ilpostino Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 i denne artikkelen i Aftenposten er det en dansk forening/samling av B-mennesker som samler seg mot A-menneskenes og vekkeklokkens tyrrani. Lenge siden jeg har sett et så bra forslag. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Og hvordan skal man legge opp arbeidstider og undervisning når alle skal stå opp når de selv har lyst? Jeg er selv veldig B-menneske, men lurer litt på organiseringen av dette Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2007 altså.. helt ville tilstander kan det ikke bli men hva med feks å forskyve arbeids/skoledagens begynnelse men to eller tre timer? hadde passet meg ypperlig. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Og hvordan skal man legge opp arbeidstider og undervisning når alle skal stå opp når de selv har lyst?Jeg er selv veldig B-menneske, men lurer litt på organiseringen av dette 7733328[/snapback] Du kommer til å bli vekt og kastet ut av senga, det veit du. Lenke til kommentar
Rambo116 Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 hehe.... det måtte komme Er bra det ;D Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Uten å ha lest artikkelen er jeg ganske sikker på at folk bare hadde kommi til å lagt seg enda seinere. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg blir kvalm av å ligge lenge. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Uten å ha lest artikkelen er jeg ganske sikker på at folk bare hadde kommi til å lagt seg enda seinere. 7734094[/snapback] Ganske sikkert. Så hadde man mistet større deler av daglys-delen av dagen. Jeg blir kvalm av å ligge lenge. 7734102[/snapback] Spis noe langsomt-opptakelig mat på kvelden, pass på å legge deg så du er ikke mett men ikke sulten. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Kan jeg ikke heller bare stå opp? Er jo ikke sånn at jeg ligger der og er trøtt og helst vil ligge lenger. Jeg er lys våken og vil opp, er bare det at jeg blir kvalm om jeg tvinger meg til å ligge lenger (noe som lett kan skje om du ligger der med en fin jente). Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Noen må ta ansvar og opprette B-samfunnet her i Norge! ..bare ikke jeg. Jeg må nok vente enda noen år til C-samfunnet kommer Nei men seriøst så tror jeg mange yter mye dårligere enn de trenger nettopp fordi de må stå opp midt på natten (kl. 0700 er natten, i hvertfall på vinteren!) Jeg har ikke noe i mot å jobbe fulltid, men jeg har noe i mot den klokka som ringer og vekker meg midt på natta! Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Genialt..jeg er utpreget B-menneske. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Kan jeg ikke heller bare stå opp? Er jo ikke sånn at jeg ligger der og er trøtt og helst vil ligge lenger. Jeg er lys våken og vil opp 7734168[/snapback] Sånn føler jeg det også - i helgene. På hverdagen er jeg et greit B person, aner ikke grunn =/ Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Kan jeg ikke heller bare stå opp? Er jo ikke sånn at jeg ligger der og er trøtt og helst vil ligge lenger. Jeg er lys våken og vil opp 7734168[/snapback] Sånn føler jeg det også - i helgene. På hverdagen er jeg et greit B person, aner ikke grunn =/ 7735718[/snapback] Ja, i helgene står jeg opp mellom 7 og 9, i hverdagene (de få ganske det lar seg gjøre) står jeg opp rundt 9. Skal jeg på skolen eller noe annet må jeg opp halv 7, egentlig ikke noe problem det heller. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Hadde vært digg med et samfunn tilpasset B-mennesker ja Ikke alt for sent kanskje, men begynne skole/jobb rundt 12 hadde passet meg utmerket. Så kunne jeg fremdeles hatt følelsen av å sove ut i helgene (da sover jeg til rundt 15-17). Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Noe slikt ville ikke fungert. Er B-menneske selv og snakker kun ut fra egen erfaring. Men la oss si at man i et "A-firma" begynner på jobb kl 8 og i et "B-firma" begynner man kl 10, det hadde bare endt opp med at B-menneskene hadde lagt seg to timer senere, siden de ikke må være på jobb før kl 10. Dette kan sammelignes med sommer/vinter-tid, det blir jo ikke en time lengere døgn, det er kun "dagen" som blir flyttet en time på klokken. Selvfølgelig hvis B-menneskene kunne lagt seg til samme tidspunkt som før ville det blitt bedre, men det kommer jo ikke til å skje Jeg mener definisjonen på B-menneske er at man ikke fungerer ordentlig før 1-2 timer etter at man er nødt å stå opp, om det er kl 7 eller kl 9 spiller ingen rolle. Jeg begynner på jobb kl 7 og er ikke helt våken før kl 8. Så n løsning som fungerer for meg er at fra kl 7-8 sitter jeg på jobb og spiser frokost, drikker te/kaffe, surfer på internett og svarer eventuelle telefoner/mail som måtte komme. Så begynner jeg med produktivt arbeid kl 8 Endret 18. januar 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg begynte å tenke over at en jobb tilpasset B-menneskene hadde vært veldig bra ja , for i sommerferien våknet jeg gjerne ikke før kl 11-12 tiden faktisk. Jeg satt på med farsan og brodern til jobben kl 5-6 tiden. Jeg sovnet på beltet på en gravemaskin til og med. Men altså, jeg var jo ikke brukendes til noe som helst før kl 11-12 tiden.. Både jeg og arbeidsgiveren ville tjent på å sende meg på jobb på denne tiden, istede kl 5-6. men igjen, jeg hadde jo aldri lagt meg i tide da, selvom jeg begynte 11-12.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Er jeg b-menneske når jeg står opp klokken 1 ? (ps: ikke helg) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 phoen|x : De fleste B-mennsker er ikke B-mennsker fordi de velger å være det. Pattedyrs døgnrytme (Circadian rhythm) blir bestemt i (the)Suprachiasmatic nucleus i Hypothalamus, som igjen blir påvirket av stimuli fra øynene. De aller fleste har sin egen slik biologisk rytme, og et ønske om å våkne uthvilt 0700 har nok minimal påvirkning på denne. Det er lett for et A-menneske å si til en night owl at det bare er å legge seg to timer tidligere, men i praksis kan en "feil" døgnrytme oppleves som jet lag som alle som har opplevd vet ikke bare er å tøffe seg forbi. DSPS som jeg så cyberkondrisk har diagnosert meg selv med er det vår (diskusjon.no demografien, 16-25 år gamle menn) folkegruppe som er mest utsatt for om jeg husker rett, og i en utgave av Scientific American på jobb på biblioteket i høst, sto det om en teori om at 3-4 timers forflyttet døgnrytme er en del av puberteten og at mange ungdommer lever halve døgnet i en zombie-jet-lag. Min utstrakte linking til Wikipedia og bruk av store ord er forresten et forsøk på å vise at B-mennesker ikke bare er slasker og at vi er ikke B-mennsker fordi vi er late, men at vi er B-mennsker og late. Lenke til kommentar
Rabagast1 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Problemet med dette er følgende: Dersom vi forskyver dagen fra å starte 8 til å starte 12, vil dette medføre det samme som skjer i helger osv, vi legger oss seinere. Dette fører igjen til at man vil forflytte A-menneskers tidspunkt til å våkne til nærmere 12, mens B-mennesker vil bli de som våkner mellom 2 og 4. Tanken bak er genial, og på lik linje med kommunismen er det sikkert den perfekte måte... På papiret. I praksis vil det bli nøyaktig samme situasjon som vi har i dag, akkurat på grunn av at man bare forskyver hele døgnet, og så vil man si at "uff, jeg vil ikke opp klokka 11, vil ligge til 12, vi forskyver arbeidsdagen til 2... " Jeg skulle også helst sett at jeg fikk ligge lengre, men jeg vet at det medfører seinere leggetid(noe det i alle fall ville gjort hvis man skulle flyttet all aktivitet til å begynne 4 timer senere..) Endret 5. februar 2007 av Rabagast1 Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 JohnDoeMAKT, jeg tror jaggu jeg har samme syndromet som deg, nemlig DSPS. Faller inn under alle punktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå