause og dekadente foreldre. For å sitere min gamle gymlærer: "Overvekt er ikke en sykdom, det er en styggdom" Ungen(e) må slippe brusflaska og smågodten og komme seg ut av sofaen. Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Altså, dere får huske det er forskjellige ting som kan påvirke vekt. Jeg er selv snart 20 år og rundt 120-130 kilo, men jeg har slittet utrolig med lavt stoffskifte som gjør at jeg ikke har mye energi til å trene effektivt som kreves for å få vekk noen kilo. Også lammer det forbrenningen en del. Jeg har selv prøvd å trene for å få vekk noen kilo, en sommer trente jeg blod hardt i 2 måneder, resultat.... ingenting. Stod på samme sted, jeg spiste ikke mye heller. Men da jeg vurderte om det var noe galt med meg var den dagen jeg "glemte" å spise og gikk opp 1 kilo....ganske logisk... Men hvis ungen ikke sliter med noen sykdommer som påvirker vekten kan jeg si meg enig i at det er omsorgssvikt fra foreldrene. Det skal ikke noe mer til enn å sette grenser og sørge for at barnet er med på aktiviteter som fotball, turn, håndball, dansing eller andre bevegelige sporter. Også prøve å ta dem med på fjellturer, sykkelturer, kano turere noen helger. Dette vil nok holde barnet i form. Også "Store" barn har det ikke toppers på skolene, jeg har selv blitt utsatt for mobbing over min vekt, først tok jeg det veldig personlig og prøvde å unslippe skolen, deretter ble jeg mer og mer ensom siden mine venner ikke ville ha bråk med bøllene og lot meg være i skole friminuttene. Men nå jeg er eldre syns jeg bare synd på disse bøllene for hvor liten forståelse og intelligens de bærer. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kan jo også legge litt vekt på at noen faktisk blir fortere tykk enn andre. Jeg legger ikke på meg særlig, å jeg kan trene i en uke for å få av meg det jeg har lagt på meg i løpet av ett år. Selvfølgelig ikke dermed sagt at jeg bare skal trene en uke i året. Men poenget er at noen barn blir for feite og andre blir bare ikke feite. Foreldre har mest trolig litt skyld i det, men å legge ALT ansvar på dem er vel også litt å ta i? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 ja, det er omsorgsvikt. Blir for fælt når jenter ned i 8klasse på ungdomsskole veier 125kg og er i fare. Synes det er verre når de veier 25kg og er i fare. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg tror også at det er noen mennesker som har lettere for å legge seg på andre. Men vist du som foreldre tror ungen din er en av dem så burde du bare ta enda mer ansvar for ungen din sin helse og fysiske aktivitet. Når ungen din er sykelig overvektig i en alder av 5-8 år så er det faktisk bare du som foreldre som har ansvaret. Det er ikke ungen din som handler eller bestemmer hvilke mat du skal kjøpe inn. Er det ungen din som bestemmer dette så burde du ta en alvorlig prat med deg selv og spørre deg selv hvem som faktisk er foreldre og hvem som er ungen. Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Vi blir va vi spiser, for det meste. Noen spiser jo helt normalt og blir smellfeite Jeg spiser heletiden, og veier 45kilo som 16 åring.. Det er litt hemmende og være overvektig tror jeg, på samme måte som det er hemmende og være syltynn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå