Gå til innhold

Hvem er Crimsom?

ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
King Crimson = Et navn\ metafor på Satan.

det ante meg men jeg var ikke helt sikker. Skal på konsert med Hammerfall på søndagen og de har noen referanser til Crimson.. kanskje jeg bør gå igjennom tekstene deres litt nøyere....

7733449[/snapback]

Gå gjennom tekstene til Hammerfall.... nøye? :cry:

Lenke til kommentar

tja.. de har jo ganske genial musikk men det blir vel heller en vurderingssak om jeg skal fortsette å dra på konserter og høre på albumene til en gruppe som (kanskje) har mye referanser til Satan i tekstene sine.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

tja.. de har jo ganske genial musikk men det blir vel heller en vurderingssak om jeg skal fortsette å dra på konserter og høre på albumene til en gruppe som (kanskje) har mye referanser til Satan i tekstene sine.

7733469[/snapback]

Gjør litt research om hvordan Satan generelt brukes i metaltekster, først kanskje.

Som oftest brukes Satan som et rent horrorelement(Slayer, Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest, etc). En del band bruker ham som bilde på alt som er galt i verden, ofte inkludert organisert religion. En del band bruker ham som symbol på naturkreftene\individualitet, altså i opposisjon til det "gode" organiserte samfunn. Noen band mixer fram og tilbake, f.eks Entombed hvor Satan går igjen både som bilde på korporasjoner og kapitalisme, og som ett frihetsskapende element, altså i opposisjon til kapitalsimen og lignende.

Og i en verden hvor både Bush og Bin Laden sverger at Abrahams Gud er på deres side, så må det vel være lov for rasjonelle mennesker å bruke Satan som "våpen" mot slikt tull.

Mange band som synger mye om Satan har likevel bandmedlemmer som er kristne eller personlig religiøse. F.eks Tom Araya, vokalisten i Slayer, som er katolikk, eller Black Sabbath som går med kors på alle sine konserter.

Lenke til kommentar
Gjør litt research om hvordan Satan generelt brukes i metaltekster, først kanskje.

for å være ærlig er jeg ikke så bevandret i metal-verdenen. Hammerfall og Disturbed er de eneste gruppene jeg hører jevnlig på i tilleg til diverse andre band som det blir mer sporadisk høring på. takk for oppklarende informasjon.

Lenke til kommentar

for å være ærlig er jeg ikke så bevandret i metal-verdenen. Hammerfall og Disturbed er de eneste gruppene jeg hører jevnlig på i tilleg til diverse andre band som det blir mer sporadisk høring på. takk for oppklarende informasjon.

7733565[/snapback]

hammerfall er bra da.... men så vidt jeg har hørt så er det ikke akkurat noe satanisk band:P hehe. noen gladrockere fra sverige bare.... crimson thunder regner jeg med at du mente...vet ikke helt sikekrt hva den sangen handler om. men er vel noe at drømmer kan gå i oppfyllelse osv. å da bruker de crimson thunder siden det er "mot" bibelen på en måte. bibelen er vel ikke den beste "oppskriften" på selvrealisering så vidt jeg har oppfattet.

Lenke til kommentar
hammerfall er bra da.... men så vidt jeg har hørt så er det ikke akkurat noe satanisk band:P hehe. noen gladrockere fra sverige bare.... crimson thunder regner jeg med at du mente...vet ikke helt sikekrt hva den sangen handler om. men er vel noe at drømmer kan gå i oppfyllelse osv. å da bruker de crimson thunder siden det er "mot" bibelen på en måte. bibelen er vel ikke den beste "oppskriften" på selvrealisering så vidt jeg har oppfattet.

7735585[/snapback]

De bruker ordet Crimson i sangen Hearts on fire også hvis jeg ikke husker helt feil. Har hørt ordet brukt hos endel andre tilsvarende band også...

skal på Hammerfall-konsert på søndag. gleder meg

Lenke til kommentar

7733469[/snapback]

Spiller det noen rolle? I platesamlinga mi finner du både Dimmu Borgir (som snerrer fram "smerten i mitt hjerte er ikke tørste etter himmelsk legeme") og Neal Morse (som kvitrer "Jesus will deliver you from suffering").

Og nei, jeg er verken satanist eller personlig kristen.

Med mindre du snubler over en eller annen linje som vekker følelser i deg, så syns jeg tekstene bare er til for å formidle en stemning.

Du blir ikke satanist selv om artisten du hører på tilfeldigvis syns Satan er en tøffing?

Lenke til kommentar
Du blir ikke satanist selv om artisten du hører på tilfeldigvis syns Satan er en tøffing?

blir jo ikke det men hvis du kjøper albummene og drar på konser med noen som er satanister så støtter du dem økonomisk og det er noe jeg nødvendigvis ikke ønsker. Nå er ikke Hammerfall "farlig" sånn sett så jeg kommer nok til å fortsette å høre på dem fremover.

Lenke til kommentar

blir jo ikke det men hvis du kjøper albummene og drar på konser med noen som er satanister så støtter du dem økonomisk og det er noe jeg nødvendigvis ikke ønsker. Nå er ikke Hammerfall "farlig" sånn sett så jeg kommer nok til å fortsette å høre på dem fremover.

7735871[/snapback]

Det viktigste å huske på med de aller aller fleste "satanister" er at:

De tror ikke at Satan eksisterer.

Dessuten så tror jeg aldri Hammerfall har falt helt inn i "satanist"grooven uansett! :lol:

Lenke til kommentar

blir jo ikke det men hvis du kjøper albummene og drar på konser med noen som er satanister så støtter du dem økonomisk og det er noe jeg nødvendigvis ikke ønsker.

7735871[/snapback]

Oh, gawd.

Det er musikk, mann. Liker du den, så høyr på den.

Lenke til kommentar

blir jo ikke det men hvis du kjøper albummene og drar på konser med noen som er satanister så støtter du dem økonomisk og det er noe jeg nødvendigvis ikke ønsker.

7735871[/snapback]

Oh, gawd.

Det er musikk, mann. Liker du den, så høyr på den.

7738581[/snapback]

Ayh. Syns faktisk argumentet var greit, jeg. Hvis noe kræsjer med sitt personlige livssyn så er det helt greit å styre unna.

Annet eksempel, samme tankegang: mange boikotter israelske varer i protest.

Lenke til kommentar

- tips: ta med noe å dytte i ørene. Skumgummipropper, voks, et eller annet. Lydnivået er oftest langt over alle forsvarlige grenser.

Det er kult å kjenne bassen riste i kroppen, for all del, men å våkne med tinnitus dagen etter er ikke så gøy.

Lenke til kommentar
Ayh. Syns faktisk argumentet var greit, jeg. Hvis noe kræsjer med sitt personlige livssyn så er det helt greit å styre unna.

Annet eksempel, samme tankegang: mange boikotter israelske varer i protest.

7738831[/snapback]

Jeg boikotter Israelske varer.

Har faktisk ikke kjøpt en eneste Uzi på lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...